انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
بزرگ‌ترین نیاز امروز علم تاریخ، وجود مورخانی مستقل و دانشمند است؛ مورخانی که مثل خبرنگاران عمل می‌کنند، وقایع را آن‌طور که هست نشان می‌دهند؛ مورخانی که تاریخ را نقد می‌کنند.»

یادبود صادق آئینه‌وند در سالگرد درگذشتش

آئینه‌وند

صادق آئینه‌وند که مراسم دومین سالگرد درگذشتش روز پنج‌شنبه چهاردهم اردیبهشت نودوشش برگزار می‌شود چهره ماندگار تاریخ اسلام و رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود.

به گزارش تابناک فرهنگی، مراسم دومین سالگرد درگذشت این چهره فقید توسط بنیاد دکتر آئینه‌وند و با همکاری پژوهشکده تاریخ اسلام، روز پنج‌شنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه با سخنرانی دکتر ناصر تکمیل همایون و دکتر محسن آرمین در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‌شود.

پژوهشکده تاریخ اسلام در خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید عباسپور، میدان توانیر، کوچه برادران، کوچه شهروز شرقی، پلاک ۹ واقع است.

دکتر صادق آئینه‌وند دانش‌آموخته دکترای تاریخ اسلام از دانشگاه القدیس یوسف لبنان، استاد دانشگاه تربیت مدرس و رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. از او در حدود ۱۰۰ مقاله و ۳۳ ترجمه و تألیف به یادگار مانده است.

آئینه‌وند در ۱۶ دی ۱۳۹۲، چند ماه پس از آغاز کار دولت حسن روحانی، طی حکمی به عنوان رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منصوب شده بود. او همچنین به‌عنوان عضو هیئت علمی نمونه کشوری، چهره فرهیخته استان همدان و چهره ماندگار در سال ۱۳۸۵ انتخاب شده بود.

این استاد دانشگاه در رشته تاریخ اسلام در اردیبهشت ۹۴ پس از یک دوره کوتاه بیماری درگذشت.

در ادامه گفتارهایی از صادق آئینه‌وند را مرور می‌کنیم:


«در طول تاریخ، ما همواره با دو دسته مورخ روبه‌رو بوده‌ایم؛ مورخان وابسته و مورخان مستقل. تکلیف مورخان وابسته که روشن است، اما من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین نیاز امروز علم تاریخ، وجود مورخانی مستقل و دانشمند است؛ مورخانی که مثل خبرنگاران عمل می‌کنند، وقایع را آن‌طور که هست نشان می‌دهند؛ مورخانی که تاریخ را نقد می‌کنند.»

«ویژگی‌های مورخ مستقل:

مورخ مستقل نه به اعتبار این که خود چگونه می‌اندیشد بلکه به این اعتبار که تا چه حد در رشته‌اش بی‌طرف است، تعریف می‌شود. مورخان ما باید در نقل حقایق منصف باشند و گرایش‌های خود را در بیان حقایق تاریخی دخیل نکنند.

مورخ بی‌طرفی که از روی قرائن و شواهد و شناخت منابع سخن می‌گوید نه تنها تاریخ را درست نقل و نقد می‌کند که مهم‌تر از آن به تواتر تاریخی هم کمک می‌کند.

در واقع همه علوم می‌توانند بگویند چه بوده‌ایم و چه هستیم؛ ولی این تنها تاریخ است که گذشته از این‌ها،‌ می‌تواند بگوید که چه خواهیم شد.»

کتاب «کاربرگ مورخ»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: