انتشار: ۱۴:۲۹ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶
بیست‌وپنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با به صدا درآمدن زنگ مطالعه توسط معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرستان فرزانگان بوشهر آغاز به کار کرد.
به گزارش تابناک فرهنگی، بیست‌وپنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (یکشنبه؛ ۲۱ آبان‌ماه) با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی، علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر و مسئولان استانی در دبیرستان فرزانگان بوشهر کار خود را آغاز کرد.

محسن جوادی در ابتدای این مراسم ضمن تبریک آغاز بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: امروز فرصت مناسبی برای صحبت کردن درباره کتاب و کتابخوانی است چراکه در ایام برگزاری هفته کتاب و جشنواره «پایتخت کتاب ایران» هستیم. شاید برای شما دانش‌آموزان این پرسش پیش آید که «چرا همیشه از کتاب سخن می گوییم و این کالای فرهنگی آنقدر مهم است؟»  و این که «چرا خداوند در قرآن کریم بارها به نوشتن قسم خورده است؛ به عبارت بهتر چرا با وجود این که آیه‌های قرآن به‌صورت شفاهی به پیامبر اسلام (ص)   وحی شده اند  اما در قرآن با کلمه کتاب درباره آن صحبت شده است؟»

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که کتاب، تجربه‌های مختلف بشر و نسل‌های گذشته را به ما منتقل می‌کند، توضیح داد: انسان عاقل کسی است که از تجربه‌های دیگران استفاده کند و بر دانایی‌ خود بیفزاید. در غیر این صورت یک فرد در طول عمر کوتاه خود چگونه می‌تواند این تجربه‌ها را کسب کند.

وی ضمن تأکید بر این نکته که کتاب، تجربه زیستی دیگران را انتقال می‌دهد، ادامه داد: کتاب تنها باعث دانایی نمی‌شود چراکه کتاب این قابلیت را دارد تا احساسات، دردها و رنج های دیگر انسان‌های دیگر را به ما منتقل کند.   تا زمانی که رنج دیگران را ندانیم، نمی‌توانیم کار خاصی انجام دهیم. برای مثال چطور می‌شود فردی کتاب «بینوایان» را نخوانده باشد و بتواند درباره زندگی افراد طبقه ضعیف صحبت کند و مشکلات آن ها را حل کند.

جوادی اظهار کرد: جهانیان، ایران را با کتاب‌های ارزشمند دانشمندانی چون ابن‌سینا، ابوریحان و ذکریا رازی می‌شناسند. امیدواریم به جایگاهی برسیم که وقتی اسم ایران می‌آید، مردم یاد کتاب دانشمندان و مشاهیر روز بیفتند. این اتفاق دور از دسترسی نیست و با تلاش و کوشش امکان پذیر است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: توصیه من به شما جوانان این است که نوشتن را از امروز شروع کنید. چرا که نوشتن به شما کمک می کند تا به افکار خود نظم دهید و دارای اندیشه منطقی باشید. اگر امروز به نوشتن نپردازید، شاید دیگر چنین فرصتی برای شما فراهم نشود.

وی با بیان این که  ما مردمان بخشنده‌ای داریم و باید فرهنگ اهدای کتاب در جامعه را زنده کنیم، عنوان کرد: موضوع دیگری که اهمیت دارد، ذکات علم است؛ اگر انسان ثروتی داشته باشد و آن را بخشش کند، کار بسیار شایسته‌ای انجام داده است اما شایسته تر آن است که به بخشش دانایی‌های خود بپردازیم و از این کار غفلت نکنیم.

جوادی افزود: من هم مانند خیلی از شما دوستان متوجه چالش‌های پیش روی کتابخوانی هستم و می دانم که دنیای امروز کتاب، رقیبان بسیار زیادی دارد اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که هیچ کدام از این تفریحات نمی‌تواند جای کتاب را بگیرند چراکه هیچ کدام ثمره کتاب را ندارند. به مشکلات حوزه کتاب واقفم و می دانم که شاید کتابخانه مناسب یا کتاب‌های خوب در اختیار نداشته باشید اما شما باید به این نکته توجه کنید که هیچگاه مسیر موفقیت هموار نیست و باید با تلاش و کوشش این راه را هموار کنیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: بدون شک در هر منطقه ای، مقوله کتاب و کتابخوانی مشکلات خاص خود را دارد و این مشکلات متفاوت است. بنابراین از شما دانش‌آموزان می خواهم مشکلات و چالش‌های این حوزه  را  مکتوب کنید و برای همکاران ما در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر ارائه دهید تا آنها نیز این مطالب را به ما انتقال دهند. ضمن استفاده از نظرات شما، به سه نفری که بهترین پیشنهاد را برای بهبود فضای کتاب و کتابخوانی ارائه دهند، جوایزی اهدا خواهیم کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: