انتشار: ۱۴:۰۹ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
در افتتاحیه جشنواره فیلم شهر

بزرگداشت کیمیایی و ملاقلی‌پور

پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با برگزاری بزرگداشت مسعود کیمیایی و پوران درخشنده، نکوداشت مرتضی احمدی، رسول ملاقلی‌پور و مهران دوستی و سخنرانی رییس سازمان سینمایی، رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در مراسم افتتاحیه رسما آغاز به کار کرد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایسنا در ابتدای این مراسم که با اجرای محمد سلوکی در تالار ایوان شمس همراه بود، سیاوش حقیقی - دبیر جشنواره - ضمن خوشامدگویی به میهمانان بیان کرد: چه سخت است و چه سنگین برای چنین شهری و چنین مردم فرهیخته‌ای، جشنواره‌ای از فیلم و هنر تدارک ببینیم تا تن به تنه مناره‌های بلند ادراک و شعورشان بزند و همتای معرفت بی‌همتایشان تا آسمان خداباوریشان به قد قامت برافرازد.

وی ادامه داد: من و ما در چنین مقامی، شهامت ایستادن به خویش داده‌ایم. ایستاده‌ایم محکم و مستحکم، چرا که دست‌کم توان خویش را در عرش خدای این مردمان آخته‌ایم و سنگری از توان سرداران هشت سال دفاع این قهرمانان ساخته‌ایم و عظمت توانستن را به مقاومت هم اینان شناخته‌ایم.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر خاطرنشان کرد: تمامی آنچه خوب به نظرتان خواهد آمد، از فرهنگ مهربانی تا خانه‌های معرفت دست‌های کودکان پرشمار شهرمان و شهرهامان، همه را وامدار شمائیم و از شما آموخته‌ایم و آنچه را فروگذار کرده‌ایم، یاد تقصیر و قصور به فراموشی سپرده‌ایم حاصل غفلت ما و عدم یاری ذهن و ادراک ماست، اما به جد باور داریم که شما به جشنواره ما چنان می‌نگرید که به یک شعله، به یک خواب لطیف.

اهدای جوایز بخش "محله" توسط سینماگران شاخص

در ادامه این مراسم، جوایز بخش محله پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر توسط نیکی کریمی، رضا میرکریمی، مسعود نقاش‌زاده، هادی منبتی و مازیار رضاخانی اهدا شد.

برگزیدگان بخش محله، نخستین تندیس‌های جشنواره پنجم فیلم شهر را بدین شرح دریافت کردند:

تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به فیلم «ضدنور» به کارگردانی کیمیا سعادت، راحله فدایی

تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به «بی‌صداتر از سکوت» به کارگردانی غزاله دیندار

تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به فیلم «وقت بیدار شدن» به کارگردانی علی وحیدی نیک

تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به فیلم «درخت جان» به کارگردانی فرانک یوسفی

تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به فیلم «فرشته‌ها» به کارگردانی زهرا یاری زاده

نکوداشت زنده یاد مرتضی احمدی

نکوداشت زنده‌یاد مرتضی احمدی با حضور خانواده وی و همچنین حسین مسافرآستانه و یدالله صمدی برگزار شد.

در بخش نکوداشت زنده‌یاد مرتضی احمدی، تندیس و لوح تقدیر جشنواره به همراه هدیه رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به آقای «چمن آرا»، ناشر آثار این هنرمند فقید اهدا شد.

اهدای جوایز بخش مسابقه طرح اولیه فیلمنامه


در ادامه مراسم، جوایز بخش مسابقه طرح اولیه فیلمنامه‌ پنجمین جشنواره فیلم شهر اهدا شد.

در این بخش، 20 طرح از طرح‌های اولیه رسیده به جشنواره بررسی و جوایز اصلی توسط مسعود احمدیان، علی اکبر قاضی نظام و جابر قاسمعلی به شرح زیر اهدا شد:

دیپلم افتخار بهترین طرح اولیه فیلمنامه محمدحسن ساجدی طرح فیلمنامه 9

دیپلم افتخار بهترین طرح فیلمنامه به آزاده مردی پور برای طرح اولیه فیلمنامه زنده

جایزه ویژه هیات داوران به سیامک صرافت برای طرح اولیه فیلمنامه لطفا رضایت ندهید

تندیس بهترین طرح فیلمنامه جشنواره به مریم سادات پور برای طرح اولیه فیلمنامه نشانه های کوک

برگزاری نکوداشت زنده یاد رسول ملاقلی پور

در ادامه مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره فیلم شهر، نکوداشت زنده یاد رسول ملاقلی‌پور برگزار شد.

به گزارش ایسنا، فیلم نکوداشت این فیلمساز فقید که توسط فرزند وی، علی ملاقلی‌پور ساخته شده بود به نمایش درآمد. در این فیلم، خاطرات فیلمسازی رسول ملاقلی‌پور، عکاسی او در خرمشهر و... توسط یکی ازدوستان وی مرور شد.

پس از نمایش این فیلم، دکتر محمود صلاحی، محمد خزاعی و جواد طوسی برای تجلیل از این فیلمساز فقید روی سن رفتند و از همسر و فرزند ملاقلی‌پور تقدیر کردند.

در این بخش و در هنگام حضور خانواده رسول ملاقلی‎پور روی سن، حاضران به شکل ایستاده خانواده وی را تشویق کردند و جواد طوسی نیز درباره این فیلمساز گفت: او یکی از صادق ترین فیلمسازان آن دوران بود. اگر بپذیریم ژانر سینمای جنگ مهمترین ژانر این دوران به حجساب می آید، بدون شک رسول در قله این سینما با فیلم هایی مثل هیوا، سفر به چزابه و... قرار می گیرد. او در عین حال که به طبقه خودش وفادار بود، نگاهی عمیق و جامعه شناسانه داشت و پس از جنگ نیز تعریف جدیدی از سینمای احتماعی با آدم های مدنظر خودش پایه گذاری کرد و اسطوره های واقعی و نه انتزاعی را به تصویر کشید.

وی ادامه داد: جای نگرش اجتماعی معترضانه و در عین حال عدالت خواهانه رسول خالی است و امیدوارم که فرزندش راه او را ادامه دهد.

جشنواره فیلم شهر سالانه برگزار می‌شود

محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز در این مراسم، با تاکید بر سالانه برگزار شدن جشنواره فیلم شهر گفت: خوشحالم که پس از چهار سال تعطیلی جشنواره فیلم شهر، همزمان با ورودم به این عرصه این جشنواره آغاز به کار کرد. یکی از برنامه‌هایی که در سازمان طراحی و مورد تاکید آقای قالیباف بود، سالانه برگزار شدن جشنواره فیلم شهر بود.

وی ادامه داد: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در چند حوزه موضوع فرهنگ را در دستور کار خود دارد. به عنوان مثال ساخت فیلم‌هایی که بتوانند به حوزه تمدنی شهر کمک کنند، مورد حمایت ما خواهد بود. شهرداری امروز با موضوعات مختلف شهری روبروست، چرا که شهرداری بیشتر به نهاد خدماتی و فرهنگی تبدیل شده است.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران سپس با اشاره به اهتمام ویژه شهردار تهران به موضوع فرهنگ و به ویژه سینما و تئاتر گفت: خوشبختانه شهردار تهران با پیشنهاد بنده موافقت کردند و سه سالن تئاتر در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد. همچنین به موسسه تصویر شهر توصیه کرده‌ام که علاوه بر ساخت فیلم، از سینماگرانی که به ویژه در موضوع شهری دقت نظر دارند حمایت کنند.

وی افزود: در موضوعات مرتبط شهروندی هم، امسال شعار شهر تهران همدلی است که به نوعی همراستا با شعار سال است که توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است. ما از کسانی که در این موضوعات فیلمنامه خوبی دارند، حمایت خواهیم کرد. سیاست سازمان همراهی با همه مجموعه سینمایی کشور است. باید تاکید کنم که از سازمان سینمایی کشور تا همه بنیادها و مجموعه هایی که در ارتباط با سینما و فیلم تلاش می کنند را همراهی خواهیم کرد.

صلاحی در ادامه سخنان خود با اشاره به بعضی از اشکالات در شهر تهران، اظهار کرد: در شهر موضوعات مختلف و انتقاداتی وجود دارد که نمی شود از آن ها گذشت اما در کنار این اشکالات، خدمات زیادی هم صورت گرفت.

وی سپس به تلاش‌های جدی شهرداری تهران در حوزه فضای سبز، فضاسازی برای شهروندان و... اشاره کرد و گفت: ما در حال ساخت نمایشگاه بین المللی شهرداری هستیم که با ساخت آن در رنکینگ نمایشگاهی جهان، به رتبه سوم می رسیم و از همینجا باید بگویم ان شالله نمایشگاه کتاب در دوره آتی در این مجموعه برگزار می شود.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در پایان سخنانش تاکید کرد: ما جامعه سینمایی را همکار و همدل خودمان می دانیم و در یکی دوماه گذشته هم دوستان دیده اند که چندین جلسه مشترک با سینماگران داشته ایم. ضمن آنکه تاکید ما کمک به بخش خصوصی است و حشنواره شهر نیز در همین راستا ان شاءالله همه ساله برگزار خواهد شد.

بزرگداشت مسعود کیمیایی و آرزویش برای کودکان شهر

پس از سخنان صلاحی و در بخش بزرگداشت مسعود کیمیایی در جشنواره، فیلم ساخته شده از وی توسط جواد طوسی با موضوع شهر، فیلمسازی، جوانمردی و... به نمایش درآمد که با استقبال گسترده حاضران روبرو شد.

در ادامه، حجت‌الله ایوبی، محمد حیدری و ابوالحسن داودی روی سن آمدند و کیمیایی نیز در میان تشویق پرشور و ایستاده حاضران روی سن رفت.

این فیلمساز پیشکسوت پس از دریافت لوح تقدیر خود اظهار کرد: خوشحالم که برای اولین بار از شهرم جایزه می گیرم؛ تهرانی که به سرعت دارد عوض می شود و شکل می گیرد. تنها چیزی که مردم فکر می کنند ای کاش این شهر نداشته باشد، بچه هایی هستند که تکدی گری می کنند.

ایوبی: سقف فعالیت‌های فرهنگی در ایران، تا آسمان است

رییس سازمان سینمایی نیز در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم شهر با استقبال از برگزاری این رویداد فرهنگی در پایتخت ایران اسلامی اظهار کرد: سقف فعالیت های فرهنگی در ایران تا آسمان است و ما نیز در کنار شما خواهیم بود.

حجت‌الله ایوبی در این مراسم با اشاره به وضعیت امروز شهر تهران گفت: امروز وقتی همراه با مهمانان خارجی از فرودگاه خارج می شویم و قدم به قدم این شهر را می بینیم سرمان را بالا می‌گیریم و می‌گوییم که تهران همان ایران است.

وی ادامه داد: امروز تهران پرافتخار و زیبا شده و یک کارگاه هنری است. هر روز شاهد یک اثر هنری جدید در کوی و برزن تهران هستیم و بابت این اتفاق به مسئولان شهری دست مریزاد می گویم. باید بگویم جناب آقای صلاحی هرجا حضور داشتند، رد پای ایشان سبز شده است.

رییس سازمان سینمایی افزود: روزگاری در دنیا شهرها را به برج ها و میدان های آن ها می شناختند اما از وقتی پای فرهنگ به شهرها باز شد، قدرت فرهنگ انقدر زیاد است که بتن در برابر فرهنگ سر تعظیم فرود آورد و امروز شهرها به هنر و رویدادهای هنری و فرهنگی‌شان و به ویژه سینمایی شناخته می شوند.

ایوبی با تقدیر از فعالیت فرهنگی شهرداری تهران عنوان کرد: شهرداری تهران در آن روزگار سخت بسته شدن‌ها، در کنار اهالی فرهنگ، هنر و سینما بود. شهرداری تهران بوفه های اکسیژنی برای اهالی فرهنگ و هنر فراهم کرد که آن را فراموش نمی کنیم و باز هم از شهرداری انتظار داریم به کمک خود ادامه دهد. ما دست نیازمان به سوی شما دراز است چراکه سینمای ایران با این عظمت نمی تواند با بودجه اندک سازمان سینمایی ادامه حیات بدهد.

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءلله بتوانیم فرهنگ و هنر کشور را اعتلا ببخشیم؛ حتما لازم نیست موضوعات فیلم هایی که مورد حمایت شماست موضوع شهر داشته باشند. سینما به خودی خود موضوعیت دارد. چرا که شهرداری در حوزه عمرانی کار درخشانی دارد اما فرهنگ و هنر هویت و روح شهری مانند تهران است. شهرسازی آسان است اما ساختن شهر در جان و ذهن مردم کار دشواری است. برای ساخت و ساز این روح، هنر، فرهنگ و سینما می تواند تاثیرگذار باشد.

ایوبی سپس با استقبال از برگزاری جشنواره فیلم شهر تاکید کرد: در ایران بزرگ، هیچ نهاد و گروه فرهنگی رغیب هم یکدیگر نیستند و سقف فعالیت های فرهنگی تا آسمان ادامه دارد. ما در کنار شما هستیم و یکی هستیم و نتیجه همه این جشن ها و جشنواره ها اعتلای فرهنگ و هنر است.

رییس سازمان سینمایی در پایان سخنانش خطاب به مسئولان فرهنگی شهر تهران، درخواست کرد که یک پلاک (ساختمان) جدید برای خانه سینما اختصاص دهند چرا که خانه سینما نیاز به یک پلاک باشکوه‌تر دارد.

بزرگداشت «پوران درخشنده» و تاکید بر توجه به کاستی‌ها

پوران درخشنده

در ادامه مراسم افتتاحیه، پس از نمایش فیلم زیبای بزرگداشت پوران درخشنده، تجلیل از این فیلمساز با تشویق قابل توجه حاضران انجام شد.

در این بخش، شهاب حسینی و سیاوش حقیقی دبیر جشنواره روی سن رفتند و جایزه این فیلمساز را به وی اهدا کردند.

درخشنده نیز در سخنانی با ابراز خرسندی از برگزاری این بزرگداشت گفت: فیلم شهر یعنی خانه ما؛ خانه ای که پدر، مادر و بزرگترها تلاش می کنند که رشد کنیم و دیده شویم. جشنواره شهر متعلق به مردم است و شاید مهمترین جشنواره ماست، چرا که در آن علاوه بر حضور شهر و تاریخ، شهروند هم خود را می بیند. شهر و شهروند مانند دو بال پرنده هستند.

وی ادامه داد: من فیلمسازی اجتماعی هستم. ما فیلمسازان چشمانمان خیلی خوب کار می کند. باید بگویم وقتی پس از مدتی از سفر بازگشتم و آثار نقاشان ایرانی و خارجی را در سرتاسر بلوارها دیدم، احساس کردم که انگار یک پدر دلسوز وجود دارد که یاد گرفتن را نشان می دهد. یا وقتی متوجه شدم که پلی برای پیاده روی با طراحی خانم جوانی در تهران ساخته شده است، خیلی خوشحال شدم که شهرداری به سلامت شهروندان هم توجه دارد.

کارگردان «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» در عین حال با تاکید بر اینکه ایران فقط تهران نیست، بیان کرد: سراسر ایران باید این نگاه به شهروند را به خود بگیرد. جشنواره شهر پس از چهار سال مجددا راه افتاده است، اما من هنوز دغدغه مردمی را دارم که در کنار آن ها زندگی می کنم.

وی توضیح داد: در کنار همه زیبایی های روز افزون، مردمانی زندگی می کنند که حتی برای بالارفتن از یک اتوبوس نیاز به امکانات ویژه ای دارند و یا اشتغال جوانان مهمترین نیاز امروز ماست که ارتباط مستقیمی با ازدواج، طلاق، مسئولیت پذیری و اعتیاد دارد.

درخشنده در پایان خطاب به مسئولان گفت: درخواست می کنم که به هر شکل ممکن، مساله استخدام را برای نسل جوان جدی بگیرید.

اعلام جوایز بخش اقلام تبلیغاتی جشنواره فیلم شهر

به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، در بخش اهدای جوایز اقلام تبلیغاتی که با حضور خسرو خسروشاهی، علیرضا زرین دست، شهاب الدین عادل و عبدالحمید قدیریان برگزار شد، برگزیدگان به شرح زیر اعلام شدند:

دیپلم افتخار بهترین عکس فیلم به آرش صادقی برای مجموعه عکس فیلم آوا

تندیس زرین بهترین عکاس فیلم به امیرحسین شجاعی برای مجموعه عکس فیلم ملکه

تندیس زرین بهترین سازنده عنوان بندی به امیر مهران برای عنوان بندی فیلم برف

تندیس زرین بهترین آنونس فیلم به آرش معیریان برای آنونس فیلم سوت پایان

تندیس زرین بهترین طراحی پوستر به علی باقری برای پوستر فیلم شیار 143

در این بخش، خسرو خسروشاهی که یکی از داوران این بخش بود، اظهار کرد: امشب از من پرسیدند که اینجا چه میکنی و پاسخ دادم که جشنواره شهر، نخستین جشنواره ایست که مرا دعوت کرد و از این بابت خرسندم.

نکوداشت زنده‌یاد مهران دوستی با تشویق ایستاده و اشک حاضران

در بخش پایانی مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم شهر، نکوداشت زنده یاد مهران دوستی که قرار بود با رادیو جوان در این رویداد فرهنگی حضور داشته باشد، با نمایش فیلمی از وی برگزار شد.

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و دکتر شهرام گیل آبادی از دوستان نزدیک زنده یاد مهران دوستی برای تقدیر از نکوداشت وی روی سن آمدند و مادر وی را تجلیل کردند.

حضور مادر زنده یاد مهران دوستی با استقبال بسیار زیاد و اشک های جمعی از حاضران که به شکل ایستاده وی را تشویق می کردند روبرو شد.

گیل آبادی در این بخش درباره زنده یاد مهران دوستی گفت: 20 سال رفاقت را نمی توان خلاصه کرد. مهران دوستی در یک جمله خلاصه شد و آن هم صدای زلال مردم ایران بود.

در این مراسم، حجت الله ایوبی(ریاست سازمان سینمایی)، محمود صلاحی(رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)، محمد حیدری دبیر جشنواره بین المللی فجر، رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما، شهرام گیل آبادی رئیس مرکز ارتباطات، اطلاع رسانی و بین الملل شهرداری تهران، سیدعلی احمدی(مدیرعامل موسسه تصویر شهر)، حسین مسافرآستانه مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری، محمد خزاعی، مسعود کیمیایی، پوران درخشنده، نیکی کریمی، شهاب حسینی، خسرو خسروشاهی، ابوالحسن داودی، سیدجمال ساداتیان، علیرضا زرین دست، شهاب الدین عادل، عبدالحمید قدیریان، مسعود نقاش‌زاده، امیر اسفندیاری، مهدی مسعودشاهی، حبیب اسماعیلی، مصطفی کیایی، یدالله صمدی، علی روئین تن، حجت الاسلام علوی، محمدرضا عباسیان، جواد طوسی، هادی نائیجی، سیدهادی منبتی، محمود گبرلو، فرشید نوابی، ابوالحسن داودی، مرجان اشرفی زاده، ابراهیم آبادی، مسعود احمدیان، علی اکبر قاضی نظام، جابر قاسمعلی، مسعود آب پرور، کامران قدکچیان، کامران ملکی، حسین زندباف، بیتا منصوری، رضا توکلی، داریوش منتظری، محمد متوسلانی، سیروس الوند، منصور لشگری قوچانی، هرمز سیرتی، فریده صابری، حافظ احمدی، جمشید گرگین، صالح میرزاقایی، ... مینا وحید حضور داشتند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: