انتشار: ۱۸:۱۷ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
نشست رسانه‌ای دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی تابناک فرهنگی نشست رسانه‌ای دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره، محمدرضا علیزاده مدیر‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، احمد صدری دبیر علمی جشنواره و اصحاب رسانه همراه با رونمايی از پوستر جشنواره، دوشنبه 29 خردادماه سال جاری در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای نشست، فرزاد طالبی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره گفت: جشنواره نیازمند حمایت است. موسیقی از لحاظ شکلی و محتوایی قطعا جزئی از اجزای هویت ملی است. موسیقی نواحی، گونه ای از موسیقی ایرانی است که قابلیت عرضه در عرصه بین الملل را دارد. یعنی ساکنین کشورهای دیگر به راحتی با آن، ارتباط برقرار می‌کنند. ما شرکت کنندگانی هم از خارج داریم که در بخش ایران فرهنگی قرار می گیرند؛ ولی این مسئله به معنای بین المللی شدن این جشنواره نیست. جشنواره سال گذشته بسیار عالی و موفق اجرا شد و ما امسال هم امیدوارم به همین شیوه عمل شود.

یکی از آیتم های حمایتی ما، جشنواره ملی موسیقی نواحی است، ولی ما به غیر از آن، مکتب‌خانه‌هایی هم داریم که سال گذشته یکی از آن ها افتتاح شد و امسال امیدوار هستیم که در سه استان دیگر هم افتتاح شود. عمده کار آن، آموزش و انتقال سینه به سینه موسیقی نواحی است.

وی افزود: ما با حمایت دفتر موسیقی، آلبوم هایی را که حائز شرایط قابل قبول باشد، مورد حمایت قرار می دهیم که این آلبوم ها باید از سوی اداره کل استان تایید شوند و به ما ارائه شود تا ما از آن ها حمایت کنیم. ما امسال به طور همزمان با جشنواره کرمان، سه برنامه هفته فیلم در خصوص موسیقی نواحی خواهیم داشت که در استان های گیلان، آذربایجان شرقی و لرستان اجرا خواهد شد.

طالبی در خصوص بودجه جشنواره اظهار داشت: بودجه جشنواره ۵۰۰ میلیون تومان است که طبق توافق نامه ۳ ساله ای که بین استاندار کرمان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته شد، ۲۵۰ میلیون تومان را کرمان تامین می کند و ۲۵۰ میلیون تومان هم دفتر موسیقی باید بدهد.

فرزاد طالبی در پایان در خصوص انتخاب کرمان به عنوان محل برگزاری جشنواره موسیقی نواحی گفت: ما طبق توافق نامه سه ساله ای که بسته ایم، باید سه دوره از جشنواره را در کرمان برگزار کنیم و امسال، دومین دوره است و ما یک دوره دیگر هم مهمان استان کرمان خواهیم بود ولی اگر بدانیم که استان کرمان، ظرفیت میزبانی این جشنواره را ندارد؛ به شهر دیگر برای برگزاری مراسم می رویم.

سپس محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: کرمان به دلیل تنوع اقلیمی و گستردگی جغرافیایی، موسیقی خاص خود را دارد. ما به غیر از کرمان که برگزار کننده اصلی جشنواره موسیقی است، در ۹ شهر دیگر مثل بم، رفسنجان، سیرجان، جیرفت و ... برنامه ریزی هایی صورت داده ایم که اجرای برنامه داشته باشیم و مردم لذت ببرند. ما تلاش کرده‌ایم که تمامی مهمانان عزیز در بهترین هتل کرمان، هتل پنج ستاره پارس استراحت کنند و بهترین پذیرایی‌ها و حمل و نقل آسان برای دوستان فراهم شود. یک اتفاق خوب دیگر برای ما، ایجاد دبیرخانه موسیقی نواحی با همراهی مدیرکل دفتر موسیقی در کرمان بود.

وی افزود: ما حتی یک مکان در پارک مادر را برای اجرای عموم با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر تدارک دیده ایم که اجراهایی هم برای مردم داشته باشیم.

علیزاده در پایان گفت: ما امسال نمی‌توانیم پذیرای خبرنگاران و اهالی رسانه باشیم؛ هم منابع مالی و هم ظرفیت رسانه‌ای کرمان به گونه‌ای هست که بتوانیم پوشش رسانه‌ای کاملی داشته باشیم.

در پایان احمد صدری به عنوان دبیر علمی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: جشنواره امسال ما اختصاص به بخش منظومه خوانی پیدا کرده است. در این بخش، افراد آثار خود را با تم منظومه خوانی برای ما ارسال کردند و ما از بین آن ها بهترین ها را انتخاب کردیم که ۱۱۰ نفر راه منتخب شدند. امسال، تمام دقت و توان ما بر کیفیت جشنواره است نه کمیت. ما آثار کمی انتخاب کرده‌ایم ولی واقعا بهترین‌ها را برگزیدیم. با داوری هیات داوران شامل احمد صدری، کیوان پهلوان و ... که متناسب با شکل مختلف موسیقی در کنار ما خواهند بود، به داوری آثار می پردازیم و آثار برگزیده در اختتامیه اعلام می شوند. ما نفرات اول و دوم و سوم نداریم؛ بلکه تمامی افراد برنده به شکل برگزیده معرفی می‌شوند و جوایز هم به طور یکسان به افراد اعطا می شود.

وی افزود: ما حتی حضور پیشکسوتان را هم داریم که در کنار عزیزان قرار می گیرند و ما از نظرات آن ها برای انتخاب برگزیدگان استفاده می کنیم. طبیعی است که پیشکسوتان باید در این جشنواره حضور داشته باشند ولی انتخاب آنان توسط، ستاد جشنواره است.

صدری در خصوص برنامه های برگزاری جشنواره تصریح کرد: ما بعد از ظهر ها اجرای عموم داریم که برای مردم موسیقی اجرا می شود به غیر از آن، صبح ها از ساعت ۱۲-۱۰ جلسات پژوهشی منظومه خوانی داریم که طی سه جلسه برگزار می شود. در کنار آن، ما پخش آنلاین و سه بعدی مراسم را برای بینندگانی که در کرمان نیستند، داریم. ما به کمک کارشناسان هر روز را به یک منطقه اختصاص داده ایم تا داوری آن آثار به شیوه مطلوب برگزار شود. در آینده هم تدارک یک اتاق فکر را برای داوران و انتخاب آثار دیده ایم. ما در این جشنواره به شدت جلوی دخالت آثار شخصی را گرفته ایم.

در پایان این مراسم، از پوستر جشنواره موسیقی نواحی رونمایی شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: