انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به 15 هزار مجوز صادر شده برای رسانه از بعد از انقلاب اسلامی تا کنون گفت: 56 درصد این مجوزها در دولت یازدهم صادر شده است.
به گزارش تابناک فرهنگی ، سید عباس صالحی روز شنبه در آیین افتتاحیه بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها تصریح کرد: 15 هزار مجوز برای رسانه ها بعد از انقلاب اسلامی صادر شده که 56 درصد این مجوزها متعلق به دولت یازدهم بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تعداد مدیران مسئول زن در پایان دولت یازدهم 13 درصد شده، اضافه کرد: در حوزه رسانه های برخط سایت ها از 200 عدد در پایان دولت یازدهم به دو هزار و 800 عدد رسیده و شاخص های دیگری که نشانه توسعه کمی مطبوعات و پایبندی دولت یازدهم به تحول خویش برای گشایش فضای آزاد فکر و ابراز اندیشه بود، نیز کاملا مشهود است.
صالحی اظهار داشت: نکته دوم در حوزه حمایتی بود، البته دست و توان دولت بسته بود و هنوز هم هست اما با وجود تمامی محدودیت کلان اقتصادی که جای دیگری باید از آن سخن گفت در دولت یازدهم اتفاقاتی در حوزه حمایتی افتاد.
وی یاد آور شد: در ابتدای دولت یازدهم بیمه شدگان حوزه رسانه پنج هزار نفر بودند که در پایان این دولت حدود 16 هزار نفر یعنی به بیش از سه برابر افزایش یافته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نظام حمایتی در این دولت شفافیت پیدا کرد و همگان می توانند پیشینه گام های رو به جلو در حوزه شفافیت را ببینند.
صالحی افزود: از توفیقات دیگر در دولت یازدهم در عرصه رسانه در حوزه قوانین و مقررات بود از جمله رتبه بندی مطبوعات که با مشارکت و اشراف صنف مطبوعات در آن دوره شاهد پاره ای از اتفاقات بودیم.
وی بیان داشت: قانون مطبوعات و لایحه تبلیغات بازرگانی نیز اکنون مراحل نهایی را طی می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در مجموع گام هایی در حوزه توسعه رسانه ای به همت اصحاب رسانه پیموده ایم، اضافه کرد: در این میان همچنین باید سپاسگزار وزرای پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم باشیم که همت گمارده و این مسیر را به پیش بردند.
صالحی گفت: امروز جشنواره و نمایشگاه مطبوعات آغاز شد، نمایشگاهی که در آغاز دولت دوازدهم حدود یک هزار رسانه در آن حضور دارند و اتفاقات بزرگ و کوچکی در آن رخ می دهد.
وی اظهار داشت: اینک در جشن ملی، مطبوعات و اصحاب رسانه زیر یک سقف قرار می گیرند تا با هم تنفس کنند و دغدغه های ایران را با رسانه واگویه کرده، با مردم تماس مستقیم برقرار کنند و درد مردم را بشنوند.
صالحی افزود: در این آغازین روزهای دولت دوازدهم به نظر می‌رسد که پاره ای از رویکردها را باید جدی تر گرفت، رویکردهایی که در گذشته بود اما می توان به عنوان تابلویی برای عرصه جدید در نظر گرفت.

** رسانه رکن سوم امنیت ملی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ضرورت تقویت بنیه ملی رسانه سخن گفت و اظهار داشت: اگر تا دیروز غذا و سلاح دو رکن امنیت ملی بودند امروز رکن سومی به نام رسانه به آن اضافه شده است.
وی افزود: همانطور که جامعه بدون غذا و سلاح در معرض تهدید است، جامعه بدون رسانه یا با رسانه کم اعتماد نیز در معرض تهدید است و جامعه ای که خبرهای دقیق و سریعش را از بیرون مطالبه کند، ناامن است و جامعه ای که نتواند در سرعت و دقت و تحویل خبر اقدام کند یک جامعه ناامن خواهد بود.
عضو کابینه دولت دوازدهم خواستار تقویت و حمایت رسانه ها و مطبوعات از نظر زیرساخت ها و رویکردها شد و گفت: در شرایط کنونی در حوزه فناوری های جدید و فضای مجازی شاهد گسترش رسانه های غیر حرفه ای هستیم که می توانند فرصت باشند ولی اگر رسانه‌های حرفه‌ای را از بین ببرند، تهدیدزدای امنیت هستند.
صالحی افزود: امروز این تهدید وجود دارد که مرجعیت رسانه های حرفه ای در معرض آشوب رسانه های غیر حرفه ای قرار بگیرند.
وی از دولت و اصحاب رسانه خواست تا دست به دست هم بدهند که رسانه را به عنوان رکن سوم امنیت درنظر بگیرند و تاکید کرد: البته نمی‌گوییم به اندازه بنیه نظامی به رسانه کمک شود ولی نگاهی به این اتفاق صورت گیرد که جامعه بدون رسانه امنیت ندارد و این رسانه ها شامل رسانه های مکتوب و غیر مکتوب است.

** حمایت های دولت از مطبوعات
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان کمک های دولت یازدهم، از ضرورت تقویت رسانه‌های خصوصی سخن گفت و اظهار داشت: گام‌های خوبی برای تعادل‌بخشی و توازن بخشی در میان رسانه های دولتی و خصوصی پدید آمده است.
وی افزود: هیات نظارت مطبوعات این همت را داشته که به روزنامه ها و هفته نامه های دولتی مجوز ندهد و مجوزهای آنان سد شد و یارانه به روزنامه‌های دولتی در سال های اخیر نیز قطع شد.
صالحی گفت: اجاره غرفه های دولتی دو برابر غرفه های معمولی شد و اینها اتفاقاتی است که با نگاه تقویت رسانه‌های خصوصی در حوزه رسانه افتاد.
وی با مقایسه رقابت نابرابر در عرصه صنعت و تجارت با حوزه رسانه ادامه داد: در حوزه رسانه نیز کم ‌و بیش اینچنین است و این شرایط یک رقابت نابرابر مالی و اطلاعاتی را فراهم کرده است.
صالحی تغییر مسئولان در بخش رسانه های دولتی را به نوعی ناامنی رسانه ای دانست که با جابجایی مدیران رسانه‌ها خبرنگاران در معرض ناامنی شغلی قرار می‌گیرند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: دولت می‌تواند بیش از گذشته به تحدید رسانه های دولتی اقدام کند.

** تقویت و ارتقای کیفیت رسانه
صالحی تقویت و ارتقای کیفیت رسانه ها را منوط به همت اهالی و اصحاب رسانه دانست و گفت: ما رسانه مولد می خواهیم نه رسانه ناقل و دلال خبر و گزارش و معتقدبم رسانه با تولید خبر می تواند به حیات خود ادامه دهد.
وی با بیان اینکه رسانه جایگاه اطلاع رسانی و نقد منصفانه باید داشته باشد، افزود: رسانه مدنی مرز حائل جامعه مدنی از جامعه جاهلی است.
صالحی با تبیین ویژگی‌های رسانه مدنی گفت: رسانه مدنی با منطق و انصاف نقد می کند.
وی خواستار توجه جدی تر به مردم داری رسانه‌ای به جای مقامات سالاری رسانه‌ای شد و گفت: رسانه می‌تواند زبان مردم بیش از گذشته باشد و خط های ارتباطی رسانه با مردم باید قوی‌تر از گذشته ادامه پیدا کند.
صالحی همچنین گفت: هویت گرایی رسانه باید جایگزین اغتشاشگرایی رسانه شود و رسانه ایرانی می تواند همچون فرهنگ ایرانی پرتلالو و تابان در افق جهان باشد.
بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه مطبوعات، محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمد علی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و نیز جمعی از مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری ها و مهمانان داخلی و خارجی در مصلای امام خمینی(ره) تهران بطور رسمی آغاز به کار کرد.
این رویداد تا 12 آبان ماه دایر است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: