انتشار: ۱۸:۴۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه اعلام کرد: تعدادی تنبوشه سفالی آبرسانی، مربوط به دوره صفویه، در روستای 'دافی' از توابع بخش کدکن این شهرستان کشف شد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛علی محمدی گفت: گمان می رود این تنبوشه ها که هفته جاری هنگام خاکبرداری برای ایجاد بوستان روستا پیدا شده، بخشی از سامانه انتقال آب باشد که در آن روزگاران مورد استفاده بود.
وی اظهار کرد: این تنبوشه ها در عمق حدود 250 سانتیمتری سطح زمین قرار داشت که برای انتقال آب از چشمه و قناتی که در بالادست روستا قرار داشت، به کار گرفته می شد.
وی این تنبوشه ها را به ابعاد 40 سانتیمتر طول و 15 سانتیمتر قطر دهانه عنوان کرد که طول مسیر لوله گذاری نیز حدود 2 کیلومتر است.
محمدی افزود: بررسی سطحی و شواهد تاریخی محوطه های پیرامون روستا و وجود سفالینه ها و سنگ قبرهای صفوی در این منطقه، احتمال تعلق این تنبوشه ها به دوره صفویه را تقویت می کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: با توجه به اهمیت موضوع و برای انجام بررسی‌های بعدی باستان شناسی، ترتیبی اتخاذ شد تا مکان کشف این تنبوشه ها به صورت علمی حفظ و نگهداری شود.
تنبوشه لوله‌هایی سفالین است که در گذشته برای جابه جایی آب در آب‌راه‌های سرپوشیده، زیر زمین یا زیر دیوار کار می‌گذاشتند تا آب با کمترین نشت به مقصد برسد.
دافی از روستاهای تاریخی و گردشگرپذیر بخش کدکن تربت حیدریه، دارای آبشار و طبیعت زیبایی نیز هست.
این روستا در حدود 70 کیلومتری شمال غرب تربت حیدریه در خراسان رضوی قرار دارد.
تربت حیدریه افزون بر 200 اثر تاریخی و جاذبه‌ گردشگری دارد که تاکنون حدود 50 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شاخص ترین این آثار مجموعه تاریخی و فرهنگی قطب الدین حیدر، کاروانسراهای طبسی و لاری، حمام حاجی رئیس، مقبره و مسجد شیخ حیدر کدکنی، رباط کامه و کسکک، مزار بوری آباد، مزار شیخ ابوالقاسم گورکانی، آب انبارها،‌ سراها و بازارهای سنتی و بیش از 40 خانه تاریخی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: