انتشار: ۱۷:۴۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
همایون شجریان ضمن تشریح پروژه چندرسانه ای «سی»، به علاقه خود به اجرای کارهای متفاوت اشاره کرد اما این امر را منوط به توانایی حنجره اش دانست.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی؛نشست خبری پروژه چندرسانه ای «سی» که قرار است به تهیه کنندگی مشترک سهرب پورناظری و همایون شجریان و خوانندگی همایون شجریان از 15 مرداد ماه در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد به صحنه برود، برگزار شد.
در این نشست خبری حضور همایون شجریان، سهراب پورناظری آهنگساز این اثر، اصغر دشتی کارگردان، نغمه ثمینی نویسنده، سحر دولتشاهی، مهدی پاکدل و امیر جدیدی بازیگران این اثر و پوریا سوری نماینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حضور داشتند.
همایون شجریان در این نشست گفت: سعی کرده ام مرزی برای کار خود نگذارم. تا جاییکه حنجره و توانم اجازه می دهد کارهای متفاوتی انجام دهم. تکرار فُرمی که قبلا جواب داده، برایم خیلی جذاب نیست، هر چند که به موسیقی سنتی نزدیکتر هستم.
وی توضیح داد: تمام کسانی که در این پروژه هستند ریسکی که این کار دارد را پذیرفته اند و با شجاعت وارد این کار شده اند. زیرا اینجا موسیقی در خدمت نمایش و یا نمایش در خدمت موسیقی نیست. باید مخاطبانی که آمده اند کنسرت ببینند و یا کسانی که آمده اند نمایش ببینند را راضی کنیم. تلاشم این است که هیچ مرزی برای او نگذارم. در این روند ممکن است افتخار همکاری با آهنگسازان بسیاری را داشته باشم.
همایون شجریان اضافه کرد: هدف من و آقای پورناظری از این پروژه این بود که بتوانیم نسل های مختلف را در این کنسرت کنار هم بنشانیم و کاری را خلق کنیم که از چند نسل شنونده و بیننده داشته باشد. در عین حال پیام شاهنامه را هم به این نسل برسانیم. فرم های موسیقی و نمایشیِ این اجرا براین اساس بوده که افرادی با سنین و فرهنگ های مختلف بتوانند از این اثر لذت ببرند.
وی با بیان اینکه شاید به این واسطه بتوانیم سلایق امروز را به شاهنامه نزدیک و آشنا و تشویق کنیم که شاهنامه را بخوانند، گفت: هر کدام از کسانی که در این پروژه هستند و دعوت ما را پذیرفتند، وجودشان نعمت و ارزشمند است.
وی گفت: سعی کرده ام به سمت و سویی روم که فرزندانمان هم بتوانند با آثار ما رابطه برقرار کنند و با این نسل ارتباط بگیریم. دخترم 10 ساله است و فقط با موسیقی «آرایش غلیظ» و «رگ خواب» من ارتباط گرفته است.

** از اجرای پروژه «سی» هیجان زده ام
همایون شجریان ادامه داد: نقطه مرکز این پروژه، شاهنامه فردوسی است که چه در اشعار و چه نقش هایی که روی صحنه می رود، شاید تصور کنید همه اشعار از شاهنامه فردوسی است اما تفاوت هایی وجود دارد و آن اینکه موسیقی و تصنیف های مختلفی خواهیم داشت، برخی اشعار از فردوسی و برخی دیگر از بزرگان خواهد بود. قطعه «ابر می بارد» و «آهای خبردار» را هم اجرا می کنیم چرا که مورد اقبال قرار گرفته است.
تهیه کننده و خواننده پروژه چند رسانه ای «سی» اضافه کرد: بسیار از این پروژه هیجان زده ام تا ببینم چه اتفاقی می افتد، جای مناسب برای اجرای این اثر سعدآباد است که از سازمان میراث فرهنگی تشکر می کنم.
وی با بیان اینکه برای من این پروژه با کنسرت هایی که همیشه داشته ایم متفاوت بوده، گفت: نقش های مختلفی در این پروژه داریم. زال و رودابه و رستم و اسفندیار داستان هایی است که برای این اجرا انتخاب کرده‌ایم. نگاهی هم به رستم و سهراب خواهیم داشت، در این اجرا یک منجم و یک پری نیز داریم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این پروژه ادامه «سیمرغ» است، گفت: این پروژه ادامه «سیمرغ» نیست. اینجا کاملا کار متفاوت است. علت این که فقط به اشعار فردوسی نپرداخته ایم همین است که در اشعار فردوسی محدودیت وزنی وجود دارد و ممکن است به عنوان مثال برای کنسرت سک ساعته کار یکنواخت شود. اینجا در موسیقی و در انتخاب اشعار کاملا کار متفاوت است.
شجریان تاکید کرد: شاهنامه گنجینه بزرگی است که هر چقدر به آن پرداخته شود، کم است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این اثر را در خارج از کشور نیز در نظر گرفته اید؟ گفت: کار سنگین است و نمی توان به راحتی آن را به خارج از کشور برد اما روی این موضوع فکر کرده ایم که در کشورهای فارسی زبان و یا برای ایرانیان خارج از کشور اجرا کنیم.

** هدف ما بازسازی هویت ملی است
سهراب پورناظری تهیه کننده و آهنگساز پروژه «سی» نیز گفت: اگر همایون شجریان نبود این پروژه حداقل در این اندازه پیش نمی رفت. در امتداد برنامه هایی که با همایون داشتیم، فکر کردم باید روی پروژه ای ملی کار کنیم. وظیفه یک دولت و حکومت است که چنین پروژه هایی را عملی کند که البته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کنار ما است و قدردان آنها هستیم.
وی توضیح داد: برنامه هایی داشتیم که در نهایت با مشورت با حمید نعمت الله کارگردان فیلم سینمایی «رگ خواب» قرار شد که تئاتر را نیز در این اثر داشته باشیم. قرار بود هنر سینما هم در کنار این کار باشد اما فیلم «شعله ور» نعمت الله در زمان مقرر تمام نشد و هنوز هم کارهایش ادامه دارد به همین دلیل حضور سینما در کنار ما ناممکن شد.
پورناظری گفت: در طول این پروژه حمید نعمت الله را به عنوان مشاور پروژه در کنار خود داریم.
وی با بیان اینکه ویدئو مپینگ را با پیشنهاد تهمورس پورناظری اضافه کردیم، اضافه کرد: ترجیح ما این بود که تنها یک اسپانسر داشته باشیم و این هم محقق شد.
پورناظری در ادامه توضیحات خود درباره پروژه چند رسانه ای «سی» اظهار داشت: تمام هدف ما بازسازی هویت ملی است شاید سخن بزرگی باشد اما فکر کردیم همان طور که توانستیم در سال‌های اخیر مقداری از موسیقی ایرانی، شعر ایرانی و غزل معاصر را در نسل جوان ترویج دهیم، امیدوارم در این کار هم موفق باشیم.
این آهنگساز ادامه داد: البته دیکته ننوشته غلط ندارد اما این کار را آغاز کردیم و بی شک چون کار اول است بی ایراد نیست اما امیدواریم مزیت های آن به قدری زیاد باشد که ضعف های کار به چشم نیاید.
به گفته پورناظری، موسیقی پروژه‌ «سی» از موسیقی نواحی، سنتی و معاصر ایران گردآوری شده، آواز کلاسیک غربی و موسیقی کلاسیک غربی هم روی صحنه اجرا می شود.
وی اظهار امیدواری کرد که در همنشینی اینها ترکیب شیمیایی رخ دهد.
پورناظری تصریح کرد: یک سال با امیرحسین ماهوزی همفکری کردیم، وی روی شاهنامه تسلط لازم را دارد. باورم این است هر ایرانی که شاهنامه را درک نکند شناختش از خود ناقص است.

** خوشحالم که در یکسال دو پروژه مهم روی شاهنامه شکل می گیرد
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه انتشار خبر اجرای پروژه‌ «سی» هم زمان با انتشار خبر اجرای شهرام ناظری و فرزندش حافظ ناظری که آنها هم قرار است کاری بر روی اشعار شاهنامه ارائه کنند، هماهنگ شده است، گفت: حُسن تصادف جالبی بود که در طول یکی دو روز این دو خبر منتشر شد. هدف ما این است که شاهنامه را معرفی کنیم. خوشحالیم که استاد ناظری و پسرشان هم روی شاهنامه کار می‌کنند و خوشحالم که در یک سال دو پروژه مهم برای شاهنامه شکل می‌گیرد.
پورناظری توضیح داد: همایون شجریان را تحسین می کنم که می‌توانست از ناز و نعمت شجریان بودن استفاده کند و پا در هیچ کدام از این عرصه‌ها نگذارد و در آمد بسیاری نیز از همین راه کسب کند.
این آهنگساز گفت: کسانی که در این پروژه بلیت های کم قیمت می خرند جاهای خوبی می نشینند. هر چقدر از ساختمان دورتر می شویم تصویر بهتری می بینیم و صحنه را تمام و کمال می بینند. ما همه کارهایمان در حد توانمان است و ادعایی مبنی بر بهترین و اولین بودن نداریم. خودم واقعا هر روز با تپش قلب از خواب بیدار می شوم و نگرانم که این کار به بهترین شکل انجام شود.
پورناظری با توضیح اینکه در این اثر نقالی و پرده خوانی نداریم، گفت: در این اجرا ما سفری به دیروز، امروز و البته آینده خواهیم داشت. برای رسیدن به هدف خود از هیچ چیز فرار نکرده ایم. تجربه ای نوین و برگرفته از ذهن نغمه ثمینی را خواهیم دید.
وی گفت: سازهایی مانند تنبور، دوتار، چنگ، بالابان و دودوک، سه تار، تار و ارکستر غربی در برنامه ما هستند. در حد توان می خواهیم فرهنگ غنی را برای مردممان یادآوری کنیم. یعنی اجراهایی در جاهای تاریخی از جمله کاخ سعدآباد داشته باشیم. هنوز هم ما دنبال عنوان می گردیم، چیزی شبیه به کنسرت نمایش.

** شاهنامه زبان فارسی را نجات داد
امیرحسین ماهوزی دراماتورژ اثر نیز با بیان اینکه ضرورت نگاه مجدد به شاهنامه چیست؟، اظهار داشت: شاهنامه در دوره ای مهم زبان فارسی را نجات داد، فردوسی با پاسبانی از اساطیر ایران توانست فرهنگی را پابرجا کند که تا کنون مانده است. پرسش این است که با وجود بحران هایی که در منطقه وجود دارد، می توانیم با پرداختن به فردوسی، خودمان را باز هم تثبیت کنیم.
وی با بیان اینکه اکنون یکی از حساس ترین دوران ایران زمین است، گفت: شاهنامه یک کتاب جنگ نیست، بر مهر استوار شده و تمام فرهنگ این سرزمین را از ابتدا باز آفرینی کرده است. پشت صحنه های رزم و حماسیِ شاهنامه، مهری عمیق نهفته است. به همین دلیل روی نخستین مفهومی که در فرهنگ ایران روی آن تمرکز می شود، یعنی مهر متمرکز شدیم. داستان «زال و رودابه» را نیز برای این منظور انتخاب کردیم.

** قیمت بلیت‌ها از 25 تا 195 هزار تومان
محمدحسین توتونچیان تهیه کننده پروژه «سی» نیز گفت:‌ فروش بلیت های این کنسرت هم زمان از طریق سایت ایران کنسرت انجام می‌شود. قیمت بلیت ها از 25 تا 195 هزار تومان است. این قیمتی است که در سالهای اخیر شاهد آن نیستیم و حداقل قیمت بلیت کنستر ها از 50 هزار تومان آغاز می شود.
توتونچیان با بیان اینکه نگاه ما حمایت از جوانان، دانشجویان و کسانی است که شاید درآمد زیادی نداشته باشند، توضیح داد: در مورد کنسرت‌هایی که در فضاهای باز انجام می‌شود معمولا از نوع چیدمان و حتی نوع صندلی‌ها نارضایتی‌هایی وجود دارد. اما دقت بسیاری کرده‌ایم که همه چیز به طور استاندارد پیش برود و همه با رضایت خاطر کنسرت را ببینند و لذت ببرند.

** «سی» نه اُپراست نه تئاتر موزیکال
در ادامه این نشست خبری، نغمه ثمینی نویسنده این اثر نیز توضیحاتی داد و گفت: حدود 10 ماه قبل سهراب پورناظری درباره‌ ایده ای با من صحبت کرد که پروژه ای بر روی شاهنامه بود. پس از مدت ها کار، به شکلی به نام درام موسیقایی رسیدیم یعنی جایی که موسیقی و تئاتر به هم نزدیک می شوند. در میان همه انتخاب ها به داستان زال و رودابه رسیدیم. پاییز و زمستان کار تحقیق انجام شد و در بهار متن نوشته و آماده شد. این دومین اقتباسی است که من از شاهنامه می کنم که اقتباس نخستم بر روی داستان رستم و سهراب بود.
ثمینی ادامه داد: این کار نه به اُپرا و نه به تئاتر موزیکال شباهت ندارد. تئاتری که هم دیالوگ در آن نقش دارد، هم دیالوگ نزدیک به آواز و هم آواز است. در این کار موسیقی در داستان و درام نقش ایفا کرده و همچنان که داستان های شاهنامه در نمایشنامه باید حفظ شود.
وی اضافه کرد: امیر جدیدی نقش زال، سحر دولتشاهی نقش رودابه و مهدی پاکدل نیز نقش رستم را بازی می کنند.

** «سی» تفاوت اساسی با کارهای دیگرم دارد
اصغر دشتی نیز که به عنوان کارگردان این اثر در نشست خبری حضور داشت، گفت: این پروژه برای من تفاوت اساسی با دیگر پروژه‌ها که به عنوان تئاتر روی صحنه برده ام، دارد. در کارهای دیگر ما به عنوان کارگردان همه چیز در حوزه اختیارمان است اما در این اثر برای نخستین بار تعدادی هنرمند گرد هم آمده اند و در یک تعامل سعی می‌کنند اثری چند رسانه های ارائه کنند.
به گفته وی، از دی سال گذشته تولید اثر آغاز شده و از روز اول تیر ماه وارد مرحله نخست تمرین می شویم تا زمان اجرا برسد.
این کارگردان با بیان اینکه تمام تلاش تیم این بود که هماهنگی و همگونی در میان بخش های مختلف شکل بگیرد، اظهار داشت: در دیالوگ نویسی ها آهنگی هست که تلاش می کنیم در اجرا و از نظر شنیداری فضای خوبی را برای مخاطب ایجاد کنیم. دیالوگ ها را بازیگران بدون آواز اجرا می کنند. موسیقی کاراکتر خود را دارد، خانم ثمینی نویسنده سعی کرده این ترکیب را در نمایشنامه ایجاد کند.

** چندان با شاهنامه آشنا نبودم
سحر دولتشاهی بازیگر این پروژه نیز گفت: من هم چندان خود را به داستان های شاهنامه نزدیک نمی دانستم اما اکنون دغدغه مندتر کنار گروه هستم و برایم باعث افتخار است که در این کار حضور دارم.
مهدی پاکدل دیگر بازیگر پروژه چند رسانه ای «سی» نیز گفت: بیشتر از اینکه به عنوان بازیگر در کنار گروه هستم از این بابت خوشحالم که چنین پروژه ای در کشورمان اجرا می شود. پروژه ای که براساس بزرگترین گنجینه های ادبیات ایران شکل گرفته است زیرا بسیاری اوقات از این گنجینه ها غافل بوده ایم.
امیر جدیدی بازیگر دیگر این اثر نیز اظهار داشت: خوشحالم که کسانی که با شاهنامه آشنا نیستند با این اثر، آشنا می شوند. امیدوارم که این کار بتواند حرکتی ایجاد کند که مردم ما با سرزمین و ادبیات خود از طریق شاهنامه بیشتر آشنا شوند.
همایون شجریان در پایان این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره ثبت ملی ربنا نیز گفت: برخی فکر می کنند که پدر (محمدرضا شجریان) اجازه پخش ربنا را نداده است، در صورتی که اینگونه نیست و وی ربنا را تقدیم مردم کرده است.
این خواننده افزود: پدر در نامه ای که آن آثارشان را که گفتند نباید پخش شود، ربنا را مستثنی کردند و گفتند که این متعلق به مردم است و من هیچ اختیاری روی آن نخواهم داشت.
وی اظهار داشت: در جلسه ای که با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تعامل و تفاهم امه پروژه «سی» داشتیم، دوستان ما را سورپرایز کردند و گفتند که ربنای استاد شجریان ثبت شده و می خواهیم از آن رونمایی کنیم.
شجریان ادامه داد: احساس کردم کار بسیار مهمی انجام شده است، کاری که قرار بود سالهای پیش اتفاق بیافتد و ما می شنیدیم که قرار است این کار انجام شود و افراد مختلف نیت می کردند این کار انجام شود و به هر دلیل تاکنون انجام نشده بود.
این خواننده تصریح کرد: این اتفاق خوبی است که ربنا ثبت ملی شده همانطور که باید می شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: