انتشار: ۱۶:۳۶ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶
وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر افزایش دپیلماسی علمی در دولت یازدهم گفت: افزایش تعاملات علمی پس از برجام یک شاهکار بود.
به گزارش تابناک فرهنگی، محمد فرهادی روز سه شنبه در مراسم تکریم و معارفه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: با تصدی وزارت علوم در دولت یازدهم، شاهد چالش ها و بی ثباتی ها بودم به گونه ای که 64 دانشگاه رییس نداشت و با سرپرست اداره می شد که از دانشگاه های تراز اول و برتر تا جدیدالتاسیس را شامل می شد.
وی گفت: بورسیه ها هم که مشکلات خود را داشته اند، هر چند که وضعیت آنها مشخص شد البته اکنون نیز فشار می آورند که باید هیات علمی شوند اما خوشبختانه همه قبول دارند که باید در ابتدا جذب شوند و همچنین دانشگاه ها نیز آنها را بخواهد.
فرهادی افزود: یکصد میلیارد درآمد ارزی در سال 90 بود و در سال 91 بین 61 تا 72 درصد از بودجه تعیین شده به آموزش عالی اختصاص داده شد و بیش از یکهزار و 400 میلیارد بدهی داشته ایم .
وزیر سابق علوم گفت: خوشبختانه در دولت یازدهم تخصیص های مناسبی برای دانشگاه شد به گونه ای که در بخش علم و فناوری طی سه سال آخر 100 درصد بودجه اختصاص یافت و 600 میلیارد بدهی وزارت علوم به شهرداری ها نیز پرداخت شد.
وی اظهار داشت: بودجه آموزش عالی در دولت یازدهم نسبتا رشد خوبی داشت و تقریبا دو برابر شد و خوشبختانه معاون اول رییس جمهور نیز در امر بودجه های آموزش عالی از وزارت علوم حمایت می کرد.
فرهادی گفت: از ژاپن تجهیزات 500 میلیون دلاری علمی وارد شد که 25 درصد آن برای شرکت های دانش بنیان اختصاص یافت.
وزیر سابق علوم با اشاره به منصور غلامی وزیر علوم جدید گفت: وی چندین دوره رییس دانشگاه بوعلی سینا بوده و شناخت خوبی نیز از حوزه آموزش عالی دارد.
وی افزود: به طور حتم این روحیه و خلق وخو، با همکاری دوستان حوزه آموزش عالی در راستای سند چشم انداز کارها را به پیش خواهد برد.
وزیر سابق علوم یادآور شد: در دولت یازدهم در امر رشد علمی توانسته ایم رتبه نخست علمی دنیا را کسب کنیم در حالیکه در سال 2013 رتبه 23 را داشته ایم.
فرهادی گفت: سه برابر شدن مقالات علمی ایران، ارتقای 4 پله ای رتبه علمی ایران در جهان و کسب رتبه اول در جهان اسلام و افزایش پارک های علم و فناوری از 32 مورد به 42 مورد از جمله دستاوردهای دولت یازدهم در آموزش عالی بود.
وی گفت: بیش از 2 هزار و 500 میلیارد تومان قرارداد با وزراتین صنعت، رفاه، نیرو و ج0هاد کشاورزی منعقد شد.
فرهادی گفت: طرح آمایش آموزش عالی از دیگر اقدامات وزارت علوم در دولت یازدهم بود که امیدوارم این طرح در دولت دوازدهم نیز با جدیت پیگیری شود.
وی افزود: ابتدای دولت یازدهم 71 مرکز آموزش عالی داشتیم و این رقم اکنون به 171 واحد رسیده و تعداد زیادی دانشگاه داریم که با افزودن شعبه آنها به رقم 2500 واحدی می رسیم.
وزیر سابق علوم گفت: ایجاد دانشگاه های نسل سوم و بازنگری 834 برنامه درسی و دپیلماسی علمی و افزایش تعداد دوره های آموزشی بین المللی و تاسیس موسسه های تحقیقی در خارج از کشور و افزایش کرسی های زبان فارسی در خارج از کشور و صدور مجوز بیش از 2 هزار نشریه دانشجویی جدید و صدور مجوز 29 انجمن علمی و اتحادیه های دانشجویی و افزایش کرسی های ازاد اندیشی و فضای دانشگاهی از 11 هزار متر مربع به 13 هزار متر مربع از جمله دیگر اقدامات وزارت علوم در دولت یازدهم بود.
آیین معارفه و تکریم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تجلیل از سید ضیا هاشمی سرپرست وزارت علوم با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، سورنا ستاری معاون علمی فناوری رییس جمهوری، جمعی از وزیران کابینه دولت دوازدهم، اعضای عالی شورای انقلاب فرهنگی، روسای دانشگاه های برتر کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.
منصور غلامی روز یکشنبه 7 آبان ماه با 180 رای موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد و به جمع وزیران دولت دوازدهم پیوست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: