انتشار: ۱۶:۰۷ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
سیدعباس صالحی امروز (سه‌شنبه، ۱۷ مردادماه) به‌عنوان وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد. او پیش از این معاون فرهنگی این وزارتخانه بوده است.
به گزارش تابناک فرهنگی، بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت‌ماه امسال و پیروزی مجدد حسن روحانی، گمانه‌زنی‌هایی درباره اعضای دومین کابینه‌ی روحانی مطرح شد، از جمله برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در دوره نخست ریاست جمهوری روحانی، دو نفر یعنی علی جنتی و سیدرضا صالحی امیری به‌عنوان وزیر در این وزارتخانه کار کردند و در هر دو دوره، سیدعباس صالحی - وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی - معاون فرهنگی این وزارتخانه بوده است. همچنین پس از استعفای جنتی از این سمت و پیش از معرفی وزیر جدید به مجلس، عباس صالحی سرپرست این وزارتخانه بود.

سیدعباس صالحی فرزند مرحوم آیت‌الله میرزا حسن صالحی (متوفی ۱۳۹۶) متولد مشهد است. پدر سیدمیرزا حسن (مرحوم سیدعیسی صالحی) دروس خارج را خدمت آیات عظام حاج آقا حسین قمی، شیخ مرتضی آشتیانی و میرزا محمد آقازاده خواند. علامه محمدرضا حکیمی درباره پدرش می‌گوید: یکی از علمای صالح از نظر علم و عمل، ساده‌زیستی و تواضع و خدمت ۵۰ ساله، جناب آقای آیت‌الله حاج سیدحسن صالحی خراسانی هستند که من حدودا از زمان مصدق با ایشان آشنا هستم، ایشان همیشه در حال درس و تدریس بوده‌اند.

سیدعباس صالحی دانش‌آموخته علوم حوزوی بوده و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و ... تلمذ کرده، هرچند لباس روحانیت به تن ندارد. صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال ۱۳۷۰ تا کنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

عضو هیات مدیره و هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سال ۱۳۷۶ تا کنون (پنج دوره)، عضو شورای «مهندسی فرهنگی» (شورای عالی انقلاب فرهنگی) از ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷، عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی و مدیرمسئول و سردبیر برخی نشریات علمی و فرهنگی کشور و ... از جمله مسئولیت‌های او تا پیش از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

سیدعباس صالحی در دولت اول حسن روحانی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. تعامل با اصحاب فرهنگ و نشر و همچنین ارتقای سطح مشارکت با تشکل‌های مدنی نشر در اجرای مناسبت‌های فرهنگی، بخصوص مشارکت‌دهی در سیاستگذاری و واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به تشکل‌های نشر در کارنامه کاری‌اش ثبت شده است. او همچنین اهالی فرهنگ و صنوف این حوزه را به رسمیت می‌شناسد و در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از نظرات و مشورت‌های آن‌ها استفاده کرده است.

انتشار اسناد و مدارک هزینه‌های صورت‌گرفته از سوی معاونت فرهنگی و اعلام عمومی مصوبات هیئت خرید کتاب از جمله گام‌هایی است که صالحی در زمان حضور در معاونت فرهنگی برداشته است. او در این سمت تلاش کرده تا حد امکان، از چرخه نشر، ناشران و اهالی قلم فاصله نگیرد و شنوای انتقادات، مشکلات و پیشنهادات آن‌ها باشد، مصداق آن نیز دیدارهای دوره‌ای صالحی با اهالی فرهنگ با حضور در کتاب‌فروشی‌هاست. با وجود مصاحبه‌های نه‌چندان پرشمار، اما صالحی همواره با خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای حوزه کار خود ارتباط داشته است. هرچند برخی خبرنگاران از این‌که او زیاد مصاحبه نمی‌کند، راضی نیستند.

عملی شدن مطالبه کتاب‌فروشان در زمینه معافیت مالیاتی و برنامه‌هایی با هدف آنچه «حمایت از کتاب‌فروشان در قالب طرح‌های عیدانه و تابستانه و پاییزه» معرفی شده هم از دیگر اقدامات او است. برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب، اجرای طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، راه‌اندازی باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان و برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی از جمله طرح‌های به اجرا درآمده در دوران فعالیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

دیگر رویکرد صالحی در چهار سال گذشته، واگذاری گسترده‌تر نظارت بر کتاب به استان‌‍‌هاست که موجب تسریع و تسهیل کار نویسندگان و ناشران غیرتهرانی شده است
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: