انتشار: ۱۸:۴۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
رویداد تبریز 2018 فرصتی تکرار نشدنی است که نقش رسانه در روشنگری و اطلاع رسانی برای برگزاری هر چه بهتر آن غیرقابل اغماض و تلاش برای استفاده حداکثری از ظرفیت های رسانه در این ارتباط ضروری است.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در جهان ارتباطات و جامع اطلاعاتی چشم پوشی از نقش رسانه غیرعاقلانه و غیرمنطقی است، گفت: در جهان کنونی رسانه نقش بی بدیلی در تولید و انتقال اطلاعات و گسترش آگاهی های عمومی ایفا می کند.
محمد محمدپور، افزود: رویداد مهم تبریز 2018 فرصت مغتنمی نه تنها تبریز و آذربایجان بلکه برای کل ایران به شمار می رود.
وی اظهار کرد: لازم است توانمندی ها، فرصت ها، جاذبه ها و میراث فرهنگ کهن ایران و آذربایجان به جهان شناسانده شود و این رسالت و وظیفه مهم بر دوش اصحاب رسانه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: هم در مرحله پایش و تولید اطلاعات و هم در مرحله تدوین و انتشار اطلاعات مربوط به کشور و تبریز و هم اتفاقات و رویدادهایی که به بهانه انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام روی می دهد، رسانه ها رسالت دارند.
محمدپور، ادامه داد: مطبوعات و رسانه های آذربایجان شرقی که در گذشته و تحولات یک و نیم قرآن اخیر همواره منشا اثر بوده اند و با رشد کیفی و پختگی که اکنون پیدا کرده اند، می توانند در این عرصه نیز نقش آفرین و تعیین کننده باشند.
وی گفت: تبریز 2018 با حضور و ایفای نقش رسانه در پیگیری اهداف مورد نظر می تواند شاهد توفیقات روزافزون باشد.
محمدپور افزود: رسانه ها می توانند در این رویداد با هوشمندی، دقت، مسئولیت پذیری و تعهد لازم در شناساندن اعماق تاریخی فرهنگی استان و جاذبه های بیشمار تاریخی و فرهنگی و گردشگری نقش موثری ایفا کنند.
مسئول کمیته تبلیغات و امور بین الملل در تبریز 2018 نیز گفت: یکی از ارکان مهم این رویداد رسانه ها هستند و بدون رسانه نمی توان آن طور که باید تبریز 2018 را به دنیا معرفی کرد.
حجت الاسلام احمد حمیدی افزود: یکی از نهادهایی که در این رویداد باید پای کار باشند و مسئولان و مردم را همراه کنند و رسانه ها هستند.
وی اظهار کرد: رسانه می تواند با روشنگری و اطلاع رسانی اتفاق ها و برنامه های این رویداد مشارکت مردم در برگزاری تبریز 2018 را جلب کند.
مسئول کمیته تبلیغات و امور بین الملل در تبریز 2018 یادآوری کرد: رسانه ها می توانند زیبایی ها، داشته ها و ظرفیت های تبریز را به گوش مردم تمام نقاط کشور و دنیا برسانند.
حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: در این راستا کارگروه رسانه ذیل کمیته تبلیغات و امور بین الملل راه اندازی شده و امید است این کارگروه با استفاده از همه سلایق و ظرفیت رسانه ها و پایگاه های خبری نقش خودش را در این رویداد ایفا کند.
وی با بیان اینکه جهت گیری رسانه ها و پایگاه های خبری در این رویداد کانون توجه قرارگرفتن داشته های تبریز باید باشد، گفت: این کارگروه باید به صورت جدی با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به رویداد تبریز 2018 ورود پیدا کند و رسالت خود را در این زمینه انجام دهند.
حجت الاسلام حمیدی، افزود: رسانه ها می توانند با تولید مطلب و گزارش از داشته ها، بزرگان، ادبا، شعرا، سرداران، علما، مفاسران و شخصیت های برجسته استان و تبریز و معرفی آن ها به جهان اسلام در این رویداد نقش ایفا کنند.
وی با اشاره به وجود ظرفیت های فراوان در تبریز و استان برای معرفی به دنیا گفت: رسانه ها و پایگاه های خبری می توانند با خلاقیت خود این ظرفیت ها را استخراج و در معرض دید مردم دنیا قرار دهند.
حجت الاسلام حمیدی حرکت رسانه های استان در آئین برگزاری جشن روز خبرنگار در مجموعه عینالی تبریز و هم قسم شدن برای انعکاس داشته ها و زیبایی های این شهر در رویداد تبریز 2018 را نشان از علاقه مندی رسانه ها برای فعالیت در این رویداد اعلام کرد.
مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان اینکه غفلت از ظرفیت رسانه ها در برندینگ مکان و رویداد تبریز 2018 غفلت قابل اغماض نبوده، بلکه خطای راهبردی است، گفت: اینکه مردم جهان اسلام بدانند تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی در کشور جمهوری اسلامی ایران است، کفایت نمی کند.
مهران صمدی، افزود: رسانه ها می توانند با تمرکز و پوشش مشخصه ها و مزیت های تبریز از یک سو ذهنیت گردشگران را مهندسی کنند و از سوی دیگر همه ذی نفعان را به هماهنگی و همکاری تشویق کنند.
وی یادآوری کرد: اگر بخواهیم از رسانه ها در تبریز 2018 کمک بگیریم باید برای آن ها شرح وظایف بنویسیم.
مدرس دانشگاه های تبریز و دکترای علوم ارتباطات از دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه در این رویداد از ظرفیت های رسانه های مختلف در سطح جهانی به خوبی و به صورت منسجم استفاده نشده است، گفت: باید از ظرفیت این رسانه ها در معرفی ظرفیت ها و مزیت های منطقه و کشور استفاده کرد.
سیدحسن آذری افزود: در سطح رسانه ای رویداد تبریز 2018 نواقصی وجود دارد که باید تا مدت باقی مانده برای برگزاری این رویداد این نواقص رفع و نقش رسانه در آن تقویت شود.
وی یادآوری کرد: رسانه ها در سطح استانی می توانند انتظارات و توقعات ناصحیح و غیرواقع بینانه که در بین بخشی از جامعه در خصوص تبریز 2018 وجود دارد اصلاح کنند.
آذری ادامه داد: در این رویداد رسانه ها به عنوان رهبران فکری جامعه باید پیشگام بوده، روشنگری کرده و رهنمود و راهکار ارایه کنند.
دکترای دیپلماسی عمومی و مدرس دانشگاه های تبریز گفت: در راستای تبریز 2018 باید قلوب و اذهان مردم را از طریق رسانه به عنوان ابزار دیپلماسی فتح و آنان را عاشق تبریز، ایران و مسلمانان کرد.
جواد علیپور با اشاره به راه اندازی وب سایتی با عنوان تبریز 2018 از سوی شهرداری تبریز گفت: این وب سایت ویترین رسانه ای تبریز 2018 است که مطالب آن به 5 زبان مختلف نوشته شده است.
علیپور، افزود: این وب سایت به طور کلی جذاب نبوده و هیجان در گردشگر و توریست ایجاد نمی کند تا آنان تبریز را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند.
وی یادآوری کرد: در این وب سایت اصول زیباشناختی در ایجاد هیجان رعایت نشده و حتی در اخبار آن نیز قالب و فرم خبر رعایت نشده و پر از اشتباهات گرامری، نگارشی، لغاتی و محتوایی است.
دکترای دیپلماسی عمومی و مدرس دانشگاه های تبریز با بیان اینکه برخی مطالب این وب سایت برای خواننده انگلیسی گنگ است، گفت: در این وب سایت شهرداری و شهردار تبریز، رویداد تبریز 2018 را به عنوان یک رویداد استانی، ملی و بین المللی تحت تاثیر قرار داده است.
در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که دی ماه سال 1394 در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد.
انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال 2015 و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد.
برچسب ها: رسانه تبریز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: