انتشار: ۲۰:۵۷ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
کنسرت نمایش «سی» با تک نوازی سهراب پورناظری و پس از آن خوانندگی همایون شجریان با ترانه ای از اهورا ایمان آغاز شد.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ، کنسرت نمایش«سی» شب گذشته ساعت ۲۲:۳۰ درفضای باز محوطه کاخ سعد آباد با قطعه ای از همایون شجریان آغاز شد.

همایون شجریان پس از مدت کوتاهی تک نوازی سهراب پورناظری و استقبال چشمگیر مردم از نوازندگی وی، قطعه «ساز بی‌تاب است این قصه شنیدن دارد/ شرح این واقعه دیدن دارد/ گر تو همراه شوی/ راه هم شوق رسیدن دارد/ وقت، وقت سفری شیرین است/ نقل ایران و کهن آئین است/...» از اهورا ایمان را برای شروع نمایش اجرا کرد.

اجرای قطعه آغازین با تنظیم و آهنگسازی سهراب پورناظری علاوه بر اینکه مخاطبان را برای ورود به نمایش شاهنامه فردوسی آماده کرد، حس و حال موسیقی و صدای همایون شجریان نیز توانست آرامش خاصی را به مخاطبان القا کند.

پس از اجرای ترانه همایون شجریان، نمایش شاهنامه با ورود صابر ابر، همراه با ویدئو مپینگ و همچنین نوازندگی سهراب پورناظری آغاز شد.

این نمایش به نویسندگی نغمه ثمینی و کارگردانی علی اصغر دشتی و همچنین ایفای نقش صابر ابر، بهرام رادان، سحردولتشاهی، دلنیاآرام، مهدی پاکدل،بانیپال شومن و حسین صوفیان عشق و میهن پرستی را با اقتباس از داستان های شاهنامه و زبانی عامیانه در هم آمیخته است.

کنسرت نمایش«سی» به گونه ای طراحی شده که نمایش در چند بخش پایان می یابد و اجرای همایون شجریان با نوازندگی تار، تنبور و کمانچه سهراب پور ناظری که در نمایش نیز نقش همدم زال را بازی می کند، شروع می شود. موسیقی میان نمایش در هر بخش با حس و حال داستان، صحنه پردازی و فضای کاخ متناسب بود.

همایون شجریان شب گذشته قطعات «من کجا، باران کجا» با شعر پوریا سوری،« خوب شد» با شعر اهورا ایمان، تنظیم غلامرضا صادقی و آهنگسازی سهراب پورناظری، «با من صنما» با شعر مولوی و تنظیم و آهنگسازی سهراب پورناظری، «دل به دل» با تنظیم و آهنگسازی تهمورس پورناظری و شعر مولانا، « آهای خبردار» با شعر حسین منزوی، آهنگسازی سهراب پورناظری و تنظیم دیوید گارنر، « مرگ اسفندیار» با شعر فردوسی و تنظیم و آهنگسازی سهراب پورناظری، «ابر می بارد» با شعر امیرخسرو دهلوی، آهنگسازی سهراب پورناظری و تنظیم بردیا کیارس، «ره خانه ندانیم» با شعر زیبای مولانا و آهنگسازی و تنظیم سهراب پورناظری و در پایان قطعه «ایران» با شعر پوریا سوری، تنظیم رضا صادقی و آهنگسازی سهراب پورناظری را اجرا کرد.

«سی» که نامش را از سی سال رنج فردوسی در جهت ایجاد شاهکار شاهنامه الهام گرفته است، با نمایش عشق زال به رودابه آغاز و با نبرد رستم و سهراب پایان می یابد تا با روی صحنه کشاندن زال، رودابه و خلق نواهای موسیقی بدانیم چه بر ما گذشت و با فرهنگ دیرینه و کهن اصیل ایرانی آشنا شویم.

قطعه «ایران» که پس از 2 ساعت نمایش، آخرین اجرای شجریان و پورناظری بود، احساسات میهن دوستی مردم را بقدری به‌وجد آورد که همه حاضران ایستاده« ای در رگانم خون وطن، ای پرچمت ما را کفن، دور از تو باد اهرمن، ایران من ایران من» را همخوانی می کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: