انتشار: ۲۱:۴۳ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
در آئین تکریم و معارفه وزیران سابق و جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

جهانگیری: وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان مرجعیت قانونی باید از اقتدار لازم برخوردار باشد

معاون اول رئیس جمهوری گفت: اگر به فرهنگ قوی فکر می کنیم باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به عنوان مرجعیت قانونی از اقتدار لازم برخوردار باشد.
به گزارش سرویس تابناک فرهنگی ، اسحاق جهانگیری عصر شنبه در آئین تکریم و معارفه وزیران سابق و جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی که در تالار وحدت برگزار شد افزود: اگر نهاد متولی فرهنگ با اقتدار نباشد، فرهنگ و جامعه آسیب می بیند؛ حتی سیاست در بخش فرهنگ دچار مشکل می شود.
وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضعیف نه به سود نظام و نه به سود جامعه است و باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقتدر فکر کنیم که قادر است سیاست گذاری و جهت گیری کند و نباید مداخله گری در امور فرهنگی انجام دهد.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: آقای سیدرضا صالحی امیری حتما در دولت مسئولیت مهمی خواهد داشت و از توانمندی وی استفاده خواهد شد که یکی از این مجموعه های مهم ارتقای ارزش های اخلاقی است که در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: صالحی امیری و صالحی دو همکار، دوست و همفکر با دغدغه ها و سلاق مشترک بودند که می شود با اطمینان گفت در سیاست گذاری فرهنگ و ارشاد تغییری به وجود نخواهد امد و سیاست هایی که آقای رییس جمهور در ایام انتخابات وعده دادند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز رای گیری بر آن اشاره داشت اجرا خواهد شد.
وی افزود: صیانت از فرهنگ و هویت در مرحله نخست، مستلزم این است که ما بازشناسی دقیقی از مبانی و جلوه های اندیشه و ادب و هنر ایرانی و اسلامی داشته باشیم و در مرحله دوم، نیازمند آن هستیم که پیشگیری کنیم گسست فرهنگی در جامعه با توجه به روند جهانی سازی در جامعه اتفاق نیفتد. بنابراین ، این دو بر دوش اصحاب فرهنگ و هنر است.
جهانگیری گفت: در تاریخ ایران، این مسوولیت تا به امروز به نحو مطلوب انجام گرفته و از این پس هم انجام خواهد شد و در 10 ماه پیش در مراسم تکریم از آقای دکتر جنتی که فردی تاثیرگذار در حوزه فرهنگ و هنر است عرض کردم بحث قدرت فرهنگ موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: بیش از هر گروهی، اقتدار فرهنگی کشور در دست اصحاب فرهنگ و هنر است و هر چه تولیدات فرهنگی به ریشه های فکری نزدیک باشد قدرت فرهنگی بیشتر خواهد شد و اگر به دنبال فرهنگی هستیم که قدرت جهت دهی و تاثیرگذاری در بخش های کشور داشته باشد توسعه کشور الا با توسعه فرهنگی اتفاق نمی افتد.
معاون اول رئیس جمهوری اظهار کرد: اگر به اقتصاد و سیاست خوب فکر می کنیم به نظر ما اقتصاد و سیاستی موفق خواهد بود که جهت دهی آن توسط اصحاب فرهنگ انجام شود؛ لازمه صحبت از قدرت فرهنگی جامعه تشکیلات قدرتمند در بخش اداری کشور است تا این مسولیت را به نحو مطلوب اجرا کند.
وی افزود: زمانی که وزیر صنایع بودم در مجلس اعلام کردم اگر می خواهید توسعه صنعتی اتفاق بیفتد باید نهاد قدرتمندی با اقتدار کامل مسوولیت سیاست گذاری صنعتی را داشته باشد؛ در حالی که صنعت در مقابل فرهنگ موضوع کمتری است.
جهانگیری تاکید کرد: مداخله گری نباید در امور فرهنگی انجام شود؛ تخریب فرهنگ از جایی شروع می شود که به جای محوریت قانون، سلیقه شخصی حاکم می شود.
وی تصریح کرد: در کشور کارهای زیادی داریم که باید انجام دهیم و مردم با چالش های زیادی روبه رو هستند؛ موضوعات زندگی ، معیشت و توسعه کشور و شرایط و رقبای منطقه گویای این است که ملت ایران در این مقطع رسالت بزرگی بر دوش دارد و اولویت نخست کشور بحث اقتصادی است، البته این به معنای آن نیست که فرهنگ از اولویت خارج شده است.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: در بین مسایل اقتصادی، اقتصاد مقاومتی به عنوان موضوع جدی مورد توجه قرار گرفته و هر جا که در پیچیده ترین مسایل توانستیم موضوع را با اهالی فرهنگ و هنر در میان گذاریم و موضوع به دغدغه آنها تبدیل شد در حل آن موفق تر عمل کردیم؛ به عنوان نمونه، محیط زیست به دغدغه اهل فرهنگ و به دغدغه مردم تبدیل شد.
معاون اول رییس جمهوری گفت: برای حل مسایل اقتصادی کشور فکر می کنیم اقتصاد مقاومتی نسخه خوب و شدنی است در صورتی که به گفتمان غالب در جامعه تبدیل شود و کسی غیر از اهل فرهنگ از عهده این موضوع برنمی آید.
وی افزود: ویژگی عمده اقتصاد مقاومتی این است که از ظرفیت درونی کشور حداکثر استفاده صورت گیرد و هیچ بخشی از آثاری که تولید می شود جز مصداق فرهنگ و هنر نیست؛ کتاب، فیلم سینمایی، کنسرت، تابلو، مجسمه و تئاتر حتی از نظر اقتصادی، تولیداتی است که اگر از آنها خوب حمایت شود قابل عرضه در دنیا است.
جهانگیری ابراز امیدواری کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید مسوولیت بتواند این راه را باز کند؛ حتی بحث تعامل بین المللی گسترده که مطرح می کنیم زبان زیبای قابل عرضه کالای فرهنگی است.
وی ادامه داد: امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد راهی باز کند که آثار فاخر داخل کشور در سطح بین المللی و در کشورهای هدف قابل عرضه و ارائه باشد.
جهانگیری تصریح کرد: با اطمینان عرض می کنم حضور آقای سیدعباس صالحی که انسانی فرهیخته، متدین و خوش فکر است و اعتقاد کامل به جامعه هنری دارد، می تواند گره های زیادی از این مسوولیت را باز کند و حتما دولت در اجرای سیاست های خوب این وزارتخانه، نهایت حمایت ها را خواهد کرد.
در این مراسم با اهدای تابلوی یادبودی، از سیدرضا صالحی امیری تقدیر و حکم وزارتی سیدعباس صالحی، به وی تقدیم شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: