انتشار: ۱۳:۳۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان اعلام کرد: هنوز اطلاعات کامل درباره‌ی محوطه‌ امزاجرد به دست نیامده، ما نیروی یگان حفاظت بازدید از منطقه‌ امزاجرد را چند برابر افزایش داده تا مطالعات باستان‌شناسان مبنی بر احتمال وجود قبرستان تکمیل شود.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، هفتم مرداد به دنبال حرکت لودرهای شرکت راه‌آهن در محوطه‌ای نزدیک به روستای تاریخی «امزاجرد» در همدان، خبرهایی مبنی بر کشف یک گورستان تاریخی در این محوطه منتشر شد، احتمالی که به دلیل قرار گرفتن یک گورستان تاریخی در دو کیلومتری محوطه تازه کشف شده مطرح شده بود. اما مدیرکل میراث‌فرهنگی استان همدان در هشتم مرداد به ایسنا اعلام کرد، بعد از چندبار بررسی باستان‌شناسی، می‌توانیم اعلام کنیم که در این منطقه هیچ گورستانی وجود ندارد و فقط تعداد کمی آثار که هنوز دوره‌ی آن‌ها نیز مشخص نشده‌اند، به دست آمده است.

علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان  در این زمینه به ایسنا گفت: باستان‌شناسان استان همدان پیگیری کردند هنوز نتیجه قطعی در بررسی‌های انجام شده در منطقه به دست نیامده است اما مکاتباتی انجام شده است.

او با بیان این‌که بازدید میدانی در منطقه انجام شده افزود: برآوردِ بازدیدها این است که محوطه‌ی به دست آمده اثر تاریخی بزرگی ندارد، در واقع یک لایه کوچک و محدود تقریبا به طول ۲۰ متر و ضخامت یک متر است که برش‌ها و خاکسترهای موجود در آن نیز نشان می‌دهد بنا و استقراری بسیار محدود بوده است و چیزی که اثبات کند اشیای منقول و تاریخی در محوطه است، وجود ندارد.

وی ادامه داد: براساس بررسی‌ها، برآورد این است یک بنای تاریخی متعلق به دوره تاریخی نیست، اما برای احتیاط بیشتر بررسی‌ها به صورت تکمیلی انجام می‌شود، تا خیال‌مان راحت باشد.

به گفته‌ی مالمیر، در حال حاضر نیز قرار است پیمانکاران آن محدوده عملیات حفاری نداشته باشند تا بررسی‌ها به نتیجه برسد.

او همچنین درباره‌ی احتمال حضور حفاران غیرمجاز در منطقه تا قبل از به دست آوردن نتیجه کامل اطلاعات، بیان کرد: با ابلاغ به یگان نیروی یگان حفاظت و انتظامی استان، بازدیدها از این محوطه چند برابر شده است، هرچند هیچ نشانی از یک بنا یا خشت و معماری به دست نیاورده‌ایم، اما تاکید کردیم تا نیروهای یگان و شهرستان بطور دائم منطقه را بررسی کنند تا مشکلی پیش نیاید، با این وجود بعید می‌دانیم حتی چنین اتفاقی رخ دهد.

در زمان گودبرداری پیمانکار با حضور یک دانشجو در محوطه، برخی آثار مانند اسکلت به دست می‌آید که او تصاویری از آثار را منتشر می‌کند، این منطقه در نزدیکی روستای امزاجرد همدان قرار دارد.

روستای «امزاجرد» دارای دو تپه‌، یک حمام از دوره قاجار، یک آسیاب، دو کوره آجرپزی و یک پل تاریخی با نام «آق کورپی» (پل سفید) است. این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان در استان همدان است که نام محلی آن  «مازاگرد» و نام‌های قدیمی آن «مزداگرد»، «مزاگرد» و «امزاگرد» هستند، گفته می‌شود سال بنیان این روستا متعلق به دوره‌ی ساسانیان است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: