انتشار: ۱۶:۴۴ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
رئیس ایکوم (شورای بین المللی موزه ها) ایران گفت: فهرست برداری اموال تاریخی به سرقت رفته ایران زیر نظر این مرکز، آغاز شده است.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛سید احمد محیط طباطبایی از آغاز تهیه «Red List» یا همان فهرست قرمز اموال تاریخی کشورمان خبر داد.
فهرست قرمز، عنوان کتابی است که ایکوم کشورها آن را تدوین می کنند تا کیفیت و چگونگی حال آثار در معرض خطر ایران و فهرستی از اشیای به سرقت رفته موجود در داخل یا خارج هر کشور مشخص شود.
محیط می گوید: کارشناسان مختلف حوزه های باستان شناسی و مردم شناسی، این مسئولیت را به عهده دارند و بخش اول با مدیریت «ساینا صدیقیان» یکی از اعضای ایرانی ایکوم، که تجارب بین المللی شناخته شده ای دارد، در حال تهیه است.
اشیایی که فهرست آنها در این کتاب منتشر شده باشد در هر کشوری غیرقابل خرید و فروش می شوند بنابراین موزه های حاضر به خریداری این اشیای سرقتی نخواهند شد.
رئیس ایکوم ایران تاکید کرد: هنوز بسیاری از کشورها این فهرست را ندارند و در ایران نیز تاکنون چنین فهرستی تهیه نشده بود؛ مانند بسیاری از کارهای ضروری که هنوز انجام نشده است.

** درصدد به اشتراک گذاشتن تجربه های موفق خود با موزه های آسیا هستیم
محیط طباطبایی تصریح کرد: در اجلاس بین المللی هفته گذشته موزه ها در سئول کره جنوبی، گزارش ایکوم ایران از تجربه های موزه ای کشورمان در موضوعاتی همچون کودک، بقا و دیگر موارد را عرضه کردم.
وی اضافه کرد: پیشنهاد ما این بود که این شاخص ها در سطح آسیا - اقیانوسیه انجام بشود و می خواهیم تجربه های موفق را با موزه های آسیا اشتراک بگذاریم.
محیط طباطبایی خاطرنشان کرد: کمیته ملی ایکوم، امسال در برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف از ظرفیت های کشور و هماهنگی با نهادهای بین المللی استفاده کرده است و در همین راستا، چندهفته پیش در کاخ گلستان یک کارگاه مدیریت بحران با کمک یونسکو برای مدیران موزه های بزرگ و سایتهای تاریخی موزه ای کشور برگزار کردیم که نتایج خوبی داشت.
رئیس ایکوم ایران یادآور شد: در افق اقدامات آینده، دی ماه امسال یک کارگاه حفاظت توسط بخش «ایکوم حفاظتی» در زاهدان خواهیم داشت و در آبان ماه نیز اجلاس عمومی ایکوم در شهرهای آسیا - اقیانوسیه را در چابهار با کمک منطقه آزاد میزبانی می کنیم.
شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) یک سازمان بین‌المللی و غیردولتی است؛ سازمانی که به منظور پیشبرد منافع موزه‌شناسی، نظام‌‌مندی خاصی را درخصوص مدیریت و عملکرد آن تدوین کرده و در 5 سپتامبر 1989 راه‌اندازی شده است.
هرچند، ایکوم زیر نظر یونسکو است ولی شخصیت حقوقی مستقل و مجزایی از سازمان یونسکو دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: