انتشار: ۲۲:۳۱ - ۲۸ آبان ۱۳۹۶
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه 78 مدرسه در زلزله بطور کامل تخریب شده است ،گفت: 14 مدرسه شامل 115 کلاس درس با همکاری خیرین برای تحصیل دانش آموزان زلزله زده استان کرمانشاه ساخته می شود.
به گزارش تابناک فرهنگی ، محمد تقی نظرپور درباره وضع مدارس در مناطق زلزله زده افزود: در مجموع حدود 78مدرسه و 415کلاس درس در این زلزله به طور کامل از بین رفته و عملا امکان حضور 10هزار دانش آموز در مدارس وجود ندارد که باید شرایط را برای ادامه تحصیل آنها فراهم کنیم.
وی ادامه داد: در ابتدای وقوع زلزله گروههای دوازده‌گانه از مهندسان نوسازی مدارس کرمانشاه بسیج شده تا شرایط را بررسی کنند و در این ارزیابی ها دریافتیم که قدمت مدارس تخریبی عمدتا بیش از 25سال بوده است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: مدارسی که در 2دهه اخیر ساخته شده، ایمن بوده و عمده اتفاقات برای مدارس قدیمی و در لیست تخریب رخ داده است.
نظرپور تصریح کرد: طرح تخریب و بازسازی مدارس از سال 85 آغاز شده که در مجموع 50 درصد مدرسه ها در حال تخریب و بازسازی مورد توجه قرار گرفتند و مابقی با تامین و تخصیص اعتبار در دستور کار قرار می گیرند.
وی افزود: مشکل برخی مدرسه ها با مقاوم سازی رفع می‌شود که 24درصد از کلاس های مقاوم سازی شده و باقیمانده کلاس ها بعد از تامین اعتبار مقاوم سازی می شوند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت:در پنج شهر آسیب دیده 757مدرسه و یک هزار 803کلاس درس بوده که از این مجموعه حدود 455کلاس معادل 11درصد دچار مشکل شده و مابقی قابل استفاده است.
نظرپور بیان کرد: در برخی شهرها نظیر ثلاث باباجانی بخش عمده ای از مدارس 2شیفته بودند و امکان افزایش شیفت برای تامین فضای آموزشی در شرایط کنونی وجود ندارد ،بنابراین از امروز پاکسازی کلاس های درس آغاز شده است و در این کار پیمانکارانی داوطلبانه وارد عمل شدند.
وی افزود: با توجه به فراخوان انجام شده، 11مدرسه با 21کلاس توسط خیرین در روستا همچنین سه مدرسه با 24کلاس درس در این شهرها به بهره برداری خواهد رسید.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه کانکس ها به لحاظ موقت بودن حضور دانش آموزان در کلاس ضرورت دارد، بیان کرد: در مجموع سه الی چهار ماه برای ساماندهی مدارس روستایی فرصت داریم.
نظرپور با بیان اینکه 300کلاس درس روستایی و 90کلاس شهری آسیب دیده اند، گفت: تا عصر امروز 115کلاس تامین شده و 300کلاس باقی مانده که تا پایان هفته تکلیف آن مشخص می شود.
وی در مورد تامین اعتبار برای ساماندهی وضع مدرسه ها گفت: در مجموع از سه محل اعتبارات استانی، اعتبارات ملی و خیرین تامین اعتبار انجام می شود و در روزهای نخست زلزله بنیاد برکت وارد عمل شده و ساخت تمامی مدارس روستایی را بر عهده گرفته است و همچنین خیرین خارج از کشور هم وارد عمل شدندو با همکاری خیرین اعتبار استانی هم نیاز نداریم.
نظرپور در خصوص آمار مدرسه ها از نظر نوسازی و بازسازی تصریح کرد: حدود 61هزار کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی و 96هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی بوده و یک و نیم میلیون دانش آموز در این کلاس ها تحصیل می کنند که با تامین و تخصیص اعتبار کار مدارس انجام خواهد شد.
به گزارش تابناک فرهنگی ، زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه رخ داد که تاکنون 437 کشته و بیش از 10 هزار و 179 مصدوم در استان داشته است.
شدت این زمین لرزه به اندازه ای بود که کل غرب کشور تا بخش هایی از تهران را لرزاند و مردم چندین کشور منطقه به ویژه عراق آن را احساس کردند.
این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده و طبق برآورد اولیه دست کم 31 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: