انتشار: ۱۳:۴۸ - ۲۵ تير ۱۳۹۶
مراسم رونمایی از آلبوم «پرده بی‌گاه» با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی، رونمایی از آلبوم «پرده بی‌گاه» ۲۳ تیرماه با حضور علی بهرامی‌فرد - آهنگساز - و فرشید بزرگی - خواننده اثر - و همچنین هنرمندانی مانند حمیدرضا نوربخش - مدرس و خواننده موسیقی ایرانی -، اسفندیار قره‌باغی - خواننده موسیقی کلاسیک -، سیروس جمالی - آهنگساز و نوازنده تار -، هادی آذر پیرا - نوازنده تار -، امیر مردانه - خواننده و تهیه‌کننده آلبوم - و مجید کاشانی - طراح گرافیک و مدیر هنری آلبوم - در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی - ورزشی صدرای شهر تبریز برگزار شد.

نسل جدید هیچ ارتباطی با موسیقی ساز و آواز ندارد

حمیدرضا نوربخش در مراسم رونمایی از آلبوم «پرده بی‌گاه» با ابراز خرسندی از حضور در شهر فرهنگی تبریز و دیدار با هنرمندان و فرهیختگان این شهر، گفت: اثری که امروز رونمایی شده، اثری ارزشمند است که همه عوامل پدیدآورنده اثر را به‌خوبی می‌شناسم و خوشحالم در این جلسه حضور دارم.

او با اشاره به کمرنگ شدن بخش بداهه و ساز و آواز در موسیقی ایران، ادامه داد: همه باید این زنگ خطر را هرچه رساتر به صدا درآوریم که موسیقی جدی در جامعه کم‌رنگ شده است. متاسفیم که امروزه جوانان ما و نسل جدید، با ساز و آواز هیچ ارتباطی ندارند و ساز و آواز پسند شنیداری غالب آن‌ها نیست. بنیان و جان‌مایه موسیقی ایران ساز و آواز است. برای این‌که حاصل تمام ذهن، ضمیر، توان و دانش یک هنرمند نوازنده در بداهه‌نوازی‌اش بروز و ظهور دارد و برای یک خواننده آواز هم همین‌طور است. وقتی این دو کنار هم گفت‌وگویی را آغاز می‌کنند، آن‌وقت است که دو بال پرواز فراهم می‌شود و یک پرواز بلند آسمانی صورت می‌گیرد.

این مدرس آواز ایرانی قدرت بداهه را در موسیقی ایرانی بسیار مهم دانست و اظهار کرد: تمام عظمت یک هنرمند زمانی است که به این درجه از خلاقیت می‌رسد که به آن بداهه‌خوان می‌گویند. استاد در موسیقی ایرانی کسی است که به این درجه می‌رسد. اگر نام استادانی مانند عبادی، پایور، صبا، کسایی یا استاد شجریان را می‌آوریم، به این دلیل است که به قدرت بداهه رسیده‌اند و ماندگارترین موسیقی هم از همین جنس است.

وی افزود: این جان‌مایه موسیقی امروز متاسفانه شنیده و درک نمی‌شود. ما تعصب نداریم و نمی‌خواهیم که بقیه انواع موسیقی را نفی کنیم، انواع موسیقی باید وجود داشته باشد و همیشه هم بوده است. در آهنگسازی هم چنین حالتی است و در واقع الهامی است که در ذهن یک آهنگساز شکل می‌گیرد و جملات موسیقی تراوش می‌کند و به‌صورت آهنگ درمی‌آید.

متاسفانه رسانه ملی بد راهی می‌رود

این مدرس آواز ایرانی گفت: بر همه ما واجب است که خودمان و اطرافیان‌مان را نسبت به این مساله هشیار کنیم که فرزندان ما نباید با میراث ساز و آواز بیگانه باشند. ما امروز در کشور، رسانه‌ای نداریم و رسانه ملی راه خودش می‌رود و متاسفانه بد راهی را می‌رود؛ ولی ما که دست‌مان نمی‌رسد چیزی را عوض کنیم، می‌توانیم در خانواده و اطرافیان‌مان تاثیر بگذاریم. موسیقی وقتی به این شکل نباشد، ادبیات و شعر هم وجود ندارد و دیگر در خانواده‌ها حافظ و سعدی و مولانا هم جایی ندارد. متعاقب آن، کلام نازل می‌شود که امروز نازل شده و امروز خجالت می‌کشیم حتی از روی برخی ترانه‌ها بخوانیم.

وی افزود: برخی از این ترانه‌ها ورد زبان عده‌ای نوجوان می‌شود که بسیار جای تاسف دارد. مگر ما در گذشته موسیقی پاپ یا جَز یا راک نداشتیم؟ کی دچار این ابتذال و سقوط بودیم؟ بسیاری از هنرمندان موسیقی گذشته پاپ که امروز به سنین میان‌سالی و پیری رسیده‌اند کارهای‌شان به برخی کارهای امروزی شرف داشت.

در ترانه‌ها هم گرفتار بی‌اخلاقی هستیم

نوربخش گفت: به یکی از مسئولان فرهنگی می‌گفتم که در زمان قدیم، نازل‌ترین موسیقی را موسیقی لاله‌زاری می‌گفتند. اشعار موسیقی لاله‌زاری را می‌توانیم برویم مرور کنیم؛ همه‌اش مدح وفای به عهد و مذمت ناجوانمردی و بی‌وفایی، کلام عاشقانه و با احساس و خیلی اخلاقی است. امروزه از نظر ترانه متاسفانه گرفتار بی‌اخلاقی هستیم. هر روز هم قارچ‌گونه چهره‌هایی به این جامعه معرفی می‌شود و همه‌جا هم هستند. ای کاش این‌ها باشد، ولی موسیقی ما هم به اندازه خودش باشد. نباید بخشی مثل ساز و آواز را فراموش کنیم که این بسیار خطرناک است.

او با اشاره به دست‌اندرکاران آلبوم، بیان کرد: امروز خوشحالیم اثری که با آهنگسازی آقای بهرامی‌فرد ساخته شده، هنرمندی مثل آقای آذرپیرا در آن تار نواخته است. تهیه‌کننده اثر آقای مردانه هم خودش هنرمند آواز است و طراحی این اثر برعهده آقای کاشانی بوده که طراحی و بسته‌بندی شکیلی را برای اثر در نظر گرفته است. این هم از نکاتی است که از آن مغفول می‌شویم، به گرافیک اثر هیچ توجهی نمی‌کنیم. ما وقتی یک اثر را ارائه می‌کنیم باید به مخاطب احترام بگذاریم تا وقتی اثر دیده می‌شود، مخاطب از آن لذت ببرد. شاید همین هم باعث شود که عادت زشت دانلود و کپی کردن از بین برود.

نوربخش با اشاره به خواننده آلبوم «پرده بی‌گاه» گفت: دکتر فرشید بزرگی را از سال ۱۳۷۱ که جوان خوش‌صدا، با انگیزه و پرشوری بود، می‌شناسم و دیده‌ام که با اشتیاق، موسیقی را عاشقانه دنبال می‌کرد و هنوز هم آن اشتیاق وجود دارد و خوشحالم که اثری از او به‌صورت مستقل شکل گرفته است.

هنرمندان را با خرید آثار هنری حمایت کنیم

پس از این سخنان، امیر مردانه - تهیه‌کننده آلبوم «پرده بی‌گاه» و مدیر موسسه ساز آواز - گفت: این موسسه چهارمین سالی است که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کند. آلبوم «پرده بی‌گاه» قرار بود سال گذشته منتشر شود، ولی به دلایلی از جمله سفر هنرمندان پدیدآورده، این آلبوم امروز منتشر شد و نهمین آلبوم موسسه ساز آواز است. فکر می‌کنم با توجه به هزینه‌های بالایی که تولید و ضبط این آلبوم داشته، خوب است همه علاقه‌مندان، آلبوم را از بازارهای رسمی موسیقی تهیه کنند. باید هنرمندان را خودمان با خرید آلبوم حمایت کنیم و از دانلود و کپی آثار جلوگیری کنیم.

در این برنامه همچنین علی بهرامی‌فرد - آهنگساز آلبوم پرده بی‌گاه - و فرشید بزرگی - خواننده آلبوم - درباره آن و نحوه شکل‌گیری این اثر هنری صحبت کردند. سیروس جمالی - آهنگساز و نوازنده تار - و اسفندیار قره‌باغی - خواننده موسیقی کلاسیک - از هنرمندان شهر تبریز نیز در این مراسم به سخنرانی پرداختند.

پایان‌بخش این مراسم اجرای ساز و آواز با هنرنمایی هادی آذرپیرا (تار) و فرشید بزرگی (آواز) بود و سپس از آلبوم «پرده بی‌گاه» رونمایی شد و مهمانان حاضر در برنامه پوستر یادگاری آلبوم را امضا کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: