انتشار: ۱۸:۴۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
دوستداران میراث تاریخی و فرهنگی شهر آمل به بازسازی غیراصولی یک اثر ملی و تاریخی در این شهر اعتراض کردند.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، بقعه شمس آل رسول با قدمتی بالغ بر 500 سال در محله پائین بازار، در خرابه‌های شهر قدیم واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شمارهٔ ثبت ۱۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا از وسعت قابل ملاحظه‌ای نسبت به بناهای دوره خود برخوردار است. بقعه به صورت چهار گوشه و گنبد مخروطی است و گنبد آن دو پوش است که هر دو پوش آن در اثر زلزله و عوامل جوی منطقه خراب شده است.

بنای این برج از آجرهای با ابعاد و اندازه‌های مختلف ساخته شده است که تاریخ‌گذاری بنا را از راه مصالح شناسی دچار مشکل می‌کند، اما با توجه به شکل کلی و شباهت بسیار آن با برج های شناخته شده در منطقه، از آثار قرن هشتم هجری دانسته شده است.

میثم فلاح، باستان شناس و مدرس این رشته و از فعالان باستان شناسی در آمل درباره اعتراض دوستداران آثار تاریخی شهر آمل گفت: شناسنامه و پیشینه بقعه شمس آل رسول (منتسب به آتشکده)، در بخش بافت قدیمی کهن شهر آمل بر هیچ فردی پوشیده نیست.

وی اظهار کرد: نحوه مرمت و بازسازی بنا، ایراد بسیاری دارد. در مرمت بنا قرار است گچ به کار برده می شود که بعد از ماه ها ورم می کند، لکه و ریزش خواهد داشت در حالی که قرار بود با موادی مخلوط شود که انجام نشد. سقف تیرآهنی با اثر همخوانی ندارد زیرا طول و عرض بنا باید مقیاسی داشته و متناسب باشد. این سقف نباید آهنی باشد، این سقف به مرور زمان دوباره نشست می‌کند. پیشنهاد کرده بودیم اجرها استحکام بخشی شده و بندکشی شود و آجر نما بماند.

فلاح تصریح کرد: مدیرکل میراث فرهنگی معتقد بود این طرح توسط شورای فنی میراث فرهنگی استان نظارت می شود اما مدیرکل دستور توقف مرمت را صادر کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران نیز اظهار کرد: در خصوص پروژه مرمت آتشکده آمل برخی کارشناسان دانشگاهی به شیوه مرمت اعتراض کرده اند. در حال حاضر به دلیل همین اعتراضات این پروژه متوقف و از این کارشناسان برای بحث و تبادل نظر دعوت شده است.


بزرگ نیا خاطرنشان کرد: برای هر بنای تاریخی یک طرح مرمت زیرنظر شورای فنی تهیه و سپس به تایید میراث فرهنگی خواهد رسید و هرکسی نمی تواند خودسرانه و با سلیقه شخصی بنایی را مرمت کند.با تبادل نظر بین شورای فنی و این کارشناسان مناسب ترین راه برای مرمت این آتشکده درنظرگرفته می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: