انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۵ تير ۱۳۹۶
وزیر آموزش و پرورش با صدور پیام تسلیتی گفت: درگذشت نابغه جوان ایرانی و استاد ریاضی مرحومه مریم میرزاخانی، نه فقط ایران و ایرانیان را متالم کرد که جامعه علمی جهان را به سوگ نشاند.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛ فخرالدین دانش آشتیانی روز شنبه در پیام خود آورده است: خبر درگذشت این نخبه ریاضی ، جهانی را در حیرت و اندوه فرو برد. بی‌شک جبران ضایعه فقدان شخصیت‌های علمی نخبه بسیار سنگین و گاه غیرممکن است. میرزاخانی، ستاره‌ای بود که ظاهرا در سپهر دنیا رو در نقاب خاک کرد اما دستاوردها و نبوغ او ماندگار خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش در پیام خود تصریح کرده است: مریم میرزاخانی با عمرکوتاهی که داشت، جهان را از دریای نبوغش سیراب ساخت و این معنای انسان مفید و موثر بودن است که موجب شد، مثل همیشه نام ایران و ایرانی زنده نگاه داشته شود.
دانش آشتیانی در این پیام یادآور شده است: این نادره دوران از پرورش یافتگان دبیرستان فرزانگان تهران و دانشگاه صنعتی شریف با نبوغ ذاتی و تلاش‌های علمی خستگی ناپذیر خود موفق شد، نشان جهانی فیلدز را از آن خود سازد.
مریم میرزاخانی دانشمند سرشناس علم ریاضی و استاد دانشگاه پرینستون ، دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و هاروارد در سال 1999میلادی موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند.ریاضیدانان مدت‌های طولانی بود که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان مریم میرزاخانی جوان نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه ‌حل را یافت.
او در سال 2014 به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است.
میرزاخانی یک سال پیش از کسب این مدال به سرطان مبتلا شد و امروز درگذشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: