انتشار: ۱۴:۰۶ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶
موزه ملی ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک به ۸۰ سالگی رسیدند، دو نهادی که در بخش زیادی از وظایف خود مشترک‌اند و حتی موزه نیز خوانده می‌شوند، اما به گفته‌ روسای هر دو موزه، اصل کار آن‌ها یکی است و به همین دلیل موفق شده‌اند ۸۰ سال سرپا باشند.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، در آئین بزرگداشت ۸۰ سالگی موزه ملی ایران به عنوان یک موزه دولتی و موزه ملی ملک به عنوان بزرگترین و اولین موزه خصوصی کشور که زیر مجموعه آستان قدس رضوی قرار دارد، بیش از ۱۰ نفر از پیشکسوتان فرهنگ، هنر، موسیقی و موزه‌داری کشور را دعوت کردند و با تقدیر از آن‌ها و رونمائی از تمبر ۸۰ سالگی این دو موزه و دو کتاب خاطرات حاج حسین ملک، از موزه ملک و راهنمای موزه ملی ایران به دو زبان رونمائی شد.


تاریخ گذشته را در کتاب‌های قصه جستجو می‌کردیم

مسعود صالحی، دبیر ستاد ۸۰ سالگی موزه ملی ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک در این آئین اظهار کرد: سال‌های دور صندوقچه‌ی خانه‌ها سند و مامن خاطرات و یادگارهای گذشتگان بود، کمی بعدتر زمانی که بزرگتر می‌شدیم بین کتاب‌های تاریخ دنبال قصه گذشتگان بودیم، تا به مرور موزه به وجود آمد.

او فضای موزه را جدید و صندوقچه‌ای امین‌تر از صندوقچه‌ی خانه‌ها دانست که می‌توان به عنوان راوی بی کم و کاست قصه‌ی گذشتگان باشند و گفت: هر چند در گذشته نمی‌دانستیم موزه‌ها صرفا نمایش دهنده ظاهر آثار نیستند، اما ان‌ها روشنگر بطن ناگفته‌ها و ناشنیده‌های تاریخ بوده و هستند.


آغاز پروژه بازسازی موزه ایران باستان به زودی


جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه ملی ایران، نیز در این مراسم، این اقدام را در راستای تداوم یک حرکت فرهنگی دانست و گفت: موزه ایران باستان 80 سال پیش به صورت رسمی افتتاح شد و حاج حسین آقا ملک در این مجموعه ارزشمند کتابخانه و آثار نفیس مجموعه خود را وقف کرد، هردوی این نهادهای فرهنگی تا امروز تداوم داشته‌اند.

وی با بیان این‌که موزه ایران باستان در این هشت دهه از عمر خود فراز و فرودهای زیادی داشته است، بیان کرد: این موزه شاهد حضور چهره‌های شاخص در کنار خود بوده و روزهای ناخوشی داشته که چندان جای افتخار ندارد، با همه‌ی این روزهای خوب و ناخوش، امروز موزه ایران باستان یکی از مهمترین موزه‌های تاریخ ایران است که بخش عمده آثار نفیس حاصل از کاوش‌های علمی را در خود جای داده است و جایگاه بین المللی‌اش چنان تثبیت شده که در سال جاری سه کشور ارمنستان، کره جنوبی و فرانسه بخش مهمی از دارایی‌های تاریخی فرهنگی‌شان را در آن به  امانت می‌گذارند.

او با بیان این‌که این موزه نیاز به رسیدگی‌هایی دارد، بیان کرد: فضای موزه امروز دیگر متناسب حوزه مسئولیت‌هایش نیست، امیدواریم در سال آینده پروژه بازسازی موزه ایران باستان انجام شده و گسترش موزه ملی ایران تا میدان مشق با حمایت دولتمردان و مسئولان سازمان میراث فرهنگی به انجام برسد.


وی همچنین با اشاره به تدوین کتاب راهنمای موزه ملی ایران در هشتاد سالگی این موزه گفت: این کتاب یک راهنمای تخصصی برای پژوهشگران و گردشگرانی است که به دنبال تجربه بازدیدی متفاوت و عمیق‌تر از موزه ملی ایران هستند که با تلاش کارشناسان و متخصصان موزه به دو زبان فارسی و انگلیسی چاپ شده و امروز در مراسم هشتادسالگی موزه ایران باستان و موزه ملک، رونمایی می‌شود.


 

نهادهای فرهنگی کشور متاسفانه جوان‌اند

سید مجتبی حسینی موسسه، مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک نیز در این آئین اظهار کرد: در ایرانِ کهن، نهادهای فرهنگی متاسفانه جوان هستند چون عمده نهادهای فرهنگی را حاکمان به وجود آورده بودند که ناچار با تغییر حکومت‌ها عمر نهادهایی که متولی آن‌ها بوده‌اند، نیز به پایان رسیده و فراموش می‌شده‌اند.

او مردمی نبودن این نهادها را یکی از دلایل مهم فراموش شدن و ناسرانجام بودن نهادهای فرهنگی در کشور دانست و افزود: موزه ملی ایران و موزه ملی ملک پیشگامان کهنسال‌ترین نهاد فرهنگی مردمی این سرزمین محسوب می‌شوند، بنابراین مراسمِ آئین پاسداشت هشتاد سالگی‌شان را جشن گرفتیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است این پیشگامان فرهنگی الگویی را ارائه دهند باید خود پیش قدم شوند و خوشبختانه موزه ایران باستان و موزه ملک همچراغ و همسایه هستند.

او تاکید کرد: این دو نهاد حاصل تلاش پیران جهان دیده‌ای است که جوانان پرشور را همراه خود کرده‌اند، بنابراین امروز نوبت جوانان است که آن تلاش و خدمت را ثبت و ضبط کنند. طرح ثبت وضبط خاطرات شفاهی حاج حسین آقا ملک در راستای این رسالت بوده و کتاب تدوین شده با عنوان نخستین دفتر از این مجموعه به حساب می‌آید.

به گزارش تابناک فرهنگی ؛در انتهای این مراسم از ۹ پیشکسوت تاریخ و فرهنگ و موزه‌دار ایران عبدالله انوار، محمدحسن سمسار، ژاله آموزگار، امیربانو امیری فیروزکوهی، ناصر تکمیل همایون، علی رواقی، علی بلوک باشی، لوریس چکناواریان و ژان بشلر _جامعه شناس و مردم‌شناس با کرسی دانشگاه سوربن فرانسه_ تقدیر شد.

همچنین تقدیر شدگان را اسکندر مختاری، حجت‌الاسلام شاهمرادی، محمدرضا اصلانی، سید احد محیط طباطبایی، علی مرادخانی، نصرآبادی –رئیس موزه ارتباطات-، غلامرضا امیرخانی –معاون کتابخانه ملی-، سید احمد مسجد جامعی، سعادتی –شهردار بافت تاریخی تهران- ، جبرئیل نوکنده از پیشکسوتان تقدیر کردند.

همچنین به درخواست احمد مسجد جامعی، ژاله آموزگار تالار دائم فرهنگ و زندگی موزه ملی ملک را افتتاح کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: