انتشار: ۱۳:۵۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶
ابراهیم داروغه‌زاده به پرسش‌های در زمینه‌ی میزان مقاومت‌اش برای تعداد فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره، مباحثی همچون ممیزی و پیش‌بینی‌اش از نسل فیلم‌سازی که در جشنواره‌ی پیش‌رو حضور دارند، پاسخ داد.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ؛دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر در پاسخ اینکه چقدر می‌توانید بر گفته‌ی خودتان مبنی بر تعداد 22 فیلم بخش رقابتی جشنواره با توجه به فشارها و حواشی که هر ساله در موسوم این رویداد وجود دارد، مقاومت کنید؟" گفت: متولی اصلی برگزاری جشنواره‌ی فیلم فجر که سازمان سینمایی است؛ جدایی از خود سینماگران و رسانه‌های سینمایی نیست بنابراین نمی‌تونیم بدون همکاری و تعامل بین این سه ضلع، جشنواره خوبی برگزار کنیم.

او ادامه داد: همیشه در سال‌های گذشته، خود اهالی رسانه و سینماگران نسبت به حجم فیلم‌های شرکت کننده در این رویداد گله‌مند بودند و می‌گفتند اجازه ندهید به بهای نمایش این تعداد فیلم،جشنواره غیر حرفه‌ای شود. حالا ما (به عنوان دست‌اندرکاران جشنواره) پیش قدم شدیم تا این کار را انجام بدهیم و تمام تلاش‌مان را انجام خواهیم داد بنابراین از اهالی رسانه خواهش می‌کنیم، همکاری کنند و بلافاصله بعد اعلام اسامی فیلم‌ها، نگویید که چرا فلان فیلم نیست؟!

داروغه‌زاده در نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها حاضر بود در پی این نقطه‌نظر که "برخی سینماگران به عدم حضور برخی فیلم‌ها اعتراض می‌کنند و بواسطه‌ی رسانه‌ها اعتراض‌شان را مطرح می‌کنند" گفت: بله ! باید از این عوام زدگی‌ها فاصله بگیریم و ما امسال حتما سعی می‌کنیم با کمک شما (اهالی رسانه) و اهالی سینما این کار را انجام بدهیم و نتایج‌اش را ببینیم.

او ادامه داد: به هرحال ممکن است بعد از برگزاری جشنواره به این نتیجه برسیم که این بهترین راه بوده و ممکن است که به این نتیجه برسیم که تعداد بیشتر فیلم‌ها می‌بود، بهتر بود ولی بگذارید یک بار، این کار را انجام بدهیم و نتایج‌اش را در برگزاری جشنواره ببینیم.

داروغه‌زاده تاکید کرد: از حاشیه‌ها خارج شویم چون هر سال این حاشیه‌ وجود داشته است که از جشنواره همه فشار می‌آورند که تعداد فیلم‌های جشنواره افزایش پیدا کند، بلافاصله بعد از آغاز جشنواره هم اعتراض می‌کنند که چرا این همه فیلم در جشنواره هست!

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر که همزمان با این عنوان مدیر اداره نظارت و ارزشیایی سازمان سینمایی هم هست، در پاسخ به اینکه با توجه به حضور همزمان‌اش در این دو عنوان به نظر می‌رسد امسال فیلمی به جشنواره راه پیدا نکند که بعدا دچار ممیزی شود،گفت:تعداد فیلم‌های که در سال‌های اخیر در جشنواره حضور داشتند و بعد از جشنواره دچار مشکل در اکران شدند، انگشت شمار بوده است حتی در مقطعی که دبیر جشنواره‌ی فجر هم معاونت نظارت و ارزشیابی نبوده است.

او ادامه داد: به هرحال هر ساله بخشی‌ از هیات انتخاب از همان شورای پروانه نمایش هستند و انتخاب‌هایی که انجام می‌دهند،سعی دارند، ملاحظات شورای پروانه نمایش را هم در انتخاب‌هایشان لحاظ کنند.

او در عین حال خاطرنشان کرد:به هرحال طبیعی است که جشنواره این امکان را فراهم بکند که همان‌طور که فیلم‌ساز بعد از جشنواره بواسطه‌ی بازخورد رسانه‌ای فیلمش را اصلاح می‌کند، برخی تردیدهای شورای پروانه نمایش را هم برطرف کند.

داروغه‌زاده در بخش دیگری در پاسخ به اینکه پیش‌بینی‌تان از حضور نسل‌های مختلف فیلم‌سازی در جشنواره‌ی پیش‌رو چیست؟ گفت: نسل‌های مختلف فیلم دارند،خصوصا نسل اول فیلم‌سازی بعد از انقلاب و از قدیمی‌تر ها هم آقای فرمان آرا فیلم جدیدشان را به جشنواره خواهند داد.     .

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر در پایان از رسانه‌ها خواست تا در ایام جشنواره به نقد سازنده‌ی فیلم‌ها بپردازند و ادامه داد: در سالهای اخیر آنقدر به حواشی جشنواره پرداخته شده است  که از هدف اصلی مان برای برپایی این رویداد که فیلم‌ها بیشتر دیده شوند و به اقتصاد سینما کمک کنیم، دور شدیم.

داروغه‌زاده در عین حال گفت: متاسفانه نوع برخوردی که رسانه‌ها در ایام جشنواره با فیلم‌ها می‌کنند گاها تاثیر منفی  بر آینده فیلم‌سازی می‌گذارد و با روح و هدف اصلی جشنواره منافات دارد. ما دوست داریم جشنواره محلی برای دیده شدن بهتر فیلم‌ها باشد خواهش می‌کنم رسانه‌ها در ایام جشنواره از نقدهای منفی دست بردارند و در ایام اکران نقدهای منفی داشته باشند، به هرحال اقتصاد سینما ضعیف است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: