انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
دومین نشست گفتگو اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان برگزار شد:

نصیریان: همیشه منتظر فرصتی بودم تا از ظریف تشکر کنم

علی نصیریان در این نشست گفت: «من بعد از برجام همیشه دنبال فرصتی بودم تا محمدجواد ظریف را ببینم و نه به عنوان یک مقام مسئول یا هنرمند بلکه بالاتر از آن به عنوان یک ایرانی از تلاش‌های او تشکر کنم.»
به گزارش تابناک فرهنگی، دومین نشست گفت وگو اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان با حضور محمدجواد ظریف (وزیر امورخارجه)، بیژن زنگنه (وزیر نفت)، حسن قاضی‌زاده هاشمی (وزیر بهداشت)، سیدرضا صالحی‌امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و جمعی از هنرمندان عصر دوشنبه 25 اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد.

نصیریان: همیشه منتظر فرصتی بودم تا از ظریف تشکر کنم

علی نصیریان، کیومرث پوراحمد، احمد مسجدجامعی، حمیدرضا نوربخش، فریدون شهبازیان، محمد سریر، فرهاد توحیدی، فاضل جمشیدی، بیژن بیژنی، سیدمحمود دعایی، محمود آموزگار، محمود بصیری، اکبر عالمی، همایون اسعدیان، فاطمه معتمدآریا، مرتضی رزاق کریمی، اصغر همت و علیرضا تابش ازجمله مهمانان حاضر در این مراسم هستند.

استراتژی ما استوار بر گفتمان عدالت بود

در ابتدا این مراسم صالحی‌امیری گفت: «ما در دولت یازدهم در حوزه فرهنگی با استراتژی معینی که بر گفتمان اعتدال و اعتدال فرهنگی استوار بود حرکت کردیم که مبانی آن عقلانیت بود. در این مدت گام‌های بزرگی برداشته شد اما ما نیازمند گام‌های بزرگ‌تری برای توسعه هستیم و در این راه سرمایه اصلی‌مان اصحاب فرهنگ و هنر هستند.»

صالحی ادامه داد: «امروز اهالی فرهنگ و هنر با دولت آشتی کرده‌اند و ما نیز کار فرهنگ و هنر را به اهلش واگذار کردیم و فقط نظارت، حمایت و سیاستگذاری در این حوزه را برعهده گرفته‌ایم.»

او افزود: «سازمان رسانه‌ای در این دولت تصویب شد و بزودی به مجلس می‌رود. مقدمات تشکیل سازمان نظام هنری با همکاری خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درحال تدوین است و در حوزه نشر نیز کارهای نمایشگاه کتاب باید توسط اتحادیه‌های نشر انجام گیرد کلید نمایشگاه باید به اصناف سپرده شود که این کار را انجام داده‌ایم.»

وزیر ارشاد با بیان اینکه بیمه اولیه 30 هزار نفر از اهالی فرهنگ و هنر و قرآن با مبلغ 60 میلیارد تومان انجام شده است، گفت: «امروز 15 هزار نفر از هنرمندان تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند و تا پایان امسال تمامی اهالی فرهنگ و هنر بیمه می‌شوند. البته همه این کارها وظیفه است و منتی بر هیچیک از هنرمندان نیست.»

او در ادامه به حضور وزیر بهداشت در این مراسم اشاره کرد و گفت: «دکتر قاضی‌زاده هاشمی هم مانند دکتر ظریف قهرمان سلامت کشور است.

صالحی امیری در ادامه با بیان اینکه نقد و گفت‌وگو باعث تکامل جامعه می‌شود گفت: «جامعه‌ای که در آن گفت‌وگو نیست، اخلاق در آن جایگاهی ندارد. اگر امروز ما در جامعه بداخلاقی و انگ‌زنی را می‌بینیم، برای این است که گفت‌وگو را تمرین نکرده‌اند، بد اخلاقی فقط مختص کوچه و بازار نیست؛ مختص بزرگان هم است.»

وزیر ارشاد در پایان گفت: «من می‌توانم به عنوان شاهد عینی شهادت بدهم که آقای زنگنه قهرمان توسعه علمی کشور و آقای هاشمی قهرمان سلامت کشور است. همچنین امنیت ملی را آقای ظریف برای ما به ارمغان آورده‌اند. فرهنگ بدون وجود ظرفیت‌های بزرگی نظیر امنیت ملی رشد نمی‌کند.»

نصیریان: همیشه منتظر فرصتی بودم تا از ظریف تشکر کنم

علی نصیریان که عصر امروز در این مراسم حاضر شد، طی سخنانی گفت: «من بعد از برجام همیشه دنبال فرصتی بودم تا محمدجواد ظریف را ببینم و نه به عنوان یک مقام مسئول یا هنرمند بلکه بالاتر از آن به عنوان یک ایرانی از تلاش‌های او تشکر کنم.»

نصیریان با اشاره به اینکه برجام دستاوردهای زیادی برای ایران داشته است، گفت: «تلاش‌های زیادی برای به ثمر رسیدن برجام انجام شد اما متاسفانه گروهی نمی‌خواهند این تلاش‌ها و این نتیجه را ببینند و نمی‌خواهند قبول کنند که ما با شش کشور درجه یک مذاکره کرده و به تفاهم رسیده‌ایم.»

این بازیگر در ادامه گفت: «این خاک همیشه جوان‌هایی داشته است که از خود گذشتگی کرده‌اند و افتخار آفریدند. امروز نیز این افراد در کشور ما حضور دارند و یکی از آنها محمدجواد ظریف است.»

او ادامه داد: «امروز اصغر فرهادی، عباس کیارستمی و محمدجواد ظریف با کارها و آثار خود باعث معرفی ایران به جهان شده‌اند.»

نصیریان با اشاره به تلاش هنرمندان در عرصه هنر گفت: «امروز شاهد هستیم که سینما و هنر ایران جایگاه رفیعی در دنیا پیدا کرده و مانند یک سفیر عمل می‌کند. یک هنرمند برجسته ما با یک ساز کمانچه در دنیا می‌چرخد و باعث معرفی یک ملت می‌شود. به همین دلیل من از مدیران دولتی یا وزرا می‌خواهم تا آنجا که می‌توانند شرایط حضور هنرمندان را در خارج از کشور را فراهم آورند.»

فرهادی، کیارستمی و شجریان نام ایران را در جهان مطرح کردند

محمدجواد ظریف در بخش دیگر این برنامه با اشاره به این نکته که امروز روز فردوسی است گفت: «وضعیت، هم در دنیا و هم در داخل کشور، ما را به یاد یک شعر می‌اندازد که من آن را خیلی دوست دارم و امیدوارم آن را به‌عنوان نماد روش ایرانی همه به یاد داشته باشیم، بکوشید نیکی به کار آورید، چو دیدید سرما، بهار آورید.»

او ادامه داد: «سرمایی که به مردم ایران تحمیل شد و مردم با حضور، مشارکت و مقاومت و انتخاب شایسته‌شان آن را در سال ۱۳۹۲ به بهار تبدیل کردند، سرمای تحریم نبود، بلکه سرمای تحقیر بود. سرمای این بود که ایران را به‌عنوان تهید صلح و امنیت ملی، با صدور هفت قطعنامه معرفی کردند، این یعنی کشور ایران، نمونه تهدید صلح و امنیت است که یک دروغ بزرگ است.»

وزیر امور خارجه اظهار کرد: «آمریکایی‌ها سی‌ و اندی سال تلاش کردند تا این کار را بکنند؛ اما شکست خوردند. در دوران جنگ، با دوراندیشی امام راحل شکست خوردند و سال‌های پیاپی نیز در موضوع هسته‌ای شکست خوردند، اما در نهایت به‌دلیل بی‌تدبیری، آن‌ها توانستند در قطعنامه‌های پشت سر هم، از ایران چهره دیگری نشان دهند. در این میان، اصل قانون مجازات ایران مطرح نبود، بلکه می‌گفتند کار کردن با ایران هزینه حیثیتی دارد.»

ظریف گفت: «این سرمایی بود که مردم را گرفتار کرده بود و این شرایط، یعنی ایران‌هراسی که باید تغییر می‌کرد، از طرفی تهدید و شرایط اقتصادی نیز به آن اضافه شده بود تا ایرانی که قدرتمند است، نه به‌خاطر چتر حمایتی آمریکا و نه به‌دلیل داشتن سلاح هسته‌ای، بلکه به‌دلیل این‌که امنیتش را از حضور و مشارکت مردم گرفته بود، این ایران را در زنجیر ایران‌هراسی، تحمیل و تحقیر و به بند کشیده بود و مردم آن را با حضور در انتخابات عوض کردند که ان‌شاءالله یک‌بار دیگر در ۲۹ اردیبهشت‌ماه شاهد آن خواهیم بود.»

او ادامه داد:‌ «ما فقط مجری بودیم و اگر تلاش آقای زنگنه نبود، نمی‌توانستیم در این فاصله کوتاه، صادرات نفت را به دو و هشت میلیون بشکه نفت قانونی و رسمی، نه آنچه بابک زنجانی می‌برد،‌ برسانیم. عده‌ای می‌گویند چرا خام‌فروشی می‌کنید؟ فرق امروز با آن دوران، خام‌فروشی نیست، بلکه در این است که آن روزها دلال‌ها نفت ما را می‌بردند و می‌خوردند، پول خون این ملت را می‌بردند و مردم پول نداشتند که دارو بخرند.»

ظریف گفت:‌ «شکست ایران‌هراسی نیازمند هنرمندان و حضور آن‌ها در صحنه‌های بین‌المللی است و این است که افتخار می‌کنیم، اصغر فرهادی، کارگردان سینما برنده اسکار می‌شود و فیلم‌های کیارستمی فیلمساز و عکاس در دنیا مطرح است و صدای استاد شجریان خواننده در همه دنیا برای ایران افتخار می‌آفریند.»

استاد انتظامی و نصیریان سوپراستارهای ما بودند

زنگنه وزیر نفت سومین وزیری بود که در این مراسم سخنرانی کرد، او با اشاره به اصل خود که فرهنگی است گفت:‌ «شاید بسیاری ندانند که من کارم را با وزارت ارشاد و معاونت در این وزارتخانه شروع کردم. اصل من، در بخش فرهنگی است.»

او سپس علی نصیریان که در این مراسم حاضر بود اشاره کرد و ادامه داد: «آقای نصیریان و استاد عزت‌الله انتظامی زمانی که من به دانشکده وارد شدم، سوپراستارهای ما بودند. من فیلم «رگبار» با بازی پرویز فنی‌زاده را سه بار دیدم.»

او درباره برجام نیز اظهار کرد: «اگر آقای روحانی که آقای ظریف، مجری شایسته،‌ شریف و کاردان سیاست‌های او بود، در این چهار سال به‌جز برجام هیچ کار دیگری نکرده بود، به‌عنوان شهروندی ایرانی تا آخر عمر خود را مدیون او احساس می‌کردم.»

زنگنه اظهار کرد: «تمام تجهیزات ما توقیف بود و ما آن‌ها را حداقل ۳۰، ۴۰ درصد گران‌تر و غیراصل می‌خریدیم. ما همچنین ۱۰ درصد هزینه انتقال دادیم. این موضوع برای ملت ایران فقر بود. در حال حاضر تمام جنس‌های توقیفی ما آزاد شده است و البته موضوع فقط پول نیست.»

وزیر نفت بیان کرد: «من به شوخی به آقای ظریف گفتم، هر یک حرفی که در برجام بنویسید، من هزار دلار به شما پول خواهم داد. پس از برجام، من از خوشحالی گریه کردم.»

زنگنه اضافه کرد:‌ «ما چهار سال ته چاه بودیم و باید دوره نقاهت‌مان طی شود و نفس بگیریم تا بتوانیم وزنه‌های سنگین‌تر را بلند کنیم.»

برجام باعث امید و آرامش در جامعه شد

هاشمی وزیر بهداشت و آموزش پزشکی، با اشاره به تغییر فضا در دولت تدبیر و امید گفت: «برجام باعث امید و آرامش در جامعه شد. در بخش بهداشت ما توانستیم برخی اقدامات را برای محرومان انجام دهیم. بگذریم از اینکه در ابتدا دارو هم نبود اما به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان ٤٠ درصد از مراکز پزشکی، پزشک داشت اما امروز ١٠٠ درصد.»

او ادامه داد: «امروز همه مردم این استان بیمه شدند، آن هم بعد از گذشت ٢٠ سال از گذشت تصویب قانونی آن. در حوزه پیشگیری هم اقدامات خوبی شد. همچنین معاونت اجتماعی در این دوره تاسیس شد که حلقه وصل ما با جامعه است. در این بخش جشنواره های متعددی با حضور هنرمندان برگزار شد، مثل جشنواره فیلم سلامت.»

هاشمی گفت: «اما در مورد برجام فکر می کنم همه می دانند چه اتفاقی افتاده است. من اهل اغراق نیستم اما اگر برجام نبود سال به سال گرفتار تر می شدیم. قبل از برجام هیچ کدام از مقالات ما را در نشریات جهان نمی پذیرفتند. از ١٠ همایش علمی، شاید امکان حضور در یکی را پیدا می کردیم. امروز ١٢ کشور اروپایی درخواست ملاقات با ما را دارند.»

وزیر بهداشت افزود: «ما علاوه بر بحث سلامت جسمی، بحث سلامت روان را داریم. مردم نیاز به امید داشتند و از هر طرف با بن بست فکری روبرو بودند. اما بعد از برجام مردم به آرامش فکری رسیدند. من به عنوان پزشک از فشار جشمی و روحی که آقای ظریف متحمل می شد خبر داشتم. او ایستاد تا به دین خود عمل کند و در این راه پیروز شد.»

مردم همیشه حرف اصلی را از تقلبی تشخیص می‌دهند

در ادامه این مراسم فاطمه معتمدآریا گفت: «امروز احترام ویژه‌ای می‌گذارم به همه هنرمندانی که علی‌رغم همه تهمت‌ها هنوز هستند و از فرهنگ نگهداری می‌کنند زیرا این فرهنگ ریشه در حافظ و مولانا دارد.»

او با اشاره به حضور ظریف و زنگنه در این همایش بیان کرد: «امروز کنار کسانی هستیم که تمامی هستی و شرافت خود را برای ایران و امنیت ایران گذاشتند و حق ما را به خود ما بازگرداندند و باید سپاسگذار آنها باشیم.»

معتمدآریا با اشاره به هوشمندی مردم ایران گفت: «مردم ایران همیشه حرف اصلی و جنس اصلی را از تقلبی تشخیص می‌دهند و همیشه در حساس‌ترین مواقع نشان داده‌اند که می‌دانند کدام وعده‌ها درست و کدام وعده‌ها تقلبی هستند.»

این بازیگر با اشاره به اینکه 29 اردیبهشت روز بزرگی است، گفت: «مردم این روز با رای خود نشان می‌دهند دل‌شان برای ایران می‌سوزد و آن روز مانند بسیاری از اوقات دیگر ثابت می‌کنند کدام روش برای ما خوب است.»

معتمدآریا با اشاره به اهمیت هنرمندان یک کشور گفت: «هنرمندان واقعی با همه مشکلاتی که داشتند در کشور ماندند و از کشور خارج نشدند. هنرمندان ما واقعا مانند ریگ‌های ته جوی هستند و آنها هستند که می‌مانند و حباب‌ها را از بین می‌برند.»

این بازیگر زن سینمای ایران با اشاره به رفتاری که با هنرمندان  در دولت‌های نهم و دهم شده، گفت: «با وجود همه مشکلات هنرمندان هرگز به کشور بی‌اعتماد نبودند بلکه این گروهی بودند که همیشه به هنرمندان بی‌اعتنا و بی‌اعتماد بودند در حالی‌که هنرمندان بهترین سفیران صلح برای کشور هستند.»

کسی که به شجریان توهین می‌کند به خودش توهین کرده است

داریوش پیرنیاکان نیز در این همایش با اشاره به وضعیت موسیقی در کشور گفت: «زمانی در دهه‌های نه چندان دور هنرمندان موسیقی باید برای حمل ساز مجوز می‌گرفتند و مشکلات زیادی برای تدریس و نوازندگی موسیقی بود اما با وجود همه این مشکلات این هنرمندان از کشور نرفتند.»

این موسیقی‌دان و آهنگساز با اشاره به اینکه باید قدر هنرمندان اصیل موسیقی را دانست، گفت: «شنیده‌ام یکی از افراد با حرف‌هایی به محمدرضا شجریان توهین کرده اما باید بگوییم حرف‌هایی زده  که لایق خودش است.»

پیرنیاکان با اشاره به سیاست‌های حمایتی گروهی از مدیران دولتی از موسیقی گفت: «زمانی ما به دلیل برگزاری کنسرت در خارج از کشور ممنوع‌الخروج بودیم و حتی یک‌بار خود من را به دلیل آن‌که قرار بود در آمریکا کنسرت بگذارم ممنوع‌الخروج کرده بودند اما سید محمد خاتمی بود که این ممنوع‌الخروجی را رد کرد و حتی برای رفع این مساله یکی از مدیران میانی خود را عوض کرد.»

او با مثبت  ارزیابی‌کردن عملکرد دولت‌یازدهم در حوزه موسیقی گفت: «ما هنوز مطالبات زیادی داریم. ما باید به سمتی حرکت کنیم که موسیقی کاملا به رسمیت شناخته شود و نباید مجوز کنسرتی که از سوی وزارت‌ارشاد صادر می‌شود توسط یک فرد در شهرستان باطل شود. نباید یک کنسرت را بتوان کنسل یا تعطیل کرد.»

پیرنیاکان ادامه داد: «ما قطعا روز جمعه 29 اردیبهشت رای می‌دهیم زیرا اگر مردی باشد بتواند مشکلات ما را حل کند آن فرد حسن روحانی است و باید به روحانی رای بدهیم. باید این راه ادامه پیدا کند و بخش‌های مهم مغفول مانده در حوزه موسیقی مانند نوازندگی بانوان روی سن امکان‌پذیر شود.»
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: