انتشار: ۱۸:۳۷ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
موسسه های مشاوره تحصیلی که سال های اخیر، قارچ گونه در سراسر کشور رشد یافته اند، این روزها اوج فعالیتشان را می گذرانند و هر یک سعی دارند با تبلیغات آنچنانی و جذب مشتری و در نتیجه، کسب سود بیشتر، گوی سبقت از رقیبان بربایند.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛ بازار موسسه های مشاوره برای انتخاب رشته کنکوری ها در سالهای گذشته برایشان همیشه سکه بوده و به واسطه ناآگاهی شهروندان و یا دلسوزی والدین دانش آموزان برای آینده کودکانشان، مبالغ هنگفتی که گاهی به رقم های میلیونی نیز می رسد؛ روانه جیب خود می کنند.
این موسسه ها که نه مورد تایید وزارت علوم هستند و نه مورد قبول سازمان سنجش، با شیوه های تبلیغاتی فریبنده بازار کاسبی داغی برای خودشان تهیه کرده اند.
مرکز مشاوره .... یکی از هزاران نمونه از این موسسات است که در تبلیغاتش وعده قبولی 100 درصد و تضمینی انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۶ را داده و مدعی شده که عملکردش کاملا علمی بوده و بهترین انتخاب های ممکن را برای کنکوری ها در 10 مرحله انجام می دهد.
یک روز قبل از آغاز فرآیند انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری 96 (چهارشنبه، 18 مردادماه) برای صحت و سقم این موضوع با این مرکز تماس گرفته و در گفت و گو با یکی از کارشناسانش، اقدامات آنها را جویا می شود که در پاسخ گفته شد: ظرفیت پذیرش محدود بوده و به صورت حضوری و غیرحضوری و دستی و کامپیوتری و بدون خطا تحت نظر برترین مشاوره تحصیلی که عضو انجمن بین المللی مشاوره، عضو انجمن مشاوره آمریکا، عضو انجمن مشاوره ایران و عضو کمیته تخصصی مشاوره تحصیلی کشور است؛ صورت می پذیرد.
کارشناس این مرکز ادامه داد: هر داوطلب با توجه به رتبه ای که کسب کرده و بر اساس ارجحیت خود در بهترین انتخاب ممکن قبول خواهد شد و تضمین می‌شود در صورتی که در برخی انتخاب ها قبول نشود، نمره لازم برای آن را کسب نکرده و قطعا با این رتبه، هیچ فردی در کل کشور آن رشته ها را قبول نخواهد شد؛ این یعنی بهترین انتخابی که می توانید داشته باشید.
وی افزود: قبل از فرایند تعیین رشته، توضیحات کامل راجع به رشته ها، دانشگاه ها و شرایط شغلی و تحصیلی ارائه خواهد شد و بعد از تکمیل اطلاعات، انتخاب رشته شروع می شود.
این کارشناس درباره چگونگی ثبت تقاضا برای استفاده از خدمات مشاوره انتخاب رشته در این مرکز نیز توضیح داد: بایستی مبلغ 5 میلیون ریال به شماره حساب آقای «ش» واریز کنید و سپس با داشتن فیش بانکی به موسسه حضور یابید.
وی یادآور شد: البته بعید می دانم که دیگر جایی برای ثبت نام داشته باشیم چرا که از پنجشنبه مشاوره ها شروع می شود و باید خیلی ارادت داشته باشم تا اسم شما را هم در لیست مذکور قرار دهد.
این فرد خاطرنشان کرد: تمامی وقت های دکتر از قبل رزرو شده و امروز (چهارشنبه) هم در همایش یکی از دانشگاه های معتبر دولتی تهران حضور دارد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر فرد در انتخاب رشته انجام شده به اهداف تعیین شده نرسد؛ مبلغش بازگشت داده می شود یا نه؟ نیز گفت: به هیچ عنوان مبلغ واریزی، برگردانده نمی شود.
این فرد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا موسسه آنها دارای مجوز قانونی است نیز گفت: مطمئنا باید داشته باشد اما من در جریان نیستم.
این مورد و صدها و بلکه هزاران مورد مشابه، نشانگر دریافت مبالغ هنگفت از سوی اینگونه موسسات و پاسخگو نبودن آنها در قبال عملکردشان و نهایتا متضرر شدن داوطلبان آزمون سراسری و خانواده های آنهاست.
هرچند، انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری 96 در سایت سازمان سنجش از امروز، 19 مردادماه آغاز شده و تا 23 مرداد ادامه خواهد داشت، اما مراکز غیر مجاز مشاوره انتخاب رشته تحصیلی، از هفته ها قبل دست به کار شده و بساط مشاوره ‌های تحصیلی را به راه انداخته‌ اند.
این بازار مکاره مراکز غیرمجاز از امروز، رنگارنگ تر هم می شود و به دلیل سودهای هنگفت و نبود نظارت‌ های دقیق، انتظار می‌رود تا پایان مهلت قانونی انتخاب رشته، تعداد این مراکز افزایش پیدا کند.
با وجود آن که اداره ‌های آموزش و پرورش مراکز استان‌ها و شهرستان ‌های کشور، فهرست مراکز مجاز مشاوره انتخاب رشته را اعلام کرده و کنکوری‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت این ادارات از مراکز مجاز مشاوره انتخاب رشته در شهرشان آگاه شوند، اما بسیاری از آموزشگاه‌ های کنکور و حتی افرادی که موسسه آموزشی هم ندارند، با ارائه راهنمایی های غیرعلمی و مشاوره‌ های دور از واقعیت، داوطلب انتخاب رشته کنکور را گمراه کنند.
وجه اشتراک بیشتر موسسه های غیرمجاز مشاوره انتخاب رشته، وعده قبولی 100 درصد و تضمینی به داوطلبان کنکور است؛ یعنی در همان مرحله اول با هر ترفند ممکن، اعتماد داوطلب را جلب کرده و ادعا می‌کنند که محال است با مشاوره‌های آنها جلو بروید و در رشته دلخواهتان قبول نشوید.
یکی دیگر از اشتراکات موسسه های غیرمجاز انتخاب رشته این ادعای آنهاست که مشاورانشان از نخبگان علمی بوده و از مراکزی همچون وزارت علوم و یا سازمان سنجش، مجوز مشاوره دارند که این مطلب را حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تکذیب می کند.
وی با تاکید بر اینکه سازمان سنجش آموزش کشور به هیچ کدام از موسسات مجاز و غیرمجاز، مجوزی برای مشاوره انتخاب رشته نداده است؛ می گوید: بهترین فرد برای انتخاب رشته، خود فرد داوطلب است و اگر داوطلبی دفترچه کنکور را با دقت مطالعه کند، نیازی به مشاوره گرفتن از هیچ کدام از این مراکز وجود ندارد.
توکلی با اشاره به اینکه خود فرد می تواند متخصص ترین کارشناس برای انتخاب رشته خودش باشد، به داوطلبان کنکور توصیه کرد شخصا رشته مورد علاقه خود را انتخاب و اطلاعات لازم را پیرامون آن رشته به دست بیاورند و سپس برای تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کنند.
وی می گوید: سازمان سنجش در سال های اخیر ویژه نامه انتخاب رشته را چاپ و در اختیار داوطلبان قرار می دهد که امسال نیز این ویژه نامه به موقع در اختیار داوطلبان قرار داده است و در این ویژه نامه، چگونگی انتخاب رشته و توصیه های ضروری به داوطلبان برای انتخاب رشته های مورد علاقه شان شرح داده است.
مشاور عالی سازمان سنجش تاکید می کند: اگر داوطلب، دفترچه چند صفحه ای راهنمای انتخاب رشته را دقیق بخواند و اطلاعات اضافی را از ویژه نامه کسب کند می تواند یک انتخاب رشته خوب داشته باشد و موفق شود.
مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه از انتشار نرم افزار راهنمای انتخاب رشته مجازی بر روی سایت سازمان سنجش خبر داده و می افزاید: داوطلبان می توانند با مراجعه به این سایت آن را خریداری کنند.
توکلی درباره ویژگی های این نرم افزار راهنما توضیح می دهد: این نرم افزار به داوطلب، این امکان را می دهد که با توجه به وضعیت علمی و نمره خود که در آزمون سراسری سال 1396 کسب کرده است خود را با داوطلب مشابه در آزمون سراسری سال 95 مقایسه و امکان قبولی خود را در کدرشته محل های مختلف، مشاهده کند.
وی تاکید می کند: در همین راستا، تمام تغییرات شرایط و ضوابط گزینش آزمون سراسری سال ۹۶ در فایل اطلاعات آزمون سراسری ۹۵ اعمال شد.
به گفته توکلی، نرم افزار راهنمای انتخاب رشته مجازی برای داوطلبان گروه های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی از ساعت 22 روز سه شنبه 17 مردادماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار گرفته است.
وی ادامه می دهد: این نرم افزار برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی نیز از چهارشنبه شب، 18 مردادماه از طریق سایت سازمان سنجش در دسترس متقاضیان قرار گرفته است.
مشاور عالی سازمان سنجش یادآور می شود: داوطلبان برای تهیه این نرم افزار لازم است مبلغ 20 هزار تومان از طریق سایت سازمان سنجش پرداخت کنند.
توکلی، ضریب اطمینان و دقت این نرم افزار در پیش بینی رشته ها و محل قبولی داوطلبان را بسیار بالا و بیش از 90 درصد عنوان کرد.
مهلت انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری سال 96 که قصد انتخاب رشته محل های دانشگاه آزاد را دارند نیز از امروز، 19 مردادماه از طریق سایت مرکز سنجش این دانشگاه به نشانی www.azmoon.org آغاز شده و تا پنجشنبه، 26 مردادماه ادامه خواهد داشت.
برای شرکت در آزمون سراسری سال 96 در مجموع، تعداد 929 هزار و 791 داوطلب ثبت نام کردند و در نهایت برای یک میلیون و 93 هزار و 197 کارت ورود به جلسه آزمون صادر شد که از این تعداد، 657 هزار و 613 کارت برای داوطلبان زن و تعداد 435 هزار و 584 کارت برای داوطلبان مرد بود.
آزمون سراسری 96 برای تمامی گروه های آزمایشی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر روزهای 15 و16 تیرماه در 372 شهرستان برگزار شد.
نتایج و فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی این آزمون در نیمه شهریورماه اعلام خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: