انتشار: ۱۵:۰۴ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
گفتگو با امیر حسین علیرضایی:

به راستی که قلب آدمی چیست؟

به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ؛به بهانه اجراي كنسرت به راستي كه قلب ادمي چيست؟ به اهنگسازي امير حسين عليرضايي جواني با استعداد و كم سن و سال تصميم گرفتيم كه با ايشان مصاحبه اي در خصوص اين كنسرت داشته باشيم. در زير بخش هايي از اين مصاحبه را ميخوانيد.

اول از همه در مورد اسم كنسرتتان بگوييد.
-جمله به راستي كه قلب ادمي چيست فكر ميكنم ميتواند مخاطب را چند ثانيه به فكر فرو ببرد، قلب ادمي همان روحيات و احساسات هستند كه ميخواستم هم يك بازي با كلمات داشته باشم و هم اينكه مخاطب در طول كنسرت حين شنيدن قطعات و به نسبت حال و هواي موسيقي ها با اين پرسش روبرو بشود.


اين اولين تجربه در زمينه اجراي صحنه اي شما است. كمي در باره موسيقي كه اجرا ميشود بگوييد.
بله اين اولين تجربه كنسرت به اهنگسازي شخصي من است. تا قبل از اين در نقش نوازنده در اركستر ها و گروه ها بوده ام و ساز مي زدم.اين قطعات براي كوينتت زهي (خوانواده ويلون ها) و پيانو در بستر استايل موسيقي مينيمال نوشته شده اند. اغلب قطعات به ارامي مخاطب را در يك فضاي موسيقي روان و ارام قرار ميدهد، مثل اينكه داستاني ميخوانيد و در ابتدا نويسنده شما را با فضا و بستر اثر اشنا ميكند و همه چيز به ارامي پيش ميرود. رفته رفته ساز هاي مختلف حرف خودشان را ميزنند و در نهايت به يك هيجان منجر مي شود. قطعات را من خودم با تصوير ميبينم و براي هر كدام هم به جاي اسم هاي تك كلمه اي جمله انتخاب كرده ام مثلا او رفت در حالي كه باد لابلاي موهايش مي پيچيد يا دلتنگ كسي هستم كه تا بحال نديدمش يا ابر هايي كه بر دريا ميبارند.


شما تحصيلات اكادميك موسيقي داريد؟
بله. من دانشجوي  كارشناسي اهنگسازي هستم.


با توجه به سنتان و اينكه اين اولين تجربه اجراي صحنه شماست فكر ميكنيد مخاطباني هستند كه به كنسرت شما بيايند؟
خيلي وقت است كه دوست داشتم كار هايم در رودكي اجرا شوند. ميتوانستم كار ها را در يك تماشا خانه يا گالري كه تعداد كمي تماشا چي جا بشود اجرا كنم، اما ترجيحم اين بود حالا كه قرار بر اين است كه كار هايم اجرا بشوند چه جايي بهتر از تالار رودكي، بگذاريم مخاطبان موسيقي را در فضايي با اكستيك خوب و به لحاظ قدمت هنري با سابقه تر بشنوند.


خودتان در كار هايتان مينوازيد؟
خير، تصميم گرفتم بنشينم در جايگاه و كنار مردم و به موسيقي ام گوش بدهم. واكنش مردم را ببينم و ان حس جمعي بگزارم بر من غلبه كند. به هر حال شنيدن اثارم در كنار مخاطبان اين نوع موسیقي برايم تجربه لذت بخشي است. دست كم اينطور فكر ميكنم.


چه نوازندگاني در اين كنسرت حضور دارند؟
نوازندگاني كه دعوت كردم براي همكاري ميتوانم بگويم از بهترين ها هستند. امين غفار مايستر و نوازنده ويلون يك كه خودش چند روز ديگر در تالار وحدت اجرا خواهد داشت بسيار نوازنده چيره دستي است و سابقا سوليست اركستر سمفونيك بوده است. بقيه نوازنده ها هم سابقه نواختن در اركستر سمفونيك و اركستر ملي و فيلارمونيك را دارند.علي اقا جاني نوازنده ويلونسل امين عطايي نوازنده ويلون دو دانيال جورابچي نوازنده التو رضا دست فال نوازنده كنتر باس و اشكان مهركار نوازنده پيانو و محمد طباخيان نوازنده پركاشن اين كنسرت هستند.


به راستی که قلب آدمی چیست؟

و حرف آخر...
فقط يك نكته است كه ميخواستم بگويم اينكه متاسفانه سندروم موسيقي با كلام در جامعه موسيق ايراني زياد شده است و كمتر كساني به ديدن كنسرت هاي موسيقي بيكلام مي روند و خيلي وقت ها حتي ناشر هايي كه كار فرهنگي هنري ميكنند اين دوتا را با هم قياس نابجا ميكنند. مگر موسيقي بيكلام موسيقي نيست كه برايش ارزش قائل نيستند؟ به هر حال اين مشكل هميشه هست كه مخاطبان كمتري دارد از طرفي فكر ميكنم كه با حمايت كردن از موسيقي بي كلام و به طبع ان ،از هنرمندان جوان مي شود جلوي اين دوگانگي فكري را گرفت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: