انتشار: ۱۲:۴۴ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در دیدار با مفتی اعظم جمهوری آذربایجان گفت: تنها راه عبور از چالش های منطقه آشوب زده خاورمیانه و مناقشات، آن وحدت دنیای اسلام است.
به گزارش تابناک فرهنگی، سیدرضا صالحی‌امیری روز دوشنبه در این دیدار افزود: سفر هیات جمهوری آذربایجان به ایران با درایت دفتر مقام معظم رهبری و مجمع تقریب مذاهب انجام شد.
وی افزود: سال گذشته کنفرانسی بین هیات ایرانی و آذربایجانی در باکو برگزار شد و رییس جمهور آذربایجان سال 2017 را سال همبستگی اسلامی نامید، به همین مناسبت روز گذشته(یکشنبه) در تهران شاهد برگزاری اجلاس همبستگی اسلامی بین شخصیت های فرهنگی طراز اول ایران و اذربایجان بودیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ایران و جمهوری آذربایجان دارای علایق و مشترکات زیادی هستند و مفتی اعظم جمهوری آذربایجان خود از شخصیت های دینی و علاقه مند به اهل بیت(ع) در آذربایجان و قفقاز به شمار می روند و از این رو به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران علاقه مند هستند.
وی اضافه کرد: آذری ها بشدت به مکتب اهل بیت(ع) توجه دارند و اشتراکات فرهنگی و دینی ما سبب شده تا فعالیت های ما مثمرثمر و گفت وگوی ما در جهت اشاعه فرهنگ نبوی و علوی در دنیای اسلام سازنده باشد.
صالحی‌امیری خاطرنشان کرد: نگاهی که در حوزه فرهنگی و دینی ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد متکی بر یک جمله اصلی و این پیام است: وحدت، وحدت، وحدت.

** هدف توسعه افکار تکفیری در منطقه علیه شعیه است
مفتی اعظم جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار گفت: کنفرانس دیروز همبستگی اسلامی بین ایران و جمهوری آذربایجان عالی بود و نشان داد دو کشور مشترکات بسیار دینی و فرهنگی دارند.
شیخ الاسلام شکور پاشازاده افزود: سال گذشته از طرف الهام علی اف(رییس جمهوری آذربایجان) سال چند فرهنگی نامیده شد و امسال سال هبستگی اسلامی و اولین گام برای کشور جمهوری آذربایجان در این راستا برگزاری این کنفرانس در کشور دوست و برادر ایران بود.
رییس اداره مسلمانان قفقاز ادامه داد: علاوه بر اشتراکات فرهنگی تاریخی و دینی از نظر چهره هم مشترک هستیم و می توانیم از این منظر در حل مناقشات و مبارزه با تروریستم همکاری خوبی داشته باشیم.
وی گفت: متاسفانه در دنیا تبلیغات اسلام هراسی در حال توسعه است و هدف افکار تکفیری علیه شعیه است که این مساله به خصوص متوجه ایران و جمهوری آذربایجان است.
شیخ الاسلام شکور پاشازاده تاکید کرد: الهام علی‌اف در همه نشست هایی که در کشورهای مختلف حضور دارد، تبلیغات ضد اسلامی را محکوم کرده است.
مفتی اعظم جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد: در کشور ما از نظر سیاسی دین و سیاست از هم جدا هستند اما در عمل این طور نیست و بین دین و دولت جدایی نداریم.

** ایران و جمهوری آذربایجان برای مقابله با هجمه فرهنگی تجهیز شوند
سفیر جمهوری آذربایجان در روسیه نیز در این دیدار گفت: کشور ما کشوری مهم است و از نظر دینی و فرهنگی تفاهم پررنگی بین ما حاکم است.
پولاد بلبل اوغلو افزود: در شرایطی که تبلیغات ضد اسلامی گسترش پیدا کرده ایران و جمهوری آذربایجان باید با مقابله با این هجمه فرهنگی مجهز شوند.
وی ادامه داد: نشان دادن حقایق اسلام در اروپا و روسیه از وظایف مهم ما است و به عنوان نماینده جمهوری آذربایجان در یونسکو از تمام فرصت ها برای تبلیغ اسلام استفاده می کنم.

** این اجلاس وحدت و همدلی بود
معاون مجمع تقریب مذاهب نیز در این دیدار گفت: شست همبستگی اسلامی این حلقه و گوهر گمشده بین ما بود که با برگزاری شایستهآان وحدت وهمدلی حاصل خواهد شد.
منوچهر متکی افزود: تاکید رهبری معظم انقلاب بر وحدت جهان اسلام و شعار همیشگی جمهوری اسلامی ایران است و بعد از توافق اسفند ماه گذشته در باکو، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع تقریب مذاهب وظیفه پیگیری برگزاری این اجلاس را برعهده داشت.

** ایران و جمهوری آذربایجان پشتوانه هم هستند
نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار عنوان کرد: هر دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان مسوولیت سنگینی در قبال هم دارند و پشتوانه یکدیگر هم محسوب می شوند.
حجت الاسلام علی اکبر اجاق نژاد اضافه کرد: سرنوشت امنیت دو کشور به هم گره خورده است، بر همین رو باید مذاکرات را استمرار بخشیم و مجددا برای شناسایی دوست و دشمن شرایط را بررسی کنیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: