انتشار: ۱۳:۲۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری برای دولت دوازدهم با حضور در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ تشکل دانشجویی، به شرط رعایت قانون، نباید با محدودیت فعالیت در دانشگاه ها روبه رو باشد.
به گزارش تابناک فرهنگی ، منصور غلامی صبح یکشنبه در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به عنوان معلمی کوچک از خانواده بزرگ دانشگاهی کشور، وظیفه خود می دانم از حسن نظر و اعتماد رییس جمهوری در معرفی اینجانب برای تصدی مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صمیمانه تشکر کنم و از یکایک شما نمایندگان شریف خانه ملت نیز برای بررسی صلاحیت و توانایی انجام این کار با تمام وجود سپاسگزارم.
او افزود: من اگر با نظر و رای امروز شما توفیق خدمت به نهاد علوم، تحقیقات و فناوری کشور را بیابم، در معرض آزمون دشواری قرار می گیرم که تنها عنایت خداوند و مشارکت تمامی دانشگاهیان و پشتیبانی همه ارکان و قوای کشور و نهادهای حاکمیت و دولت و جامعه می توانند عبور از آن را آسان کنند.
غلامی خاطرنشان کرد: پیش از من بزرگانی عهده دار این مسئولیت حساس و مهم بوده اند که حاصل آن، خدماتی ماندگار به نظام علمی کشور بوده است؛ حافظه تاریخی دانشگاهیان و دانشجویان ایران، نام نیک این عزیزان و به ویژه اساتیدی که در دولت یازدهم و در شرایط سخت، این مسؤولیت را به عهده داشته اند، همواره به خاطر داشته و خواهد داشت؛ در این راستا، من خود را متعهد به قانون و اتخاذ رویکردها و راهکارهای تحول آفرین به تناسب اولویت ها و مسایل پیش روی دانشگاه و جامعه می دانم.
وی اظهار داشت: سرمایه ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم؛ هرگز از هیچ امتیاز ویژه ای برخوردار نبوده ام، فرزند جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی، نهادها و تشکل های صنفی و علمی هستم.
وی با بیان اینکه کار را از پایین ترین سطوح مسئولیت آغاز کرده ام و اکنون با تجربه 12 سال مدیریت یکی از دانشگاه های بزرگ کشور، نامزد امانتداری وزارت شده ام، گفت: خوشحالم که افتخار نمایندگی مناطق محروم و دور از مرکز را در دولت یافته ام، اما باید بگویم که از دل دانشگاهی برآمده ام که نخستین تجربه ایرانی را در نظام جدید آموزش عالی برای مساله بنیادی آموزش بر مبنای نیازمحوری در نظام اسلامی دارد.
غلامی تصریح کرد: اندیشه تحول در دانشگاه ایرانی با دانشگاه بوعلی سینا آغاز شد و امروز طرح تاسیس دانشگاه مورد توافق کشورهای در حال توسعه جهان اسلام (موسوم به گروه D-8)در همدان شکل گرفته است؛ تجربه مدیریت و نقش آفرینی در واحدهای دانشگاهی در چند استان، اندوخته گرانقدری را فراهم کرده است تا بر مشکلات اجرایی آنها واقف باشم و به رفع آنها اهتمام ورزم و لذا رویکرد اصلی بنده، دانشگاه محوری بر مبنای عمل است.

** گوش شنوا برای اصلاح طلب و اصولگرا خواهم بود
گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی کرسی وزارت علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه را عقل نقاد جامعه، محل اصلی گفت و گو و تضارب اندیشه و مکان امن رشد و توسعه علمی می دانم، اظهار کرد: آزادی های علمی و اجتماعی، رعایت همه حقوق شهروندی و احساس امنیت استاد و دانشجو، فراهم آوردن محیط با نشاط و سرشار از امید و اعتماد از نظر اینجانب لازمه حیات علمی در دانشگاه است.
وی با بیان اینکه دانشگاه را محل همبستگی، تفاهم و وحدت ملی می دانم، افزود: نهاد دانشگاه در باور من عبادتگاهی است که در آن باید هرکس که وارد میشود، ارتقای اخلاقی بیابد و زیستن با تنوع و تفاوت را یاد بگیرد؛ من با وجود این که برآمده از جریان اصلاحات هستم، اما معتقدم که اصلاح طلب و اصولگرا می توانند دور یک میز با تکیه بر حق و انصاف و قانون و مدارا بنشینند و برای سربلندی ایران عزیز بکوشند؛ بر همین اساس، تلاش خواهم کرد گوشی شنوا برای همه حرف ها و نقدها باشم و چشم را بر هیچ حق و حقیقتی نبندم.
غلامی تصریح کرد: در این روزها جلسات فراوانی با اعضای کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس همچنین با استادان و دانشجویان داشته ام؛ نقدها و نگرانی های آنان را در رسانه ها و تشکل ها دنبال کرده ام. با عمده این نگرانی ها و انتظارات به حق منتقدین احساس همدلی می کنم؛ اگرچه در بسیاری از موارد، به اعتبار اعتقادات و پیشینه ام، خود را مصداق آنها نمی دانم؛ ولی با صراحت می گویم اصول گرا و اصلاح طلب، استاد و دانشجو، نماینده و مدیر، در همه جا حق دارند حساس و پرسشگر و منتقد باشند و باید قدردان این حساسیت و صراحت آنان بود.
غلامی اظهار داشت: راه درست پیش روی ما گفت وگوست؛ ما باید بر سر مسایل خرد و کلان پیش روی خود بیاموزیم و بیاموزانیم که گفت و گو درمانگر هرگونه سوء تفاهم است؛ دیدگاه ها را به هم نزدیک می کند و فرصت های نو را برای غلبه بر همه مشکلات فراهم می سازد.
وی گفت: من امروز آمده ام که باری از مسئولیت های آموزش عالی را بردارم؛ سیدضیا هاشمی، وزارت را در نخستین روزهای سال تحصیلی به خوبی سرپرستی کرده و اینک در صورت رای اعتماد شما نمایندگان ، مسئولیت اداره مهم ترین دستگاه علمی کشور و خروج آن از بلاتکلیفی به عهده من خواهد بود؛ باید همه دست به دست هم دهیم تا این وزارت خانه محور توسعة علمی کشور بشود که بی تردید، توسعه علمی زیربنای توسعة همه جانبه محسوب می شود.

** آمده ام که دانشگاه ها را متحول کنم
وی ادامه داد: اینجانب صرفا برای حفظ وضع موجود نیامده ام؛ آمده ام که در این بخش مهم کشور با همکاری مدیرانی متعهد، توانا، اندیشمند و شایسته، تحول ایجاد کنم؛ کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقا دهم؛ توان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را در خدمت حل مشکلات جامعه به کار گیرم و از ظرفیت موجود آموزش عالی در کمک به دولت برای رفع مسایل و چالش های ملی و به ویژه اشتغال و اقتصاد و اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی استفاده کنم.
گزینه پشنهادی وزارت علوم یادآور شد: من برای پیشبرد آنچه امروز گفتم، برنامه مفصلی تدوین و تقدیم شما نمایندگان محترم کرده ام که ماهیت عملیاتی داشته و بر بنیاد برنامه اجرایی برای تحقق اهداف آموزش عالی و نظام پژوهشی کشور استوار است؛ در این راستا، علاوه بر اخذ نظرات صائب و راهگشای برخی از روسای دانشگاه های کشور، در نشستی حضوری با رو سای 13 دانشگاه سطح اول، از تجارب و پیشنهادهای سازنده آنها نیز به طور مستقیم بهره برده ام.
غلامی خاطرنشان کرد: مهمترین رئوس این برنامه که رویکردهای اجرایی آن بر مبنای اسناد فرادستی اتخاذ شده، از این قرار است: ارتقای کیفی آموزش با تاکید بر افزایش مهارت آموزی دانش آموختگان، حذف رشته های ناکارآمد و راه اندازی رشته های جدید بین رشته ای متناسب با نیاز جامعه؛ استفاده از توان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری در کمک به دستگاه های مسئول برای رفع بحران های پیش روی کشور نظیر: اشتغال، آسیب های اجتماعی، مشکلات اقتصادی؛
ماموریت گرا کردن دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به ویژه مراکز تازه تاسیس؛
سوق دادن تدریجی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به سمت دانشگاه های جامعه محور، کارآفرین و خلاق که حل مشکلات جامعه را مد نظر قرار دهند.
وی ادامه داد: اهتمام ویژه به علوم انسانی به عنوان زیرساخت تولید فکر و اندیشه و پیشران هدایت و راهبری جامعه؛
تقویت پارک های علم و فناوری برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری؛ انتقال دانش فنی و توسعة شرکت های دانش بنیان متناسب با اقتضائات هر منطقه و استان؛
توسعه دیپلماسی علمی؛ توسعه همکاری های بین المللی، به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه و استفاده از ظرفیت های علمی ایرانیان متخصص مقیم خارج از کشور و همچنین افزایش جذب دانشجوی خارجی؛
تداوم تقویت و توسعه بنیادهای خیریه و نیکوکاری به منظور کمک به توسعه علم و فناوری؛
توسعه مشارکت بخش غیردولتی در حوزه علم و فناوری با رعایت قانونمندی همراه با نظارت بر رعایت استانداردهای آموزش عالی؛ توسعة تشکل‌های دانشجویی، فرهنگی، سیاسی و صنفی و بهره‌گیری از ظرفیت های آن ها در کمک به اداره بهتر دانشگاه‌ها، به ویژه در عرصه های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی جامعه دانشجویی؛ رشد قابل توجه ورود دانشجویان دختر به دانشگاه ها فرصت مهمی برای تحول و توسعه اجتماعی کشور است؛ بر همین اساس، نقش آفرینی جامعة زنان در توسعه همه جانبه و فراگیر از اهمیت بالائی برخوردار بوده و مستلزم توجه ویژه است.
غلامی در ادامه تشریح برنامه ها و اهداف خود به این موارد اشاره کرد: ایجاد فضای ضابطه مند و امن سازی محیط دانشگاه برای رونق بخشیدن به فعالیت های قانونمند فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اعضای هیات علمی و دانشجویان و اجتناب از برخوردهای انضباطی با رویکرد سیاسی و امنیتی.
اویادآور شد: تاکید می کنم هیچ تشکل دانشجویی، به شرط رعایت قانون، نباید با محدودیت فعالیت در دانشگاه ها روبه رو باشد.
وی افزود: تلاش من برای ارتقای وضع موجود دانشگاه ها و جلب مشارکت تمامی اعضای خانواده بزرگ آموزش عالی، تاکید بر محوریت قانون، تفاهم و تعامل همگانی، ایجاد و توسعة امنیت محیط دانشگاهی و کاستن از نگاه امنیتی به آن است.
گزینه پیشنهادی وزارت علوم در دولت دوازدهم اظهار داشت: بدیهی است که دغدغه ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزة دانشگاه و علوم و تحقیقات دارای جامعیت و شفافیت لازم بوده و راهگشا است.
وی گفت: من به پیوندهای همسنگ میان شرایط مساعد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نشاط، تحرک علمی، آموزشی و پژوهشی اعتقاد دارم و تعالی بخشی و نهادینه ساختن آن را از رسالت های انقلابی در کشور می دانم.
غلامی ادامه داد: حضور چند روزه اینجانب در مجلس شورای اسلامی و گفت و شنود با نمایندگان محترم و مشاهده توان کارشناسی، دلسوزی و علاقه مندی در کمیسیون های گوناگون و به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات و تجربه همکاری با نمایندگان مجلس در بیش از 12 سال مسئولیت، احساس خوب و نویدبخشی را در رابطه با ضرورت بهره گیری از این ظرفیت برای آینده، در من ایجاد نموده است.
وی ادامه داد: در اینجا، اجازه می خواهم از این فرصت استفاده کنم و به برخی شبهات و یا سوالاتی که نمایندگان محترم بر حسب وظیفة شغلی، با دلسوزی و از سر خیرخواهی مطرح کرده اند؛ پاسخ دهم؛ امیدوارم با عنایت به آنچه گفتم و تقدیم کردم، رای اعتماد شما پشتوانه ای برای دولت تدبیر و امید و جامعة دانشگاهی و پیشرفت علمی و فرهنگی کشور با ایفای نقش در پیشبرد این مسئولیت خطیر و تاریخی باشد.
منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1332 در شهر همدان در خانواده ای مذهبی و متدین متولد شد، وی مدرک کارشناسی خود را در سال 1355 در رشته ترویج و آموزش کشاورزی از مدرسه عالی کشاورزی همدان گرفت و از سال 1359 تا 1360 عضو جهاد سازندگی همدان و مسئول اردوگاه روستایی بود.
وی همچنین از سال 1360 تا 1362سرپرست دانشکده کشاورزی شهرکرد وابسته به دانشگاه اصفهان و عضو جهاد دانشگاهی اصفهان بود.
غلامی در سال 1364 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم باغبانی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرد و در همان سال تا سال 1367 ریاست دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا را عهده‌ دار بود. او پس از آن به مدت دو سال معاونت اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا را بر عهده داشت و بعد از آن مجددا به مدت یک سال رئیس دانشکده کشاورزی همان دانشگاه شد.
وی در سال 1370 برای تحصیل به دانشگاه آدلاید استرالیا رفت و در سال 1374 در مقطع دکتری رشته علوم باغبانی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت. غلامی پس از بازگشت به ایران مجددا به مدت یک سال معاون اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا شد و پس از آن ریاست آن دانشگاه را تا امروز عهده‌دار بوده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: