انتشار: ۲۳:۴۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶
مدیر مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی گفت: در حالیکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با کمبود کارشناس مواجه است، بسیاری از نیروهای جذب شده هیچ تخصصی در این زمینه ندارند و آمار کارمندان و پرسنل این سازمان را بی دلیل افزایش یافته است.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛یوسف منصورزاده گفت: مدتهاست که دیگر سازمان میراث فرهنگی تکنسین هم جذب نمی کند درصورتی که به آن نیازمند است و با جذب نیروهای غیرمتخصص، بن بستی ایجاد شده که نه می شود اینها را کنار گذاشت و نه نیروهای جدید متخصص جایگزین و جذب کرد.
وی گفت: میراث فرهنگی، حوزه گسترده ای است و هرچه زمان می گذرد از نظر حفاظت، مرمت، معرفی و جذب گردشگر تخصصی تر هم می شود بنابراین در این حوزه نیازمند تربیت متخصصان و کارشناسان زیادی هستیم که پاسخگوی نیازهای جدید باشند.
منصورزاده افزود: برای نمونه در سال 2003، یونسکو مساله ثبت میراث ناملموس را هم مطرح کرده و در کشورهای مختلف فراخوان داده که به این موضع توجه کنند که یک دنیای گسترده ای است.
وی ادامه داد: یعنی از شخصیت ها، مفاخر، کتابهای نفیس، خوراک و پوشاک، موسیقی، ضرب المثل ها، خرده فرهنگ ها و آیین های متنوع یک گستره بسیار وسیعی را در بر گرفته که نیازمند حفاظت و معرفی بیشتر عنوان شده اند که هر کدام از این بخش ها کارشناسان متخصص خود را می خواهد.
مدیر مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی گفت: سازمان میراث فرهنگی روز به روز به دلیل بازنشستگی کارشناسان زبده قدیمی، از کارشناس تهی می شود و تنها راه این است که بتوان نیروهای متخصص را در حوزه های مختلف تربیت کنیم.
وی اضافه کرد: باید با وزارت علوم مذاکره کنیم تا در سطح کارشناسی ارشد و دکترا هم در تخصص های مورد نیاز نیرو بگیریم و تنها دانشکده تخصصی یعنی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی را تقویت کنیم تا جایگزین کارشناسان قدیم شوند.
منصورزاده گفت: در برهه ای از زمان، فارغ التحصیلان کاردانی ما هم حتی بعد از اتمام تحصیلات جذب کارها و پروژه های سازمان می شدند و به نیازها پاسخگو بودند اما امروز حتی فارغ التحصیلان کارشناسی ما هم پاسخگوی نیازهای روز نیستند چون تعریف میراث فرهنگی نسبت به گذشته وسیع تر و پیچیده تر شده است.
وی تاکید کرد: علاوه بر فعالیت های داخلی، فعالیت های بین المللی هم زیاد شده و مراکز متعدد جهانی در این زمینه چون ایکروم، ایکوموس، ایکوم و خود یونسکو مدام در حال طرح موضوعات جدید هستند و اینجاست که به کارشناسان متخصص در مقاطع تحصیلی بالا و متخصص به موضوعات جدید هستیم.
منصورزاده تصریح کرد: حوزه توسعه مدیریت سازمان باید این مشکل را حل کند و دست کم آموزش های مقطعی را برای افراد جذب شده درنظر بگیرد و فقط از متخصصان و فارغ التحصیلان دانشگاهی میراث فرهنگی نیروی جدید جذب کند.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر مشکل استخدام وجود دارد آیا با «برون سپاری پروژه ها» می شود این نقیصه را رفع و جبران مافات کرد، گفت: موافقم که اگر بتوانند فارغ التحصیلان ما را که از نظر تخصص، مشابه متخصصان قدیم و کاملا توانمند هستند را به نحو پروژه ای جذب و به کار گیری کنند.
منصورزاده ادامه داد: در بخش میراث فرهنگی برخی کشورها مثل ایتالیا و ... کارهایشان را در قالب اتحادیه به یکسری از نیروهای جدید داده اند و مرمت بناها و کارهای گردشگری را به قول شما برون سپاری کرده اند که این تجربه خیلی موفق بوده و جواب داده است.
وی افزود: اتحادیه، فارغ التحصیلان کارآمد را جذب می کند و با دستگاه های متولی قرارداد می بندد و در پروژه های خود از این افراد استفاده می کند. معتقدم هم برون سپاری یکی از بهترین راهها برای رفع این مشکلات است.
مدیر مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی در پاسخ پرسش خبرنگا رایرنا مبنی بر سطح آموزشی ما نسبت به کشورهایی که صاحب این علم هستند کجاست نیز گفت: در وضعیت خوبی از این بابت قرار داریم و تنها کشوری هستیم که در حوزه میراث فرهنگی منطقه، تولید کننده علم و دانش هستیم.
وی یادآور شد: میراث فرهنگی ما با میراث ایتالیا، فرانسه و ... متفاوت هست. ما تمدن کهن تری نسبت به آنها داریم و آنها بیشتر از آنکه جنبه باستانی قوی داشته باشند از جنبه میراث هنری قوی تر هستند اما از نظر سبک کار و آثار ما ادعا داریم که اکنون تنها مرجع علمی میراثی برای آسیای میانه و قفقاز هستیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: