انتشار: ۱۶:۴۴ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
رئیس ایکوموس ایران درباره بازدید از بناهای تاریخی و مهم اصفهان که در سریال شهرزاد به آنها اشاره شده گفت:از دهه ۳۰ تا ۴۰ مردم نه تنها از این بناها بازدید می کردند بلکه بلیت هم می خریدند.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛فصل دوم مجموعه شهرزاد که به اتفاقات سالهای دهه ۳۰ تا ۴۰ می پردازد با بازدید بازیگران این مجموعه از بناهای تاریخی و مهم شهر اصفهان از جمله مسجد عالی قاپو، چهل ستون و ... آغاز شد مهدی حجت کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی و قائم مقام اسبق سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این بناهای تاریخی چه زمانی برای بازدید عموم مردم بازگشایی شدند گفت: مشخصاً درباره اینکه راجع به کدام یک از بناهای تاریخی صحبت می‌شود، زمان بازگشایی آن نیز متفاوت است هر یک از بناهای تاریخی در یک زمانی مورد بازدید عموم قرار گرفتند .

وی درباره بازدید از بناهای مهم اصفهان گفت: مرمت آثار تاریخی زیر نظر انجمن آثار ملی از سال ۱۳۰۴ تقریباً همزمان تشکیل این انجمن شروع شد. حقیقت این است که از این مساجد و بناهای تاریخی خیلی چیز زیادی بخصوص روی نماها باقی نمانده بود. همه این مرمت‌ها از  اوایل قرن حاضر شروع شد. کاشی‌ها ریخته بودند و به متروکه ای تبدیل شده بودند اما بناهایی مانند مساجد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت تا مورد بازدید.

وی افزود: در دوران پهلوی دوم بود که نماز در مسجد امام به کناری رفت و توریست برای بازدید امکان راهیابی به مسجد را پیدا کرد با این وجود هیچ‌گاه نماز در این مسجد ترک نشد. عمارت عالی‌قاپو را نیز ایتالیایی‌ها مرمت کردند. در دهه ۳۰ بیشتر این بناها در حال تعمیر بود با این وجود از آن بازدید می شد تا اینکه پس از آن کم‌کم این آثار مورد توجه و بازدید بیشتری قرار گرفت. از همان زمان هم مردم برای رفتن به داخل این بناها بلیت تهیه می‌کردند حتی  از قواعد یونسکو برای نورپردازی آنها پیروی می‌شد. یونسکو  آئین‌نامه‌ای درباره صدور بلیت و یا چگونگی نورپردازی داده بود که هنوز هم ترجمه شده آن بعد از سالها موجود است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: