انتشار: ۱۹:۱۲ - ۱۸ تير ۱۳۹۶
غار علیصدر که به اذعان کارشناسان دروازه گردشگری و برند صنعت توریسم همدان تلقی می شود این روزها در مواجهه با حاشیه های خبری، اذهان عمومی را با این سوال مواجه کرده است که سرنوشت آئینه تمام قد اعتبار گردشگری طبیعی همدان و شگفت انگیزترین غار آبی جهان به کجا می انجامد.
به گزارش سرویس  میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛غار علیصدر که همانند نگینی در بین جاذبه های توریستی ایران زمین می درخشد و گردشگران داخلی و خارجی ، محققان و غارشناسان دنیا را مجذوب زیبایی منحصر به فرد خود کرده است بیست و سومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.
غار علیصدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است که در ارتفاعات 'ساری قیه' در حوالی روستای علیصدر شهرستان کبودراهنگ (استان همدان) واقع شده و یکی از دیدنی های جهانگردی استان همدان است.
در سالیان اخیر این امکان فراهم شده تا گردشگران با ورود به این غار کم نظیر، ساخته‌های شگفت‌انگیز طبیعت که در طول چندین هزار سال تشکیل شده‌اند را ازنظر بگذرانند و از هیجان دیدن این مناظر زیبا گذر زمان را برای لحظاتی از یاد ببرند.
سنگ‌ها و قندیل‌هایی زیبا و تماشایی این غار گاهی به شکل مجسمه‌هایی همانند پنجه عقاب ، شیر دوسر و کبوتر در نظر بیننده تداعی می شوند که این شباهت ها موجب شده بخش هایی از این غار به این نام ها خوانده شوند.
غار علیصدر با برخورداری از مسیری شناخته شده با طول حدود 2 هزار و 700 متر از مهمترین و زیباترین آثار گردشگری استان همدان محسوب می شود و عبور از دالان ها و تالارهای بکر و شگرفی همچون تالار 'هزار قندیل' با داشتن انبوهی از قندیل های زیبا و پل های شناور، تجربه ای بدیع را به بازدیدکنندگان از مسیر جدید غار علیصدر هدیه خواهد داد.
اما چند وقتی است که برخی گمانه زنی ها درباره مالکیت این غار موجب شده علیصدر این بار نه از منظر شگفتی و زیبایی های منحصر به فرد بلکه از منظر چگونگی مالکیت آن، سوژه اظهار نظرهای مختلف در رسانه ها و محافل خبری شود.
آنچه پیداست سال 1370 شرکت سیاحتی علیصدر با همکاری سازمان ایرانگردی و جهانگردی، سازمان همیاری شهرداری های استان و شهرداری همدان و با هدف توسعه و ایجاد بسترهای مناسب برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در منطقه علیصدر ایجاد شد و این شرکت تاکنون به عنوان متولی غار علیصدر فعالیت کرده است و به تازگی با اظهار نظر برخی افراد حقوقی مبنی بر تغییر مالکیت این غار و واگذاری آن به میراث فرهنگی، موضوع به بحث داغ محافل خبری تبدیل شده است.
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی به تازگی با درج و انتشار مطلبی در سایت خبری خود اعلام کرد: ' باتوجه به نارضایتی ها، ناکارآمدی هایی که شرکت سیاحتی علیصدر داشته باید از غار خداحافظی کند چرا که دیگر اینجا خط پایان شرکت است.'
محمدعلی پورمختار با اشاره به ورود دستگاه نظارتی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به موضوع پرونده غار علیصدر افزود: ' در دیوان محاسبات رسیدگی جدی صورت گرفته، دادخواست صادر شده و 2 امر مسجل شده و به زودی رای صادر خواهد شد که این شرکت 230 میلیارد ریال باید در حق دولت پرداخت کند .'
وی با بیان اینکه این رقم در طول 25 سال گذشته رقم بسیار کمی در مقابل درآمدهای این شرکت بوده است بیان کرد: سرجمع حسابرسی توسط دیوان، این عدد را مشخص کردند که یک مسئولیت سنگین برای شرکت است که باید پاسخگو باشند.
وی همچنین در مطلب منتشره خود به خلع ید شرکت علیصدر اشاره کرد و گفت: ' کار شرکت سیاحتی علیصدر تمام است و شرکت باید از اینجا خداحافظی کند و این امر نیز به اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان ابلاغ شده است.'
پورمختار بیان داشت:' اینجا دیگر خط پایان شرکت است، شرکت نباید به فعالیت خود ادامه دهد تا شاهد تغییر و تحول اساسی و جدی در غار علیصدر باشیم.'
در این ارتباط رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز اعلام کرد: در خصوص متولی غار علیصدر و نظارت بر بهره برداری از غارها ، قانونگذار مساله را روشن کرده و وظایف درقالب آئین نامه مدیریت ، حفاظت و بهره برداری از غارهای کشور مشخص شده است .
علی مالمیر افزود: در استانها هم دستگاه های مسئول و کارگروه غار شناسی استان بر این امر تاکید دارند.
وی درباره موضوع صدور حکم واگذاری غار علیصدر به میراث فرهنگی نیز گفت: البته درباره این موضوع، پرونده ای هم در دیوان محاسبات در حال رسیدگی است که بنده از نتیجه رسیدگی آن بی اطلاعم و تا کنون هم چیزی به استان همدان ابلاغ نشده است.
اما برای روشنتر شدن موضوع، مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر همدان نیز در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: 18 دی ماه سال 95 دادستان دیوان محاسبات کشور دادخواستی مبنی بر خلع ید شرکت سیاحتی علیصدر و اجرای آئین نامه غار شناسی را برای هیات مستشاری دیوان محاسبات ارسال کرد و هیات مستشاری تاکنون رای در این باره صادر نکرده است.
حمیدرضا یاری با بیان اینکه تا کنون حکمی مبنی بر اینکه شرکت علیصدر از مدیریت غار خلع ید و مدیریت آن به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سپرده شود صادر نشده است افزود: اینکه اگر هیات مستشاری دیوان محاسبات بخواهد رای خود را اعلام کند اول به سازمان میراث فرهنگی اعلام می کند و شرکت علیصدر می تواند در دیوان محاسبات و در قوه قضائیه به این رای اعتراض و آن را پیگیری کند.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشوری، شهرداری همدان و سازمان همیاری شهرداری ها از جمله سهامداران شرکت علیصدر هستند و منافعی دارند که همانطور که در مجمع شرکت سیاحتی علیصدر مصوب شده باید از منافع سهامداران دفاع شود.
یاری تصریح کرد: هیات مدیره شرکت سیاحتی علیصدر و بنده به عنوان مدیرعامل این شرکت هر چه قانون حکم کند همان را اجرا می کنیم اما دیگران هم باید اجازه دهنده این کار روال قانونی خود را طی کند و نظری از خود ندهند و به دور از پیش داوری اجازه دهند مراحل کار، قانونی طی شود.
مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر همدان بیان کرد: باید زوایای این موضوع در فضایی توام با آرامش و در چارچوب قانون به دور از هر گونه جنجال و هیاهوی رسانه ای بررسی شود چرا که در غیر این صورت حوزه گردشگری استان همدان متضرر خواهد شد.
وی درباره زیرساخت های ایجاد شده در محوطه غار علیصدر نیز گفت: در دولت یازدهم اقدامات بسیار ارزشمندی در این حوزه انجام شده و ظرفیت چهار هزار پارکینگ خودرو برای بازدیدکنندگان از غار ایجاد شده است که 2هزار پارکینگ آن در 2 سال اخیر ایجاد شده است.
وی بیان کرد: حدود 18 هزار گردشگر در روز عید فطر امسال از غار بازدید کرده و از امکانات رستوران های غار برای صرف غذا استفاده کرده اند و همگی راضی بوده اند.
یاری اضافه کرد: انتظار 12 ساعتی گردشگران برای بازدید از غار واقعیت ندارد و هر کدام از گردشگران با وجود اغزدحام بازدید کنندگان، حدود سه ساعت در مجموعه تفریحی این غار به انتظار اوقات را سپری کرده اند و فضای استراحت هم برای مسافران مهیا بوده است.
وی بیان کرد: فروشگاه های خرید برای بازدیدکنندگان از غار ایجاد شده است و هم اکنون حدود 140 باب مغازه در محوطه غار علیصدر سوغات و صنایع دستی همدان را عرضه می کنند و سوغات همدان از انگشت پیچ و کماج گرفته تا سفال و سرامیک را با قیمت های مناسب به فروش می رسانند.
روابط عمومی استانداری همدان نیز اواخر آبان ماه سال گذشته اعلام کرد که دادستان دیوان محاسبات کشور پس از دیدار با استاندار همدان و ارائه گزارش توسط ' محمد ناصر نیکبخت' و هیات مدیره شرکت سیاحتی علیصدر، اعلام کرد: تاکنون هیچ گونه فساد یا سوء استفاده مالی در غار علیصدر مشاهده نشده است.
بر اساس این گزارش، فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات در این دیدار تصریح کرده بود: برنامه ای که توسط دیوان محاسبات پیگیری می شود، تنها در خصوص نحوه اداره غار است و شعبه خاصی این موضوع را پیگیری می کند.
دادستان دیوان محاسبات یادآور شده بود: آنچه که مورد نظر و پیگیری دیوان محاسبات است ، نحوه مدیریت غار بوده که مقرر شده پس از بررسی لازم توسط شعبه مربوطه، نحوه اداره غار بر اساس شیوه نامه جدید صورت پذیرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: