انتشار: ۱۶:۲۸ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
متخصص تغذیه، صبحانه را مهمترین وعده غذایی دانست و گفت: خوردن صبحانه کامل، به بهبود وضعیت آموزشی دانش آموزان کمک می کند و سطح یادگیری آنها را افرایش می دهد.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛وحید زارع  گفت: صبحانه مهمترین وعده غذایی است اما باید اصولی و با برنامه باشد، لازم است دانش آموزان صبح ها پیش از رفتن به مدرسه به مدت 20 دقیقه صبحانه خوب و مغذی میل کنند.
وی اظهار کرد: بهتر است برای خوردن صبحانه از یکی از مواد غذایی مانند عسل همراه با خامه، گردو، میوه، عدسی، آب پرتقال طبیعی و تخم مرغ آب پز استفاده شود.
زارع با بیان اینکه برای میان وعده از میوه حتما استفاده شود، تصریح کرد: دانش آموز برای هر زنگ تفریح در مدرسه به 200 کالری نیاز دارد و والدین بهتر است به جای گذاشتن کیک در کیف، ساندویج خانگی با نان و پنیر و گردو، یا نان و عسل یا تخم آب پز برای فرزندان خود فراهم کنند.
این متخصص بیوشیمی تصریح کرد: به عنوان مثال در تخم مرغ آب پز 11 ماده غذایی وجود دارد که به عملکرد فرایند مغز کمک می کند و یا آب پرتقال طبیعی باعث بهبود رفتار اجتماعی می شود که خوردن آنها هنگام صبحانه برای همه افراد بویزه دانش آموزان ضروری است.
زارع ادامه داد: لازم است دانش آموزان در طول دوران سال تحصیلی شام (غذای سبک) ر تا ساعت 19 میل کنند تا سیستم بدنی آنها آمادگی لازم را برای پذیرش صبحانه داشته باشد.
وی از والدین خواست که حتما برای صرف صبحانه دانش آموزان وقت کافی صرف کنند زیرا با شروع فصل پاییز و نبود آفتاب، کمبود ویتامین دی، کم خونی و نارسایی در استخوانها، کوتاهی قد و غیره شیوع فراوانی دارد.
این متخصص بیوشیمی با بیان اینکه عدم آگاهی در مصرف غذاهای مفید و نخوردن صبحانه بر شیوع این کمبودها در دانش آموزان دامن می زند، گفت: بهتر است والدین درباره تغذیه سالم دانش آموزان آموزش کافی ببینند، برخی از والدین به دلیل ناآگاهی، به تغذیه درست فرزندان خود توجهی نداشته و با مشکلات سلامت جسمانی و حتی روانی آنها مواجه می شوند.
زارع خاطرنشان کرد: زیتون، شیر، ماهی، جگر گوساله از موادی هستند که کم خونی و کمبود ویتامین دی را جبران می کنند و لازم است در وعده های غذایی دانش آموزان گنجانده شود.
وی با بیان اینکه از سالهای گذشته تاکنون دولت طرح آهن یاری و توزیع قرص ویتامین دی را در مدارس بویژه دخترانه اجرا می کند، گفت: باید والدین را برای تغییر ذائقه دانش آموزان به سمت پیروی از تغذیه سالم آموزش دهیم، زیرا خوردن غذاهای مفید و مقوی، به عملکرد و کارآیی سیستم ایمنی بدن بهتر از داروها و ویتامین ها کمک می کند.
زارع افزود: دولت باید از مسوولیت پذیری در این زمینه خارج شود و والدین آموزش ببینند، متاسفانه مشاهده می شود که پدر و مادرها توجهی چندانی به تغذیه فرزندان خود ندارند و بیشتر از مواد آماده استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: در حالیکه مواد غذایی سالم و مفید علاوه بر حفظ سلامت جسم باعث بهبود و سلامتی خلق و خوی رفتاری می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: