انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
دبیر یازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با بیان اینکه آراء این دوره از جشن منتقدان غافلگیرکننده است، از برپایی بزرگداشتی برای جمشید هاشم‌پور، گوهر خیراندیش، جمال امید و فرید مصطفوی خبرداد.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ، نشست خبری یازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با اعلام جزئیات، تشریح برنامه‌ها و رونمایی از پوستر جشن صبح  شنبه، ۲۱ مردادماه در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست جعفر گودرزی ـ دبیر ـ با بیان اینکه «در انجمن منتقدان توجه به جلوه‌های فرهنگی سینمای ایران رکن اصلی است و تمایز این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها در این است که رأی‌های ما پاک، درست و بسیار تمیز و شفاف است»، گفت: ۲۶ مرداد ساعت ۱۹ این جشن در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری آغاز می‌شود. ما در این دوره چهار بزرگداشت از جمشید هاشم‌پور، گوهر خیراندیش، جمال امید و فرید مصطفوی خواهیم داشت و همچنین یک نکوداشت از زنده‌یاد علی معلم که در چند دوره ریاست این انجمن را بر عهده داشت، انجام می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: رأی‌های امسال جشن غافلگیرکننده است و تمام رأی‌ها بسیار شفاف بوده و هیچ دخل و تصرفی در آن نشده است.

او با اشاره به اینکه جایزه فیلم‌های مستند و کوتاه در این جشنواره حذف شده است،‌ افزود: یکی از تفاوت‌های این جشنواره با دوره‌های قبل در این است که تصمیم گرفته شد فیلم‌های مستند و کوتاه در همان جشنواره حقیقت بررسی شوند و ما با این کار طولانی بودن این مراسم را از بین بردیم. همچنین بخاطر حضور فعالانه افراد در این جشن، در این دوره از یک تیم تشریفات استفاده شده و همه با کارت و بارکد خاص خودشان وارد جشنواره می‌شوند.

گودرزی با بیان اینکه برخلاف سال‌های قبل امسال یک اسپانسر برای جشن درنظرگرفته شده است، گفت، در این دوره یک بانک دولتی و چند شرکت مختلف دیگر همراه ما هستند. شرکت آیو پخش زنده اینترنتی جشن را بر عهده دارد.

در ادامه جواد طوسی ـ رییس شورای انجمن منتقدان ـ گفت:‌ یکی از ضرورت‌های این جشن‌ها مستقل بودن دبیر جشن و اختیار عمل کامل داشتن است. ما در یک دوران گذار هستیم و جدا از همفکری‌هایی که با مدیرعامل خانه سینما و دیگر دوستان صورت گرفت و بنیه مالی را در اختیار ما گذاشتند و امید است که سازمان سینمایی هم از ما حمایت کند. با این حال هنوز در وضعیت تثبیت شده‌ای نیستیم و ممکن است ناخودآگاه یک فرد را در نقطه انفعالی قرار دهیم. متأسفانه جامعه ما در یک وضعیت غیرقابل پیش‌بینی قرار گرفته و جدا از لزوم باشکوه‌تر برگزار شدن این جشن، آبروداری آن است.

علایی در ادامه نشست بیان کرد: امسال ششمین سال است که جشن را به صورت آکادمیک برگزار می‌کنیم. ما یک آیین‌نامه داخلی داریم که اگر فیلم‌های مهم دیده نشده‌ی افراد زیاد باشند، رأی آن‌ها قابل قبول نیست؛ زیرا باید عدالت و انصاف برقرار شود. این کار دو ماه و نیم طول کشید و امسال به خاطر کم شدن رشته‌ها داوری با مشکلات کمتری مواجه بود. بخش صدا را هم به دلایلی که دوست نداریم گفته شود، حذف کردیم و اکنون ۱۳ رشته ارزیابی شده‌اند.

مسئول بخش آکادمی انجمن با اشاره به اینکه ۳۵۲ هنرمند ارزیابی شده‌اند، گفت:‌ امسال ۵۱ اسم و امتیاز در بخش مکمل بازیگر مرد بررسی شدند و این واقعا حجم بالایی است. هر سال سوءتفاهم‌هایی در زمینه رأی‌گیری و دسته‌بندی آن‌ها صورت می‌گیرد که من قول می‌دهم چون آراء دوستان پیشکسوت و باسابقه متفاوت از آراء افراد کم سابقه‌تر است که باید حداقل چهار سال سابقه فعالیت در حوزه انتقاد و نویسندگی داشته باشند، در دسته‌بندی‌های خاص خود بررسی می‌شوند.

به گفته دبیر این جشن کاندیداها تا دوشنبه (۲۳ مردادماه) اعلام می‌شوند و پنج‌شنبه شب (۲۶ مردادماه) هم در خلال برگزاری جشن برگزیده‌ها اعلام خواهند شد.

در بخشی دیگر از پوستر جشنواره که توسط علی باقری طراحی شده است، رونمایی شد.

در این نشست جواد طوسی ـ رئیس شورای انجمن منتقدان ـ ، علی علایی ـ مسئول بخش آکادمی انجمن و رأی‌گیری ـ ، علی باقری ـ طراح پوسترـ ، سعید عقیقی ـ مشاور دبیر و دبیر اجرایی ـ ، میثم میرزایی ـ مدیر هنری جشن ـ ، میهن‌دوست ـ بازرس ـ ، کامران ملکی ـ عضو هیأت مدیره خانه سینما ـ  و علی افشار ـ مدیر روابط عمومی ـ از جمله حاضران بودند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: