انتشار: ۱۵:۲۷ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶
معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: میراث فرهنگی نباید تنها نقش مولد درآمدی داشته باشد میراث باستانی ما چه مولد درآمد باشد و چه نباشد بخش مهمی از تاریخ ماست.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛ مجید سرسنگی در نشست خبری همایش بین المللی باستان‌شناسان جوان با بیان اینکه نباید باستان‌شناسی را فقط به درآمد‌زایی گره زد، گفت: عده‌ای می گویند اگر میراث فرهنگی مولد درآمد نباشد و نتواند جذب توریست کند فایده‌ای ندارد، این نگاه اشتباه است. میراث باستانی ما چه مولد درآمد باشد و چه نباشد بخش مهمی از تاریخ ما است و نسل جوان باید با این فرهنگ و تمدن غنی و عظیم آشنا شوند.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم جایگاه خوبی در میان کشورها داشته باشیم باید به آثار فرهنگی توجه ویژه ‌کنیم.
او درباره رسالت دانشگاه‌ها نسبت به جامعه نیز گفت: دانشگاه نسبت به آنچه در بیرون از خودش می‌گذرد و نسبت به جامعه وظیفه دارد. برگزاری این گونه همایش‌ها گامی بزرگ در این راه یعنی همان پیوند دانشگاه و جامعه است و امیدواریم در این‌همایش پرسش‌های باستان‌شناسی دانشجویان با یافته‌های علمی پاسخ داده شود.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: در کنار اهمیت علمی که ‌همایش باستان شناسان جوان دارد، مهم‌تر این است که توسط دانشجویان برگزار می‌شود. یکی از نکاتی که در سال‌های اخیر در دانشگاه تهران بر آن‌ تاکید شده است توانمندسازی دانشجویان و افزایش توان مسئولیت‌پذیری آن‌ها است و این مایه افتخار دانشگاه تهران است که دانشجویان ‌می‌توانند این ‌برنامه‌های بزرگ را برگزار کنند.
سرسنگی با اشاره به تداوم برگزاری این همایش در ادوار مختلف، گفت: این همایش به همت کانون باستان شناسان جوان دانشجویی دانشگاه تهران و اداره کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. همایش باستان‌شناسان جوان، شش دوره است که برگزار می‌شود و سه دوره اخیر آن به صورت بین المللی برگزار شده و طبیعتا سطح کیفی برگزاری همایش ارتقاء خوبی داشته است. ما در دو دوره اخیری که به صورت بین المللی همایش را برگزار کردیم، توانسته‌ایم توجه بخش عمده‌ای از باستان‌شناسان، استادان و صاحب‌نظران علم باستان‌شناسی دنیا را به این همایش جلب کنیم.
وی افزود: امسال هم استقبال بسیار خوبی از همایش شده است و 50 مهمان خارجی از 17 کشور از جمله آلمان، فرانسه، کانادا، ترکیه، ژاپن، آمریکا، چین، سوییس و غیره اعلام آمادگی کرده اند که در این همایش شرکت کنند.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران به مخدوش کردن فرهنگ و تمدن ایرانی از سوی رسانه‌های غربی اشاره کرد و گفت: جدیدترین حرکت غرب علیه تمدن و آثار باستانی ایران نام جعلی خلیج‌عربی است که رئیس‌جمهور آمریکا آن را بیان کرد. تاکنون هیچ‌کس نتوانسته به تمدن بزرگ و غنی ایران نکته منفی وارد کند. برگزاری همایش‌هایی مانند همایش بین المللی باستان‌شناسان جوان یکی از راه‌های مناسب برای مقابله با چنین تلاش‌های مذبوحانه‌ای است.
او ادامه داد: در سال‌های اخیر برخی از کرسی‌های باستان‌شناسی ایران در دانشگاه‌های معتبر جهان تعطیل شده و به جای آن به کشورهایی تعلق گرفته است که علیه کشور و تمدن ایران فعالیت می‌کنند. این یک زنگ خطر است که باید به آن توجه شود.
در ادامه این نشست، مرتضی خانی‌پور دبیر همایش بین المللی باستان‌شناسان جوان، اظهار داشت: اکنون کرسی باستان‌شناسی ایران در کشورهای دیگر در حال تعطیلی است و کرسی‌های دیگری از جمله ترک‌شناسی، عرب‌شناسی و بلوچ‌شناسی جای آن‌ها را گرفته که سبب تقویت اختلاف‌های قومی می‌شود. از جمله برنامه‌های جانبی همایش باستان شناسان جوان افزون بر سخنرانی‌ها، کارگاه‌های آموزشی و ارتباط باستان‌شناسی با سایر علوم است.
دبیر همایش اضافه کرد: یک برنامه اختصاصی با محوریت خلیج فارس در خصوص تاریخچه آن با حضور مهمانان داخلی و خارجی و ارائه سخنرانی در نظر گرفته شده است.
خانی‌پور درخصوص بحث اشتغال باستان‌شناسان، افزود: در این همایش از مدیران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی دعوت به عمل آمده است تا در خصوص فرصت‌های همکاری با دانشگاه تهران بحث و تبادل شنظر انجام شود.
همچنین دانشگاه تهران جلسه‌هایی با مدیران وزارت آموزش و پرورش داشته است تا زمینه آشنایی بیشتر دانش آموزان با میراث فرهنگی ایران در مدرسه‌ها انجام شود.
افتتاحیه سومین همایش بین المللی باستان‌شناسان جوان دانشگاه تهران یکشنبه 7 آبان ساعت 9:30 در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود و همایش تا 9 آبان ادامه خواهد داشت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: