انتشار: ۱۲:۵۱ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از شوراهای اسلامی شهرها خواست، از صدور مجوز راه اندازی «فروشگاه های مدرن» و «شاپینگ سنترها» (مراکز خرید مدرن) در بافت های تاریخی پرهیز کنند.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛محمد حسن طالبیان در خصوص لزوم همکاری مجموعه شهرداری و شوراهای اسلامی شهرها با میراث فرهنگی برای حفظ بافت تاریخی شهر اظهار کرد: شوراها باید کمک کنند تا بارگذاری روی مراکز تاریخی کم شود.
وی گفت: بافت های تاریخی شهری ما جایی برای بارگذاری بیشتر ندارد بنابراین صادر نکردن مجوز برای پدیده های جدیدی مثل شاپینگ سنترها در داخل بافت تاریخی، نه فقط در هسته تاریخی بلکه در حریم آن نیز باید اعمال شود.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: همچنین برای حفظ و مرمت محله ها و بافت های تاریخی شهر، باید بودجه کافی اختصاص یابد تا کل بافت به صورت یکپارچه و نه به صورت موردی و خانه به خانه مرمت شود.
وی گفت: هنوز جاهای زیادی وجود دارد که نیازمند بازسازی است و مسئولان شهری باید با شناسایی و حفظ این میراث مهم، برای این مساله ارزش قائل باشند.

** طرح تفصیلی شهری به بافتهای تاریخی توجه نکرده و ناقص است
طالبیان با بیان اینکه شناسایی خانه های تاریخی کار آسانی نیست، افزود: متاسفانه این مورد در طرح جامع و تفصیلی پیش بینی نشده و جایگاهی ندارد و همین نشان می دهد روی این طرح، کار عمیقی صورت نگرفته و طرح فقط در سطح پیش رفته است.
وی ادامه داد: در همه جای دنیا شهرداری ها نقش مهمی در حفظ و ارزش های طبیعی تاریخی و فرهنگی دارند؛ بافتی که مقوم اقتصاد شهری است و مفهوم «اقتصاد پایدار» همین است.
طالبیان ضمن تمجید از تعامل شایسته بین سازمان میراث فرهنگی، سازمان محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی در طول سه سال گذشته، از شوراهای جدید خواست تا با موضوع حفاظت همراهی و مشارکت بیشتری داشته باشند.
بافت تاریخی شهرها دارای ویژگی ها و مشخصه هایی است که آن را از بافت ها و پهنه های پیرامونی و بلافصل و نیز دیگر قسمتهای شهر متمایز می کند و برخورد ویژه مدیریتی به این مناطق را نسبت به سایر مناطق شهر ضروری می سازد.
بافت تاریخی شهرهای ایران عمدتاً در هسته مرکزی شهرها قرار دارد و منطبق با مراکز اصلی تجاری و ارتباطی در شهرهاست، وجود خانه‌های قدیمی و تاریخی، مساجد، مدارس، آب انبارها، بازارها و گذرها و نیز میدان از مشخصه‌های چنین بافتهایی هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: