انتشار: ۱۴:۰۴ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶
یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که از امروز(چهارشنبه) در تالار رودکی آغاز شده را می توان مجالی برای ارزیابی سطح کیفی آثار نسل جدید و سمت ‌و‌سو دادن به فعالیت‌های موسیقایی آنان قلمداد کرد.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ، این جشنواره با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه بخش اصلی شامل موسیقی دستگاهی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک تا 26 شهریور ماه ادامه دارد، جشنواره ای که تیم نخبه و کار کشته 80 نفره از اساتید حوزه موسیقی هدایت و داوری آن را در دست گرفته است.
در این مسابقه موسیقیایی، تک نوازی سازهای مختلف و آواز به صورت تک خوانی در سه رده سنی اصلی الف (15 تا سال18)، ب( 19تا 23 سال) و ج (24 تا 29 سال) اجرا می شود و در مجموع 500 اثر از 9 صبح تا 9 شب روی صحنه خواهد رفت.
البته کار جالب این جشنواره آن است که تبصره ای در رده سنی الف قرار داده که طبق آن افراد زیر 15 سال هم به شرطی که بتوانند قطعات گروه الف را اجرا کنند، امکان شرکت در این جشنواره را دارند، بنابراین در این جشنواره شاهد حضور کودکان 10 ساله نیز هستیم.
نکته جالب ایبنکه ورود برای عموم در ایام جشنواره آزاد است.
آنطور که در محورهای این جشنواره اعلام شده مساله اصلی، رونق ‌بخشیدن به حیات موسیقی و ایجاد انگیزه برای استمرار کارهای هنری و فضایی مناسب برای تعاملات هنری است.
دبیر یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، این رویداد را به مثابه آزمونی هنری می داند که هدف اصلی از برگزاری آن ارتقای سطح کیفی و رونق ‌بخشیدن به هنر موسیقی است.
هومان اسعدی می افزاید: وقتی این جشنواره به صورت کارشناسی برگزار می شود، بطور قطع به دنبال سمت و سو دادن به آموزش موسیقی نوجوانان و جوانان است و در همین راستا قطعات موسیقی مشخصی را برای هر رده سنی تعیین کرده است.
به گفته وی، موسیقیدانان از استان های مختلف علاوه بر موسیقی نواحی، در بخش موسیقی کلاسیک و دستگاهی نیز حضور چشمگیری دارند که این فرصتی است تا در حضور استادان برجسته آثار آنها ارزیابی شود.
استاد موسیقی ادامه می دهد: این فستیوال ضمن ایجاد انگیزه‌ برای تلاش و تکاپوی بیشتر در میان نسل جوان و موسیقیدانان، امکان ارزیابی وضعیت کمی و کیفی آموزش موسیقی در کشور را فراهم می‌کند.
دبیر یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان خاطرنشان می کند که دبیرخانه جشنواره با تمهیداتی مختلف تلاش کرده، دقت و عدالت در ارزیابی‌ها به حداکثر ممکن برسد.
اسعدی می گوید: امیدوارم هنرمندان نوجوان و جوان همواره به فعالیت‌های هنری و موسیقایی ارزشمند خود ادامه دهند، زیرا در نهایت هدف اصلی ارتقای سطح کیفی و رونق‌ بخشیدن به هنر موسیقی است و نه صرفا کسب مقام در یک رویداد مسابقه‌گونه.
وی تاکید می کند: گاهی فردی با میانگین نمره بسیار اندکی و به دلیل محدودیت‌های جشنواره، به مرحله نهایی راه پیدا نکرده، اما هنرمندان نوجوان و جوان نباید به ‌هیچوجه انگیزه خود را از دست بدهند.
اسعدی خطاب به شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی جوان توضیح می دهد: وقتی در یک ساز، مثلا در گروه سنی «الف»، بیش از 100 شرکت‌کننده آثار خود را ارسال کرده‌اند هر 100 نفر نمی‌توانند برنده مسابقه شوند و این قاعده بازی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: