انتشار: ۱۸:۵۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: 24 بنای تاریخی در اراک شناسایی شده‌ که در خصوص تملک و بازسازی آنها نیازمند اعتبار هستیم.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، سید محمد حسینی در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: این بناهای تاریخی در تملک مردم هستند و باید برای خرید آنها تامین اعتبار انجام شود، در صورتی که کارخانجاتی که در اراک مستقر هستند ملزم به خرید این بناها شوند، می‌توان امیدوار بود که گام مثبتی در این زمینه برداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در خصوص تملک بناهای تاریخی با شورای اسلامی و شهرداری جلساتی را برگزار کردیم، در حال حاضر شاهد هستیم که در دیگر استان‌ها، شهرداری‌ها با تملک خانه‌های تاریخی درآمد کسب می‌کنند یا با تغییر کاربری این بناها و تبدیل آنها به مراکز فرهنگی در جهت حفظ این بناها گام مثبتی برمی‌دارند، اما در اراک این اتفاق مشاهد نمی‌شود.

وی یادآور شد: در گذشته استان مرکزی، قم و اصفهان در محدوده منطقه تاریخی "عراق عجم" قرار داشته و با یگدیکر مشترکات فرهنگی، مواصلاتی و ارتباطی داشتند.

حسینی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که مابین استان مرکزی، قم و اصفهان منعقد شده است، افزود: طبق این تفاهم‌نامه مقرر شد که  این سه استان در خصوص توسعه گردشگری با یکدیگر همکاری داشته باشند و در همین راستا  آژانس‌های گردشگری موظف شوند برنامه‌ریزی برای سفر تورهای گردشگری به این سه استان داشته باشند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر استان اصفهان با جاذبه‌های تاریخی و استان قم با جاذبه‌های گردشگری زیارتی نسبت به استان مرکزی از جهت توریسم جایگاه مطلوب‌تری دارند، در همین راستا این تفاهم‌نامه برای استان ما سودمند است و امیدواریم که با افزایش آمد و شد گردشگران شاهد توسعه گردشگری در استان باشیم.

حسینی ادامه داد: تقویت راه‌های مواصلاتی، ارائه طرح‌هایی در جهت توسعه استان، استقرار عناصر گردشگری، کارشناسی محورهای مواصلاتی و برقراری ارتباطات بین‌المللی از جمله اقداماتی است که بایستی به منظور هر چه مطلوب‌تر شدن اجرای این تفاهم‌نامه انجام داد .

وی افزود: طی جلسه‌ای که در خصوص این تفاهم‌نامه انجام شد، شهر دلیجان را به نام کانون و مرکز ارتباطی این سه استان معرفی کردیم که هنوز این موضوع به توافق دو استان دیگر نرسیده است.

حسینی با بیان اینکه در این تفاهم نامه اجرای پروژه‌ها، برگزاری جشنواره مشترک، برندسازی و برگزاری نمایشگاه‌ها لحاظ شده است و با بیان اینکه مسئولین استانی باید دیدگاه خود را نسبت به گردشگری تغییر دهند، بیان کرد: در صورتی که نگاه مسئولین به گردشگری تغییر نکند نمی‌توان انتظار داشت که در این زمینه پیشرفتی حادث شود، همچنین چهار کمیته ذیل این تفاهم‌نامه تشکیل شده و در خصوص معرفی پروژه‌های نیمه کاره، تورهای مشترک و جذب سرمایه‌گذار مواردی در این تفاهم‌نامه لحاظ شده است.

حسینی اظهار کرد: در صورتی که مجتمع بین‌راهی همای سعادت واقع در دلیجان جزو منطقه گردشگری نمونه انتخاب شود، می‌توان ار این مهم در جهت توسعه این مکان بهره برد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل امور روستایی استانداری مرکزی نیز در این جلسه گفت: تفاهم‌نامه "عراق عجم"بسیار ارزشمند است و باید هر چه زودتر این تفاهم‌نامه را اجرایی کرد. در خلال کار نواقص آن مشخص می‌شود و می‌توان این موارد را به مرور مرتفع کرد.

فائض پور افزود: برگزاری جشنواره محلات با مشکلات عدیده‌ای همراه بود، اما بعد از برگزاری جشنواره و منتفع شدن مردم شاهد برگزاری هرچه بهتر این مراسم هستیم.

وی بیان کرد: نیاسر، شهر اردهال، غار نخجیر و جاسک محور مواصلاتی مطلوبی برای جذب گردشگر محسوب می‌شوند.

فائض پور در خصوص عدم وجود هتل‌های لوکس در مناظق گردشگری، عنوان کرد: در حال حاضر گردشگر خارجی مشتاق استفاده از هتل پنج ستاره نیست، بلکه بدنبال اسکان در خانه‌های با المان‌های روستایی است تا بتواند با استفاده از طبیعت بکر نیاز خود را تامین کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: