انتشار: ۰۰:۲۲ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶
مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان می گوید: این مجموعه علاوه بر کالبد بی نظیرش، در داخل موزه ها حدود 82 هزار شیء در معرض نمایش دارد و موجودی مخازن آن چندین برابر است که هنوز به نمایش در نیامده است.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛مسعود نصرتی گفت: کاخ گلستان گنجینه های مختلفی دارد که اینها علاوه بر حفاظت، نیازمند معرفی و پژوهش هستند.
وی افزود: به عنوان مثال بخش ظروف و جواهرات ما فوق العاده است یا بیش از 350 تخته فرش و قالیچه در گنجینه کاخ گلستان وجود دارد که تعدادی به نمایش درآمده و باقی قرار است در زمان ‌های مختلف به نمایش گذاشته شود.
مدیر کاخ گلستان تاکید کرد: قاجار یک دوره گذار از وضعیت سنتی به مدرن است و برای همین وقتی حاکمان وقت با اروپا ارتباط می گیرند در رشته ها و زمینه های مختلفی چون عکاسی و نقاشی، مجموعه های زیادی به یادگار می گذارند.
وی برگزاری نمایشگاه های چاپ و کتاب هزار و یک شب، نمایشگاه عکس های دوره ناصری به مناسبت هفته میراث فرهنگی شامل 30 قطعه عکس که در فاصله سال های 1302 تا 1308 هجری قمری توسط ناصرالدین شاه گرفته شده و اولین سلفی جهان هم در این مجموعه است را جزء رویدادهای اخیر برگزار شده در کاخ موزه گلستان عنوان کرد.
نصرتی ادامه داد: همچنین تعدادی از مرقعات نفیس در نمایشگاهی به نمایش درآمد که این آثار با خطوط خوشنویسی از جمله نستعلیق و ثلث در فهرست آثار ملی کشور به ‌ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: شهریورماه امسال همچنین نمایشگاه «مهرهای حکومتی قاجار» با76 مُهر از مجموع 100 مهر موجود به نمایش گذاشته شد.
مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان یادآور شد: کاخ گلستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای نخستین بار تعدادی از قالی های زیبا و نفیس خود را در معرض نمایش همگان گذاشت تا هنر ملی ایران بار دیگر در مقابل چشم جهانیان بدرخشد.
وی اظهار کرد: همه نمایشگاه های برگزار شده و در دستور کار برای آینده به طور معمول از کاتالوگ و دفترچه معرفی آثار برخوردارند تا مردم و پژوهشگران با شناخت بیشتر آنها را ببینند و لذت ببرند.
مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت سران زندیه و سلسله قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.
سابقه تاریخی ارگ سلطنتی که محدوده مکانی تاریخی آن از شمال به خیابان و میدان امام خمینی (ره)، سپه سابق، از غرب به خیابان خیام، از شرق به خیابان ناصر خسرو و از جنوب به خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ محدود می‌شود، به روزگار صفویه می رسد.
کاخ گلستان در دوم تیرماه 1392 هجری خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در «پنوم پن» پایتخت کامبوج به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: