انتشار: ۱۴:۰۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶
«سیلا و پارس: خاطره مشترک» با بیش از ۱۴۰ شیء تاریخی و نفیس از کره‌جنوبی، کمتر از یک هفته دیگر در موزه ملی ایران به نمایش درمی‌آید.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، بعد از نمایش «منشور کورش» در ایران و حضور چند ماهه «پنه‌لوپه»ها از ایتالیا در موزه ملی ایران و همچنین نمایش ۱۰۳ اثر نفیس موزه تاریخ ارمنستان در این موزه، راه برای حضور چهارمین مجموعه‌ی تاریخیِ خارجی هموار شده و این‌بار کره جنوبی آثار تاریخی که از کاوش در شهر جهانی «کیان‌جو» به دست آمده را تا چند روز دیگر در موزه مادر ایران نمایش می‌دهد.

«سیلا و پارس: یک خاطره مشترک» عنوان نمایشگاهی است که کره‌ی جنوبی قرار است به مدت ۴۱ روز در موزه ملی ایران برپا کند.

جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه ملی ایران، درباره‌ی برگزاری این نمایشگاه با تایید بر این‌که آثار موزه یک‌شنبه ۳۰ مهر به ایران رسید، به ایسنا توضیح می‌دهد: به دنبال حضور رئیس جمهور سابق کره در موزه ملی ایران در سال گذشته، و مطرح شدن پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی از سوی ایران در آن کشور، اعلام کردیم که پیش از این ایران در کره‌ی جنوبی نمایشگاهی را برگزار کرده و بهتر است نخست نمایشگاهی از سوی کره‌جنوبی در ایران برگزار شود، یک روز بعد از این حضور، نمایندگانی از کره‌جنوبی با حضور در موزه‌ی ملی ایران این اتفاق را پیگیری کردند تا امروز که در حال چیدمان آثار کره‌جنوبی در موزه ملی ایران هستیم.

وی با اشاره به این‌که در این نمایشگاه، فرهنگ «سیلا» از کره‌جنوبی - به معنای سرزمینی پربرکت که برکت‌اش را در تمام قلمرو حاکمیت خود گسترش می‌دهد - به نمایش درمی‌آید، ادامه می‌دهد: آثاری که از کره‌جنوبی به ایران فرستاده شده‌اند، در تاریخ کره متعلق به قرن چهارم تا نهم میلادی و هم‌دوره با تاریخ ایران دوره ساسانی تا پایان آل بویه است.

به گفته‌ وی، در این دوره‌ی تاریخی از نظر زمانی، ایران و کره‌ی جنوبی از راه دریا و از طریق تجارت دریایی و جاده ابریشم با یکدیگر ارتباط داشته‌اند.

او با اشاره به وجود مجسمه‌های سنگی در تدفین‌های به دست آمده در این بخش از کشور کره، بیان می‌کند: برخی پژوهشگران کره‌ای حتی این مجسمه‌ها را «مجسمه‌های پارس» می‌نامند، از سوی دیگر در تدفین‌ها علاوه بر کشور کره، در ژاپن نیز اشیایی به دست امده که آن‌ها را شیشه‌های چکشی دوره ساسانی می‌نامیم. به گونه‌ای که فکر می‌کنیم این آثار روز گذشته از گیلان به دست آمده‌اند، آن‌ها را می‌توانیم به راحتی تشخیص دهیم.

«نوکنده» با اشاره به نمایش ۱۴۴ شیء تاریخی از موزه «کیان‌جو» کره جنوبی در موزه ملی ایران، از روز شنبه ۱۳ آبان ادامه می‌دهد: در میان این آثار اشیای زرین و نفایس ملی و غیر ملی کره نیز وجود دارد، اما با توجه به محدودیت زمانی کشور کره، این آثار باید تا قبل از پایان سال میلادی به کره برگردانده شود، بنابراین مدت زمان نمایش این آثار تا ۲۴ آذرماه است .

او اضافه می‌کند: این نمایشگاه قرار است فقط آثار تاریخی کره جنوبی از یک دوره تاریخی خاص را نمایش دهد و در سال‌های آینده ایران تعهد خود برای برگزاری نمایشگاهی در کره را عملیاتی می‌کند.

به گفته‌ی وی در جلسه‌ای که مسئولان شهرداری منطقه ۱۲ تهران، با وی داشته‌اند، آمادگی خود را مبنی بر تبلیغ گسترده برای این نمایش اعلام کرده‌اند و قرار است موزه ملی ایران هرچه سریع‌تر اطلاعات مورد نیاز را به شهرداری منطقه ارائه دهد، همچنین هیچ هزینه‌ای برای بازدید از این نمایشگاه از بازدیدکنندگان گرفته نمی‌شود.

مدیر کل موزه ملی ایران، تاکید کرد: براساس صحبت‌های انجام شده، قرار است ایران نمایشگاهی در حدود سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ در کره جنوبی برگزار کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: