انتشار: ۱۲:۲۹ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
تفاهم ایران و فرانسه و ابطال انتخابات تعاونی چاپخانه‌داران تهران
مرور اخبار حوزه کتاب را در هفته ای که گذشت، با یک خبر مربوط به فعالیت های بین المللی کشور آغاز می کنیم. خبر مذکور این است که مسئولان نمایشگاه‌های کتاب تهران و پاریس در خصوص سفر گروه‌هایی از ناشران و نویسندگان ایرانی و فرانسوی به دو کشور، با یکدیگر تفاهم کرده‌اند.

امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره نتایج مذاکرات با رئیس نمایشگاه کتاب پاریس در سفر چندروزه وی به کشورمان و اینکه آیا این مذاکرات به عقد تفاهم‌نامه همکاری هم منجر شد یا خیر؟، گفت: ما سه موضوع را با رئیس نمایشگاه کتاب پاریس مطرح کردیم؛ پیشنهاد اول آقای موریزه این بود که هنوز زمان مناسب برای امضای تفاهم نامه میان دو نمایشگاه نرسیده است بلکه معتقد بود که یک «نامه همکاری» بین ما می‌تواند به امضا برسد.

وی گفت: وضوع دیگری که بین دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت، حضور گروه‌هایی از نویسندگان و ناشران ایرانی و فرانسوی در دو کشور بود. آقای موریزه از این پیشنهاد بسیار استقبال کرد و قرار شد هم ما و هم طرف فرانسوی برای تعیین اعضای این گروه‌ها، یک برنامه‌ریزی مشخص انجام دهیم. بحث دیگر برگزاری هفته فرهنگی ایران در پاریس بود که با توجه به اینکه موضوع به طور مشخص در حیطه اختیارات رئیس نمایشگاه کتاب پاریس قرار نمی‌گرفت، قرار شد ایشان موضوع را با مسئولان مربوطه در فرانسه در میان بگذارد.

ابطال انتخابات هیئت مدیره تعاونی چاپخانه‌داران تهران

کمیسیون نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها و اتاق تعاون استان تهران، دیروز چهارشنبه 6 خرداد، رای به ابطال انتخابات هیئت مدیره و بازرسی شرکت تعاونی صنف چاپخانه‌داران تهران داد.

به این ترتیب، با کسب خبر خبرنگار مهر، سرانجام پس از حدود یک سال از برگزاری مجمع عمومی و انتخابات هیئت مدیره و بازرسی شرکت تعاونی صنف چاپخانه‌داران تهران که با تنش‌هایی همراه شد (اینجا)، کمیسیون نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها و اتاق تعاون استان تهران رای به ابطال این دو انتخابات داد.

تسویه با برخی از پیمانکاران نمایشگاه کتاب

دبیر شورای برنامه‌ریزی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و تشکل‌های نشر برای نمایشگاه کتاب تهران، از تهیه صورت‌های مالی این نمایشگاه خبر داد و گفت: هزینه‌های نمایشگاه کتاب به زودی اعلام می‌شود و با برخی از پیمانکاران این دوره نمایشگاه، تسویه شده است.

محمدرضا توکل صدیق نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و دبیر شورای برنامه‌ریزی این اتحادیه و تشکل‌های نشر برای نمایشگاه کتاب تهران گفت: ما پیش از شروع نمایشگاه تنها بر اساس آنچه که در کمیسیون قراردادهای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران تصویب شده است، با پیمانکارهای بخش‌های مختلف از جمله در اجرای سالن‌ها و غرفه‌بندی‌ها وارد مذاکره و عقد قرارداد شده‌ایم و بخش‌هایی از این مبالغ را هم به تعدادی از پیمانکارها پرداخت کرده‌ایم. امیدواریم تا پایان ماه جاری با همه پیمانکارهای طرف قراردادمان، تسویه حساب کنیم.

افتتاح پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال

پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی هم سه شنبه این هفته، با حضور مدیرکل چاپ وزارت ارشاد و اعضای هیات مدیره برخی از اتحادیه های حوزه صنعت چاپ در تهران گشایش پیدا کرد.

امسال یک سالن به فضای نمایشگاه افزوده شده است و نمایشگاه در مساحت ۳۵۰۰ مترمربع و در چهار سالن و با حضور ۵۴ شرکت فعال در عرصه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی برپا شده است.

با توجه به ابطال انتخابات سال گذشته، به نظر می‌رسد باید در مجمع عمومی آتی شرکت تعاونی صنف چاپخانه‌داران تهران که تیرماه امسال برگزار خواهد شد، انتخابات برای تعیین هیئت مدیره و بازرسین این تعاونی، تجدید شود.

پیش بینی مدیرکل چاپ وزارت ارشاد از ظرفیت تولید کاغذ کشور

محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که یکی از سخنرانان مراسم افتتاحیه نمایشگاه چاپ دیجیتال بود، با اشاره به رفع مشکلات کارخانه های کاغذ کارون و پارس و نیز ساخت یک کارخانه دیگر تولید کاغذ در خوزستان تا دو سال دیگر، پیش بینی کرد حجم تولید کاغذبه ۴۰۰ هزار تن برسد.

وی در این برنامه گفت: مجموعه کشت و صنعت هفت تپه نیشکر خوزستان هم به سرعت در حال راه اندازی یک کارخانه تولید کاغذ است که در فاز اول تولید ۱۸۰ هزار تن کاغذ در آن پیش بینی شده است و امیدواریم تا دو سال آینده و با افزایش خط تولید سه مجموعه تولید کاغذ کشور که تاکنون بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تن در سال بود، از مرز ۴۰۰ هزار تن هم عبور کند.

فرهنگ دانشنامه کارا رونمایی شد

مراسم رونمایی از فرهنگ دانشنامه 5 جلدی کارا که به همت بهاالدین خرمشاهی تدوین، و به طور مشترک توسط انتشارات معین، انتشارات نگاه و نشر شباهنگ چاپ شده است، دوشنبه 4 اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در این مراسم خرمشاهی، کامران فانی، نصرالله پورجوادی و صالح رامسری مدیر نشر معین سخنرانی کردند.

معرفی برگزیدگان اولین جشنواره نوروزی سوره مهر

برگزیدگان اولین دوره جشنواره نوروزی سوره مهر هم این هفته، در 7 بخش «سوره آوا»، «سوره کتاب اولی‌ها»، «سوره ایده»،‌« سوره کودک»، «سوره کتابخوان» و «سوره نما» معرفی شدند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: