انتشار: ۱۷:۳۴ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
به گفته منابع غیر رسمی محلی این بقاع متبرکه که به نام امامزاده سیدعبدالله (ع) نارتیچ شهرت دارد و طبق سایت سازمان اوقاف احتمالاً برادر تنی امام رضا (ع) بوده است. در تاریخ دوم خرداد 94 به علتی نا معلوم تخریب شده است.
درباره  موقعیت جغرافیایی امامزاده عبدالله:
این زیارتگاه در 7 کیلومتری شرق شهر بم، در منطقه نارتیج قرار دارد که امروزه نزدیک شهر بم واقع شده است. بنایی نسبتاً قدیمی که شامل ایوان، رواق، مرقد و صندوق است. مرقد امامزاده که به صورت مربّع مستطیل و به ابعاد 8×10 متراست. در جنوب این مرقد و متصل به آن مقبره بی بی گنج بانو قرار دارد.

شرح حال:
به گزارش پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه درباره شرح حال این امامزاده بزرگوار چنین آمده است:
از آنجائیکه این مزار به عبدالله بن موسی (علیه السلام) شهرت دارد بعید نیست که خفته در آن سید عبدالله الطویل بن موسی بن محمّد الیمانی بن موسی بن عبدالله بن امام موسی الکاظم (علیه السلام) باشد زیرا امام فخر رازی از سکونت سیّدیمانی بن موسی در سیرجان خبرداده و می نویسد برای او فرزندانی است.
در کتاب فرهنگ جغرافیایی درباره شخصیت مدفون در این بقعه و آرامگاه چنین نوشته شده است: «امامزاده سیدعبدالله نارتیج به قولی که برادر تنی امام رضا (علیه السلام) است دارای ساختمان از خشت و گل با سقف گنبدی است.» در جای دیگر می نویسد: «این امامزاده از نوادگان امام علی النقی (علیه السلام) می باشد اما هیچگونه شجره نامه ای در این مورد وجود ندارد «از آنجایی که این مزار به عبدالله بن موسی شهرت دارد، بعید نیست که خفته در آن سیدعبدالله الطویل بن موسی بن محمد الیمانی بن موسی بن عبدالله بن امام موسی کاظم (علیه السلام) باشد.
از آن جایی که این مزار به عبدالله بن موسی (علیه السلام) شهرت دارد بعید نیست که خفته در آن سید عبدالله الطویل بن موسی بن محمّد الیمانی بن موسی بن عبدالله بن امام موسی کاظم (علیه السلام) باشد. زیرا امام فخر رازی از سکونت سیّدیمانی بن موسی درسیرجان خبرداده و می نویسد برای او فرزندانی است.

تخریب امامزاده به علتی نامعلوم:
طبق گزارش واصله به تابناک فرهنگی از منابع غیر رسمی محلی گویا این بقاع متبرکه که مزجع شریف امامزاده سید عبدالله (ع) بوده است در تاریخ دوم خرداد ماه سال جاری به علتی نا معلوم تخریب شده است.
گفتنی است امامزاده سید عبدالله جزء مهمترین میراث فرهنگی شهر بم به شمار می آید و یکی از ویژگی های این مکان متبرکه نقاشی های زیبای زیر گنبدخانه بنا بود که به طور کامل تخریب شد.

سایت تابناک فرهنگی منتظر پاسخ مسؤلین زیربط در این رابطه است.
از عموم هموطنان عزیز برای درج این تصاویر پوزش می طلبیم و فقط به علت رسالت خبری که بر عهده داریم آن را درج می کنیم:

تخریب امامزاده عبدالله در روستای نارتیچ بم

تخریب امامزاده عبدالله در روستای نارتیچ بم

تخریب امامزاده عبدالله در روستای نارتیچ بم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: