انتشار: ۲۲:۵۹ - ۲۸ آبان ۱۳۹۶
مدیرکل دفتر توسعه، ترویج و آموزش معاونت صنایع‌دستی از آغاز داوری نشان ملی صنایع دستی کل کشور از آغاز هفته در تهران خبر داد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛علی حاجی شیزری درباره نشان ملی صنایع دستی بیان کرد: مرحله اول داوری نشان ملی صنایع دستی در استان‌ها به پایان رسید و آثار انتخاب شده استان‌ها را از ابتدای هفته برای داوری کلی در تهران تحویل می‌گیریم. داوری آثار در تهران یک هفته زمان می‌برد.

او درباره اینکه چرا داوری نهایی در تهران انجام می‌شود؟ توضیح داد: دلیل این کار بررسی آثار در یک نقطه متمرکز است، به همین دلیل از داوران مختلف برای این کار در همه رشته‌ها دعوت کردیم تا تمام آثار استان‌ها در کنار هم بررسی شوند.

مدیرکل دفتر توسعه، ترویج و آموزش معاونت صنایع‌دستی اضافه کرد: پیش از این داوری آثار، منطقه‌ای انجام می‌شد اما برای آنکه ارزیابی صحیح‌تری صورت بگیرد، تصمیم گرفتیم داوری نهایی را در تهران انجام دهیم. به همین دلیل سعی می‌کنیم با توجه به هر رشته از اساتید فراخور آن برای داوری دعوت کنیم.

حاجی شیزری با بیان اینکه امسال برای داوری در هر رشته معمولا پنج تا هفت داور حضور خواهند داشت، گفت: این اقدام برای آن است که آثار از منظرهای متفاوت کاربردی، تکنیکی و ساخت بررسی شوند. ما در مرحله اول داوری که در استان ها صورت گرفت، اعمال نظر نداشتیم و تاکید کردیم در این مرحله از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای داوری آثار در استان‌ها استفاده نشود،  به همین دلیل در 90 درصد داوری‌ها و تا جایی که کمبود نیرو وجود نداشت از کارشناسان سازمان استفاده نشد.

او درباره اینکه آیا بعد از داوری، نمایشگاهی از آثار منتخب  برگزار می‌شود؟ بیان کرد: بلافاصله بعد از داوری، نمایشگاهی از آثار منتخب در آذرماه برگزار می‌شود اما در حال حاضر محل و زمان دقیق نمایشگاه مشخص نیست.

مدیرکل دفتر توسعه، ترویج و آموزش معاونت صنایع‌دستی درباره اینکه نشان ملی چه مزایایی برای صاحبان آثار دارد؟ اظهار کرد: گواهی‌نامه‌هایی که صاحبان آثار دریافت می‌کنند،  یک برند است که از آن به عنوان بخشی از رزومه خود استفاده می‌کنند. همچنین این نشان می‌تواند در حضور صنعتگران و هنرمندان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی نقش داشته باشد.  

 نشان مرغوبیت صنایع دستی در سال ۲۰۰۰ میلادی به‌طور مشترک توسط سازمان یونسکو و انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی ASEAN پایه‌گذاری شد. به دنبال موفقیت‌های کسب‌شده، این طرح در سراسر دنیا گسترش یافت. در سال ۲۰۰۱ میلادی نیز به‌صورت آزمایشی در منطقه جنوب شرقی آسیا اجرا شد. جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۷ در این برنامه بین‌المللی شرکت کرده است. گرفتن «نشان ملی» مقدمه‌ای برای شرکت و دریافت «نشان اصالت یونسکو» است.
برچسب ها: صنایع دستی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: