انتشار: ۱۹:۳۶ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: با سامان‌دهی گردشگری، دست ‌مافیا و دلالان پزشکی از این حوزه کوتاه می‌شود.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، غلام‌حیدر ابراهیم بای‌سلامی در نشست خبری که در آستانه‌ همایش تخصصی ساماندهی و آغاز عملیات اجرایی طرح گردشگری پزشکی تأمین اجتماعی روز یکشنبه (۱۵ مردادماه) ‌ برگزار شد، با تأکید بر ضرورت ساماندهی گردشگری پزشکی به عنوان یکی از مهمترین و درآمدزاترین شاخه‌های گردشگری سلامت اظهار کرد: این طرح با مشارکت ۳۲ کشور و ۱۷ بیمارستان ملکی تأمین اجتماعی و ۵ بیمارستان خصوصی، ‌۲۰۰ متخصص و ۴۰ پزشک حاذق عملیاتی می‌شود و قرار است گردشگری پزشکی در شهرهایی مثل شیراز، مشهد، ‌رشت و تهران و همچنین نقاط مرزی که دارای امکانات مجهزتری است، ساماندهی شود.

وی ایجاد گفتمان گردشگری پزشکی را گام نخست این ساماندهی دانست و افزود:‌ یکی از دلایل رشد نکردن گردشگری پزشکی در ایران، نبود درک و مفهوم درست از گفتمان گردشگری پزشکی است. سازمان تأمین اجتماعی با توجه به امکانات در اختیار این صلاحیت را دارد تا پیشران این عرصه باشد و با خلق گفتمان و ادبیات علمی به اجرایی کردن این طرح بپردازد.

به گفته او، در قالب این طرح، سازمان تأمین اجتماعی برند گردشگری پزشکی خواهد شد که برای عملیاتی شدن آن تاکنون با ۱۶ کشور قرارداد بسته شده و در حال بستن قرارداد با ۱۶ کشور دیگر است.

۷۰ درصد درآمد گردشگری سلامت از پزشکی عاید می‌شود

نایب رییس هیات مدیره هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی با بیان این‌که ۷۰ درصد درآمد گردشگری سلامت از گردشگری پزشکی تامین می‌شود و ۳۰ درصد دیگر به سه حوزه‌ی درمانی، پیشگیرانه و تندرستی اختصاص دارد، گفت: گردشگری پزشکی مانع فرار مغزها می‌شود. ضمن آن‌که غفلت از برنامه‌ریزی و سنتی ماندن بیمارستان‌ها سبب از دست دادن بازار گردشگری پزشکی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر کشورهای همسایه سخت در تلاش‌اند امکانات گسترده و مدرن‌تری را در گردشگری پزشکی ایجاد کنند که غفلت از آن، باعث می‌شود همین کشورها جاذبه‌ای برای متخصصان و پزشکان متبحر ایرانی شوند و فرار مغزها به سمت بازارهای رقیب اتفاق افتد، برای همین می‌طلبد دولت در این حوزه سرمایه‌گذاری کلان داشته باشد.

بای‌سلامی در ادامه در پاسخ به این سوال که با وجود اختصاص ظرفیت کلان بیمارستان‌های تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به دهک‌های پایین جامعه و کمبود ظرفیت برای مردم عادی، چه فضای جدیدی برای بیماران خارجی در این بیمارستان‌ها ایجاد شده که چنین طرحی درنظر گرفته شده، ‌ گفت:‌ تا وقتی نگاه سنتی حاکم باشد و برنامه‌های عملیاتی نداشته باشیم و در امکانات و ساختار تغییر وضعیت ایجاد نکنیم، در همین سطح باقی می‌مانیم. ما برای اینکه به همان اقشار کم‌درآمد خدمات بدهیم، به درآمد بیشتر نیاز داریم. مخصوصاً آنکه در حال حاضر بیشتر بیمارستان‌های ما زیان‌ده شده‌اند و تنها راه نجات آن‌ها ایجاد بازارهای جدید و ارزآور است.

وی اضافه کرد: اگر در مرداب موجود باقی بمانیم، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. باید به گردشگری پزشکی به عنوان عملیات و صنعت پردرآمد علمی، فرهنگی و خدماتی نگاه کنیم. این باعث می‌شود از برنامه‌های سنتی و زیان‌ده به سمت برنامه‌های جدید حرکت کنیم.

او همچنین درباره ضرورت ورود هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی به حوزه گردشگری پزشکی، اظهار کرد: این مسؤولیت ملی ما نیست، ولی کاری که انجام می‌دهیم رویکردی ملی دارد، ضمن آن‌که به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی غیردولتی و دومین ارائه‌دهنده خدمات پزشکی و اولین ارائه‌کننده خدمات دارویی در کشور، رسالت داریم بازار گردشگری پزشکی را از دست ندهیم و از درآمد آن برای رفاه بیشتر استفاده کنیم. وظیفه ما افزایش ثروت برای رفاه افراد آسیب‌دیده‌ی جامعه است.

وی ادامه داد:‌ این طرح دو سال است که آغاز شده و اکنون به مرحله اجرا رسیده، ‌ تقاضا در گردشگری پزشکی بالا است، اما مشکل این بوده که بیشتر از دلال‌ها و واسطه‌ها استفاده می‌شد که آشفتگی را پدید آورده بود. اکنون ما می‌خواهیم برند بین‌المللی و معتبری را با مشارکت سایر کشورها ایجاد کنیم تا مانع این آسیب‌ها شود.

بای‌سلامی گفت: دلال‌ها به هر حال کار خود را انجام می‌دهند، ‌اگر ما طرح نداشته باشیم آنها منتظر و معطل نمی‌مانند، پس باید کاری کنیم که دیگران در برنامه‌ی ما قرار گیرند. باید برنامه‌ریزی کنیم که بیمار خارجی دچار دلالی نشود.

او درباره ارتباط این هلدینگ با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اجرای طرح ساماندهی گردشگری پزشکی نیز اظهار کرد: ما از این سازمان فقط جواز می‌خواهیم که در شرف صدور است. سازمان به عنوان متولی فقط در این بخش می‌تواند به ما کمک کند.

مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی همچنین متذکر شد: ما رقیب بخش خصوصی نیستیم، در حالی که گاهی با عباراتی چون "خصولتی" (ترکیب خصوص و دولتی)  فعالیت‌های این هلدینگ را زیر سوال می‌برند. موضوع آن است که در همه جای دنیا سازمان‌های تأمین اجتماعی پیشران توسعه هستند. از طرفی اموالی که تحت اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته به خاطر بدهی‌های دولت بوده است و این دلیلی بر دولتی بودن ما نمی‌شود. البته که دولت اکنون بدهکارترین نهاد به سازمان تأمین اجتماعی است.

صدور ویزای ایران برای بیماران خارجی محدودیت ندارد

او در ادامه درباره‌ی تسهیلات ویزا برای گردشگری پزشکی، توضیح داد: در این حوزه مشکل و محدودیتی وجود ندارد. هر چند ارائه تسهیلات بیشتر برای ویزا از موضوعات در حال پیگیر شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری است.

او درباره‌ی آمار موجود از گردشگرانی که برای درمان‌های پزشکی به ایران سفر می‌کنند، گفت: آمار دقیقی در این حوزه وجود ندارد. آمارها مبهم است، ‌ هر چند که ما هم مسؤول آمار نیستیم، ولی طی مطالعه و بازارسنجی به این نتیجه رسیدیم که بازار سنتی، محدود و پراکنده‌ی گردشگری را باید ساماندهی کنیم. ما از قیمت دلال‌ها، کیفیت خدمات آن‌ها، دسترسی‌ها و وضعیت نابسامان گردشگری پزشکی در شهرهای مرزی که گاه بیمار را در بیابان رها می‌کنند، اطلاع داریم و برای همین می‌خواهیم اوضاع را ساماندهی کنیم.

بای‌سلامی همچنین گفت: ‌باید به جای ساختن بیمارستان‌های زیان‌ده، هتل بیمارستان ایجاد کنیم. در ایران حتی یک هتل‌بیمارستان بین‌المللی و استاندارد وجود ندارد. اگر در همین نقطه متوقف شویم، فرصت‌ها را از دست می‌دهیم، در حالی که از نظر هزینه‌کرد درمانی، ایران در جایگاه بسیار بالاتری به نسبت سایر رقبا قرار دارد. برای نمونه عمل پارکینسون در دنیا ۱۷۰ هزار دلار هزینه دارد، در حالی که همین عمل جراحی را با ۷۵ هزار دلار در ایران می‌توان انجام داد. سایر خدمات پزشکی نیز چنین شرایطی دارند که خیلی‌ها از آن بی‌اطلاع هستند.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری درباره اصلاح اسناد بالادستی برای تسهیل شدن شرایط توسعه گردشگری سلامت، اظهار کرد: بالاترین مقام گردشگری شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری است که در آنجا هیچ محدودیتی وجود ندارد و اگر مدیر سازمان برنامه بیاورد و شورای سلامت دستور کار ارائه کند، هیچ محدودیتی وجود ندارد. مسأله آن است که با وجود تأکیدهای مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه برای پنج برابر شدن تعداد ایرانگردان خارجی، دولت هنوز در این سطح برنامه‌ای نیاورده و گردشگری را جدی نگرفته است.

وی همچنین درباره حساسیت‌هایی که برای ورود برخی بیماران برخی کشورهای همسایه از جمله افغانستان در این طرح وجود دارد، ‌ گفت: در برخی کشورها بیماری‌های خاصی شایع است که در مبدأ باید بررسی‌هایی صورت گیرد، بنابراین پیش از پذیرش بیمار روی مبدأ و بیماری‌های آن شخص مطالعه می‌شود و اگر آسیبی متوجه نشود پذیرش انجام خواهد شد.

او همچنین تأکید کرد:‌ برای ارائه ویزا به اتباع کشورهایی مثل افغانستان در طرح گردشگری پزشکی مشکل و یا محدودیتی وجود ندارد. اگر کشوری باشد که وزارت امور خارجه ضوابط خاصی برای آن داشته باشد طبق آن عمل می‌شود.

بای سلامی همچنین توضیح داد: بیمه بیماران خارجی و نحوه پرداخت‌ها با توجه به محدودیت‌های بانکی که وجود دارد با این طرح در دستور قرار گرفته و شرایط خاصی ایجاد شده تا مانعی پیش نیاید.

بای سلامی یادآور شد: بزرگ کردن بازار ایران ضرورتی محسوب می‌شود که استراتژی ما است. جامعه پزشکی ایران در بالاترین سطح دنیا قرار دارد که هنوز ناشناخته مانده و ما در قالب این برند می‌توانیم آن را معرفی کنیم. باور داریم که گردشگری پزشکی باعث افزایش اعتماد گردشگران و بیماران داخلی و همچنین ایجاد اشتغال خواهد شد.

وی سپس برای روشن شدن طرحی که قرار است عملیاتی شود، ‌ گفت: هشت عامل موثر در بازار که شامل قیمت، ‌ کیفیت، دسترسی، مدت زمان انتظار، پیشنهادهای خاص، ‌ تفاوت، پذیرش پیشنهاد و فرهنگ و تفاهم است در این طرح مورد تأکید قرار داده شده است.

۳۲ شریک خارجی در صنعت گردشگری پزشکی ایران

 محمد ابراهیم لاریجانی ـ مدیر آژانس تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی ـ که مجری این طرح است، نیز در سخنانی درباره طرح گردشگری سلامت که سه‌شنبه این هفته با حضور ۳۲ نماینده از جمله کشورهای جمهوری آذربایجان، ‌اوکراین، روسیه، داغستان، چک، ‌ ازبکستان، ‌ گرجستان، تاجیکستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، کانادا و آمریکای شمالی، عمان، افغانستان، عراق، ترکیه، چین، اوگاندا، ‌ آلمان، برزیل، بلغارستان، تانزانیا، ترکمنستان، رومانی، فرانسه، قبرس، کنیا، نیجریه و هلند رونمایی می‌شود، گفت:‌ فرآیند این کار کاملاً شفاف و برنامه‌ریزی شده است و یقین داریم که با وجود ناهمواری راه، بخش خصوصی از سازمان تأمین اجتماعی برای باز کردن این مسیر پر فراز و نشیب قدردانی خواهد کرد.

لاریجانی افزود: ‌شیوه کار به این شکل است که دفاتر خدمات مسافرتی از ما می‌توانند بیمارستان بگیرند و هر بیمارستانی نیاز به بیمار داشت می‌تواند از این طریق تأمین کند. فضا برای همکاری با بخش خصوصی باز است. این ۳۲ کارگزار نیز نماینده رسمی هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی در آن کشورها خواهند شد تا بیماران را سامان‌دهی شده به ایران هدایت کنند.

طرح گردشگری پزشکی ۱۷ مردادماه با حضور کارگزارنی از ۳۲ کشور رونمایی می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: