انتشار: ۱۴:۴۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
محمد کارت یادداشتی درباره آخرین ساخته عبدالرضا کاهانی که مدتی‌ست دریافت پروانه نمایش آن به تعویق افتاده و حواشی برای فیلم ایجاد شده است، منتشر کرد.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ؛این مستندساز و بازیگر سینما در این یادداشت نوشت:« بخشی از جامعه را در "ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا" می‌بینیم که خیلی کم  در سینمای داستانی و حتی مستند به آنها پرداخته شده است. تصویری از طبقه فرادست و هجو زیستِ لَخت و باری به هرجهت برخی از آنهاست.

طبقه‌ای از جامعه امروز ایران که شکلِ زندگی روزمره‌شان سبک دیگری  از روابط خانوادگی و دوستانه را تعریف می‌کنند.

 در این فیلم دیگر از پدران  کلیشه‌ای زحمتکش، با چهره‌ای خسته و نگاهی خیره به ابدیت خبری نیست  و قطعا بهشت زیر پای همه مادران وجود ندارد و رفاقت‌های مدرن  هشدار معناباختگی را به مخاطب می‌دهند.

با این آشنازدایی و غریبه‌سازی مفاهیم، کاهانی این بار فیلمی ساخته که در لایه‌های زیرین، خانواده و رفاقت به معنای واقعی‌ش را تحسین می‌کند.

"ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا" کاراکترها، موقعیتها و طبقه جدیدی را در پرونده کاری فیلمسازش ایجاد می‌کند، اما همان طراوت و تازگی در لحن و مولفه‌های مشترکِ، فیلم‌های موفق کاهانی همچون "هیچ " و  "اسب‌حیوان‌نجیبی‌ست"، را دارد. (البته برخلافِ کج دهنی و لَق گویی کاراکترهای جذابِ آن فیلمها، اینجا همه آدمها باهم متین‌مرتب صحبت می‌کنند) اما در فرم و محتوا نیز به پختگی و انسجام بیشتری رسیده و قطعا از آخرین ساخته متوسطِ او "استراحت‌مطلق" ، قدمی رو به جلو محسوب می‌شود.

پوچی موقعیت و گفتارها، روابط بی‌هدف و فانتزی  رفتارهای بی‌قید، فضای شنگ و شوخی به فیلم داده که کاملا رنگِ متفاوتِ سینمایی که کاهانی دنبال می‌کند را در  خود دارد.

گویا "ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا" آنقدر که حیا دارد و برخلاف خواستِ موضوع،  کاراکترها و موقعیتها، نبایدها را نشان نمی‌دهد حساسیت برانگیز شده است.

 مطمئنا هر سینماگری متوجه می‌شود که کاهانی با حفظ جسارت در انتخاب و پرداخت، چقدر حواسش به اکران شدن فیلم بوده و تا حد امکان، کاراکترها و موقعیتها را سانسور کرده است.

اما فیلمی که با نهایت احتیاط ساخته شده و با نقدِ زندگیِ پادرهوا، بی هدف و افسارگسیخته ، تماشاگر را به انسجام رفتاری، زیست‌ِ سلامت و پابندی بر اصول خانواده دعوت می‌کند ، به مشکل‌دار ترین اثر سازنده‌اش تبدیل می‌شود.

موضوع و موضع جدید نسبت به بخشی از طبقه بالای جامعه که در سینما کمتر دیده شده‌؛ ضرورت پرداخت به این مضمون و محتوا در سینما و جامعه امروز باعث می‌شود که برای اکران هرچه زودتر "ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا" امیدوار باشیم.»
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: