انتشار: ۱۳:۱۹ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶
نویسنده پیشکسوت ایرانی و مترجم برجسته کشور با حضور در دانشکده ادبیات کراکف به سوالات دانشجویان درباره ادبیات معاصر ایران پاسخ دادند.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛مدیر انتشارات شمع و مه اظهار داشت: در این نشست که به دعوت پروفسور «کراسنوولسفکا » رئیس دانشکده ادبیات کراکف انجام شد و «درتا سواپا» مترجم لهستانی کتاب «خواب زمستانی» ننیز حضور داشت، گلی ترقی نویسنده پیشکسوت ایرانی و محمود حسینی زاد مترجم برجسته کشورمان حضور داشتند.
افشین شحنه تبار با بیان اینکه این نشست سه ساعته روز گذشته(شنبه) با استقبال خوب دانشجویان و اساتید دانشگاه روبرو شد، افزود: بیشترین زمان به پاسخگویی گلی ترقی و محمود حسینی زادبه سوالات دانشجویان درباره سبک ایرانی ادبیات معاصر ایران انجامید، در لهستان کنجکاوی و استقبال زیادی نسبت به ادبیات ناشناخته ایران وجود دارد از این رو می توان با استفاده از این ظرفیت مخاطبان را جدیدی برای قلم ایرانی پیدا کرد.
وی ادامه داد: محمود حسینی زاد درباره بهتر شدن شرایط برای نویسندگان نسبت به گذشته سخن گفت و بر اصل ایرانی بودن و ایرانی ماندن برای متفاوت بودن در فضای جهانی داستان نویسی علاوه بر استفاده از روش های مدرن نویسندگی تاکید کرد.
شحنه تبار گفت: نقش دپارتمان های ادبیات در پرورش مترجمان و یافتن استعدادها، تفاوت سبک کاری نویسندگان ایرانی و تاثیر مدرنیست در این ادبیات، بازنویسی و ساده نویسی آثار کلاسیک ایران بعنوان یکی از روش های انتقال ادبیات کلاسیک و البته پیچیده ایرانی، تفاوت و شباهت در شعر دو کشور، طنز تلخ موجود در آثار گلی ترقی و تاثیر ادبیات آلمان بر روی داستان های محمود حسینی زاد و تاکید این نویسنده بر قدرت نویسندگان نسل نو ایران از جمله مواردی بود که در نشست با دانشجویان لهستانی مطرح شد.
مدیر انتشارات شمع و مه اضافه کرد: همزمان با این نشست انتشارات شمع و مه بصورت مشترک با نشر کلیمته لهستان در نمایشگاه کتاب کراکف نیز شرکت کرد و به معرفی آثار ترجمه شده ایران در این نمایشگاه پرداخت.
به گفته وی، انتشارات شمع و مه قصد دارد سالانه حداقل 3 عنوان کتاب از ادبیات داستانی ایران را وارد بازار این کشور کند.
انتشارات شمع و مه در سال 2001 میلادی در ایران به ثبت رسید و سپس در سال 2007 نیز در انگلستان فعالیت خود را آغاز کرد، این انتشارات با هدف معرفی ادبیات ایران و نویسندگان بزرگ کشور به سراسر دنیا شکل گرفت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: