انتشار: ۱۹:۳۳ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
یک روز پس از برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور کشورمان در مجلس، صفحه اول روزنامه‌ها پر شده است از خبرها و عکس‌هایی که هر کدام از دیدگاه و منظر خود تلاش دارند این رویداد ملی را برای مخاطبانشان انعکاس دهند. خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری هم تحت تاثیر مراسم روز گذشته، همچنان تحلیل‌ها و گفت‌وگوهایی را در این خصوص برای مخاطبانشان منتشر می‌کنند. و البته شبکه‌های اجتماعی هم از این قاعده مستثنی نیستند؛ بر این اساس فضای مجازی پر شده است از عکس‌ها و تحلیل‌هایی که بعضا نگاهی انتقادی هم به مراسم تحلیف روز شنبه دارند.
به گزارش تابناک فرهنگی، واکنش‌ها به حواشی مراسم تحلیف، از عصر شنبه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آغاز شد و اتفاقاتی چون قطع صدای رییس جمهور در تلویزیون که برای لحظاتی نشست خبری بعد از مراسم را با وقفه مواجه کرد و سلفی‌های برخی نمایندگان با موگرینی از عمده‌ حاشیه‌های این مراسم بود که در رسانه‌ها بازتاب داشت.

این واکنش‌ها صبح امروز با توییت مشاور فرهنگی رییس جمهور و عذرخواهی برخی نمایندگان در صفحه‌های شخصی‌شان در فضای مجازی، شکل جدی‌تری به خود گرفت.

حسام الدین آشنا امروز نوشت: «گفتار مهم است. میهمانان و میزبانانِ مراسمِ تحلیف احساس کردند اراده روحانی برای تقویت آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت در کشور کاملا جدی است.

مشکل سیاسی نیست، فرهنگی است. ای کاش با تک تک نمایندگان محترم حاضر در آن تصویر سلفی، مصاحبه‌ای عمیق گرفته شود.

از عزیزان مجلس هم شکر دارم و هم شکایت؛ کیفیت و کمیت دعوت‌ها، میزبانی‌ها، تصویربرداری‌ها و صدابرداری‌ها می‌توانست بهتر باشد. جای برخی محترمین خالی بود.»

اما نگاهی به تیتر نخست مطبوعات در صبح یکشنبه نشان از این دارد که اگرچه اغلب روزنامه‌ها با اختصاص تیتر و عکس نخست خود به مراسم تحلیف رییس جمهور، تلاش به بازتاب این رویداد مهم فراملی دارند، اما همچنان نگاه‌های سیاسی بر این انتخاب‌ها غالب است؛‌ اتفاقی که در روزهای اخیر از سوی برخی کارشناسان رسانه نسبت به آن هشدار داده شده بود.

علی گرانمایه‌پور ـ استاد ارتباطات ـ  گفته است: رسانه‌های داخل کشور هر چقدر جناحی و بد عمل کنند، خوراک خبری به رسانه‌های خارجی خواهند داد و مردم بیشتر بی اعتماد خواهند شد.

او در عین حال تاکید کرده است که «ما نمی‌توانیم رسانه‌های خارجی را دعوت کنیم و انتظار سانسور کردن برخی مطالب و متفاوت منعکس کردن خبر را داشته باشیم زیرا رسانه‌های خارجی آزادند وتابع ما نیستند.»

این استاد ارتباطات با بیان اینکه رسانه‌های داخلی در پوشش مراسم تحلیف نباید جناحی و بد عمل کنند، بیان کرده است: رسانه‌های خارجی دوربین‌های تیزتر وخبرنگارانی با تجربه‌تر از ما دارند که برای وظیفه خبری به کشور ما می‌آیند؛ بنابراین رسانه‌های داخل کشور هرچقدر جناحی و بد عمل کنند، خوراک خبری به رسانه‌های خارجی خواهند داد و مردم بیشتر بی اعتماد خواهند شد. در واقع اگر رسانه‌های داخلی ما بد عمل کنند، سرمایه‌های اجتماعی مانند امید به آینده و اعتماد در جامعه کاهش پیدا می‌کند.

حمید شکری خانقاه، دیگر مدرس دانشگاه هم نظری مشابه علی گرانمایه‌پور داشته و به ایسنا گفته است: رسانه‌های ما بزرگترین و تنها کاری که باید انجام دهند این است که از جناح‌بندی‌های سیاسی و انتقام‌جویی‌های جناحی دوری کنند.

او تصریح کرده است: مراسم‌ تحلیف ریاست جمهوری کشور ما هم یک رویداد فراملی و جهانی و از همه مهمتر نشانه اهمیت و اعتبار کشور است، زیرا سران کشورهای مختلف وارد کشور ما می‌شوند و بسیار مهم است که چنین رویدادهایی به صورت نمادی از یکپارچگی ایرانی و ثبات نظام به نمایش گذاشته شود. در حال حاضر بیشترین بخش هویت انسان مدرن را هویت رسانه‌ای تشکیل داده است؛ به دلیل اینکه رسانه‌ها فراگیر شده‌اند و ما تمام افکار خوب و بد خود را از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌گیریم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به عملکرد رسانه‌های خارجی در پوشش خبری مراسم تحلیف بیان کرده است: ما از رسانه‌های خارجی انتظار یکپارچگی و تثبیت نظام را نداریم زیرا رسانه‌های خارجی رویدادهای خبری را با تفکری که دارند پوشش می‌دهند. در حال حاضر ما در شرایط خاص منطقه خاورمیانه هستیم و نیاز به آرامش داریم به همین دلیل رسانه‌های ارتباطاتی ما به هوش ارتباطی فوق‌العاده نیاز دارند.رسانه‌های داخلی ما باید بر یکپارچگی نظام تاکید و توجه کنند. رسانه‌های ما نباید ساز مخالف بزنند و باید بدانند که امروز فضای انتقام‌جویی و جناحی عمل کردن نیست بلکه زمان نمایش اقتدار است. رسانه‌های ما بزرگترین و تنها کاری که باید انجام دهند این است که از جناح‌بندی‌های سیاسی و انتقام جویی‌های جناحی دوری کنند.

او اضافه کرده است: یکی از قدرت‌های یکپارچه رسانه‌ها، استفاده از دانش، توان و گستردگی فراگیر دیگر رسانه‌هاست. رسانه‌های خارجی،  رسانه‌های داخلی ما  را به عنوان یک منبع خبری و موثق پایش می‌کنند و بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد از اخبارشان برگرفته از رسانه‌های ما خواهد بود و در رسانه های خودشان منتشر خواهند کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: