انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
بهره‌مندی از توانمندی‌های بانوان به عنوان نیمی از سرمایه انسانی جامعه در عرصه مدیریتی کشور، موضوعی‌ست که امروز پس از حدود 4 دهه، مورد توجه دولت قرار گرفته که در این مسیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان یکی از پیشتازان واگذاری مسئولیت‌های مدیریتی به بانوان، شناخته می‌شود.
به گزارش تابناک فرهنگی ، رشد چشمگیر حضور زنان و دختران در بخش آموزش عالی طی 15سال اخیر، نشان از ایجاد ظرفیتی عظیم برای مشارکت آنها در مدیریت جامعه داشته است؛ ظرفیتی شامل نیمی از توان جامعه که تا سال‌های اخیر به دلایل مختلفی چون خلاءهای قانونی و عدم انطباق با عرف جامعه مغفول ماند و عرصه‌ای برای بروز و ظهور پیدا نکرد.
اما شورای عدالت اداری در 11 آذر سال گذشته برای تسهیل شرایط حضور زنان در ساختار مدیریتی دستگاه های دولتی، مصوبه‌ای را به تصویب رساند که مدیران دستگاه‌های اجرایی را موظف کرده تا برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را برای شناسایی بانوان در سطوح مدیریتی انجام دهند، به نحوی که همه ساله حضور بانوان در پست‌های مدیریتی افزایش یابد.
در این جهت اقداماتی از سوی تعداد معدودی از دستگاه‌ها صورت گرفت و بسیاری از دستگاه‌ های دیگر نیز همچنان بر اساس نگاه سابق، به فعالیت‌های خود ادامه دادند.
اما یکی از مراکزی که در سال‌های اخیر، عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشته، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که با میزان بالای مشارکت بانوان در بخش‌های مختلف مدیریتی خود، به عنوان یکی از پیشتازان واگذاری مسئولیت‌های مدیریتی به بانوان در دولت شناخته می‌شود.
به طوری که علیرضا مختارپو، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طی سخنرانی در مراسم تجلیل از روستاهای دوستدار کتاب در ٢٦ تیر ماه، با ارائه آماری رسمی از سهم بالای مشارکت بانوان در عرصه مدیریتی این نهاد خبر داد و حضور 7 مدیرکل استانی، 3 مدیرکل ستادی، 97 رئیس شهرستان و هزار و 327 مسئول کتابخانه عمومی در کشور از میان بانوان را، نسبت به سایر نهادها و دستگاه‌های دولتی کم‌نظیر عنوان کرد.

**تقویت اعتماد به شایستگی بانوان در مدیریت کشور
شهیندخت ملاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این باره به ایرنا گفت: یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه زنان و خانواده، سهم بالای زنان در مدیریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که در مقایسه با سهم زنان از مدیریت سایر نهادها، از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است که این موضوع نشان از تقویت و ارتقاء اعتماد به شایستگی، توان و صلاحیت زنان جهت تصدی این جایگاه و واگذاری مسئولیت به آنها دارد.
وی نگاه حاکم در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به عنوان الگویی مناسب برای سایر دستگاه‌های فعال در عرصه‌های مختلف دانست و افزود: بی‌تردید این اعتماد به توانمندی زنان و فراهم ساختن فرصت‌های لازم برای بروز و ظهور استعدادهای مدیریتی زنان، در ترغیب سایر دستگاه‌ها برای جلب مشارکت زنان و بهره‌مندی از ظرفیت نیمی از سرمایه انسانی کشور تأثیرگذار بوده و نهایتا جامعه را به هدف تعادل و توازن جنسیتی در مدیریت کشور نزدیک خواهد کرد.

** پایان 4 دهه غفلت از توانمندی بانوان در جامعه
طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز خرسندی از نگاه حاکم در مدیریت جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ایرنا گفت: زنان در خانواده‌ها همواره محور فعالیت‌های فرهنگی بوده‌اند، اما حضور آنها در بخش‌های مختلف مدیریتی نهاد کتابخانه ‌های عمومی کشور که دارای ادارات و مراکز بسیاری در سراسر کشور و حتی مناطق دور افتاده است، این پیام روشن را به ما می‌دهد که امروز زنان این توانمندی و آمادگی را دارند که خانواده بزرگ‌‌تری به نام جامعه را راهبری کنند.
وی افزو: اگر چه جامعه ما حدود 4 دهه از این نیرو، توان و پتانسیل غافل بوده، ولی خوشبختانه در حال حاضر به خوبی به ارزش این توانایی پی برده و به دنبال بهره‌مندی از این ظرفیت عظیم است.
عضو ناظر مجلس در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به روند رو به رشد مشارکت بانوان در مدیریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ادامه داد: طی جلساتی که در سال‌های اخیر با بخش‌های مختلف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور داشته‌ام، می‌توانم بگویم که با نگاه حاکم بر مدیریت نهاد طی سال‌های اخیر، روند جذب مدیران توانمند از میان بانوان رو به افزایش گذاشته که این موضوع نسبت به دوره‌های گذشته و نسبت به سایر دستگاه‌های فرهنگی بسیار قابل توجه است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: