انتشار: ۱۳:۴۱ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اکنون نمایش با هویت فرهنگی ایرانی کم تولید می شود، گفت: تئاتر به عنوان یک راهبرد می تواند معرفت عمومی جامعه را ارتقا دهد.
به گزارش تابناک فرهنگی ، علی مرادخانی روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه سمینار هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی که با حضور مهدی شفیعی مدی کل هنرهای نمایشی، ناصربخت دبیر سمینار، داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره ایینی سنتی و برخی هنرمندان در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد، تصریح کرد: فرهنگ ایرانی دستمایه های اصیلی دارد که در گام اول باید آن را باور و در گام بعدی اقدام به معرفی آن کرد.
وی با بیان اینکه تئاتر می تواند به عنوان یک راهبرد معرفت عمومی جامعه را ارتقا دهد، خاطر نشان کرد: باید داشته های خود را در عرصه های مختلف معرفی کنیم زیرا این موضوع برای پذیرش جوانان بسیاری که در حال پیوستن به خانواده تئاتر هستند، مورد توجه قرار می گیرد.
مرادخانی با تاکید بر اینکه تئاتر مقاوم فرهنگ است، اظهار کرد: امیدوارم به این موضوع در این دوره از جشنواره نمایش های آیینی سنتی توجه ویژه شده باشد.
وی با بیان اینکه در حوزه تئاتر تلاش کردیم تا معرفتی عمومی ایجاد شو،د خاطر نشان کرد: فضای موجود نشان می دهد که این هنر از حالت کلوپی خارج و با کیفیت و کمیت قابل ملاحظه ای روبرو است.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح این سوال که برای مسائل هویتی خود چه کاری انجام داده ایم، بیان کرد: تئاتر هنری جهانی است و در ایران نیز در دوره ای نمایشنامه غیر ایرانی مورد توجه قرار گرفت اما باید نمایشنامه ایرانی از نگاه هویت خود که چالش مهم ما است، استفاده کنیم.

جشنواره آیینی و سنتی متنوع ترین رویداد فرهنگی است
مدیر کل هنرهای نمایشی نیز با بیان اینکه جشنواره نمایش های آیینی سنتی متنوع ترین رویداد فرهنگی کشور است، گفت: بخش جوانه های نمایشی به عنوان یکی از ویژگی های مهم این جشنواره است که هدف آن معرفی و ترویج نمایش های آیینی و سنتی در بین کودکان و نوجوانان است.
مهدی شفیعی با تاکید بر اینکه اداره کل هنرهای نمایشی توجه ویژه ای به نمایش های آیینی سنتی داشته و دارد، خاطر نشان کرد: با این وجود نهادهایی که باید در این حوزه فعال باشند، این مسئولیت را فراموش کرده و کسی هم در این زمینه از آنها پرسشی نمی کند.
وی افزود: این در حالیست که 60 مرکز آموزش عالی در تئاتر داریم که 20 مرکز آن فعال هستند و باید پژوهش جزو سرفصل های آنان باشد اما پژوهشی از آنان ندیده ایم.
محمد حسین ناصربخت دبیر ششمین سمینار نمایش های آیینی و سنتی، کار خود را آغاز کرده و ریاست جلسه نوبت صبح را بر عهده دارد.
هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی از هشتم تا 15 شهریور ماه به دبیری داوود فتحعلی بیگی در تهران برگزار می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: