انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
غلامرضا بنی اسدی

حضرت سجاد (ع) ، معلم بیداری

 حضرت سجاد (ع) را امام بیدار آفرین برای همیشه می دانم، گواهم هم کلام همیشه جاری حضرت شان است که در صحیفه سجادیه، چونان خورشید، ضمیر ها را می کاود و دل ها را نور می کارد.

کلام ایشان ، حدیث همیشه تازه ای است که بهار را به دل می آورد و در زایش مدام روشنی، انسان را به سرمنزل مقصود می رساند.

انسان به مقصد رسیده هم چونان عارف اسفار اربعه، خود در میان خلق به هدایت مردمان مبعوث می شود و از مدرسه هر عارف، هزاران معرفت چشیده بیرون می آیند تا جامعه زیبا شود که جامعه زیبا، از هم افزایی آحاد زیبا اندیش، شکل می گیرد و جهان را از هرچه غبار زشتی برخویش دارد پاک می کند.

اینان به دیگر معنا، معلمان زندگی هم هستند و در تلاقی مبارک میلاد امام سجاد (ع) و روز معلم باید به این حقیقت توجه داد که درس درست زندگی و راه به زیستن از مکتب ولایت می گذرد.
چیزی که شهید والامقام، علامه مطهری ، به بیان شیوا تبیین فرمود، بیانی که در کتاب های آن بزرگوار ما را به تورق و سپس تامل در وادی حقیقت می رساند.

امروز نیز راه همان است و تکلیف همان، منتها ابزار جدیدی به میدان آمده است که باز باید در این میدان هم آموزه امامت، میاندار باشد تا انسان در مسیر تعالی، هر روز گامی چند به پیش بردارد که بهتر شدن مدام، تکلیف ماست.

معلم باید مرزبان سلامتی مردم باشد و در برابر هر غباری که با خویش ویروس آورد ، با حساسیت تمام بایستد و مردمان را هم به این کلام حضرت سجاد(ع) هوشیار کند که « عَجِبْتُ لِمَنْ یَحْتَمی مِنَ الطَّعامِ لِمَضَرَّتِهِ، کَیْفَ لایَحْتَمی مِنَ الذَّنْب لِمَعَرَّتِهِ» به این معنا که؛ تعجّب دارم از کسی که به خاطر ضررهای غذا نسبت به ( تشخیص خوب و بد ) خوراکش ‍ اهتمام می‌ورزد ، چگونه نسبت به گناهان به خاطر زشتی و زیانش اهمیّت نمی‌دهد.

بله، اگر ما بتوانیم این حساسیت را در جامعه، ایجاد کنیم که نسبت به زشتی گناه، از جای بجنبند و برای پاک کردن جان و جامعه، غیرت کنند، هر روز بهتر از قبل خواهیم شد.

این را بزرگان جامعه ، به ویژه رجال در تریبون نشسته و سیاستمردان تریبون دار باید توجه داشته باشند که نگذارند، زشتی ها در رفتار خودشان یا آحاد جامعه، دامن گستر شود.

نگذارند زبانی که باید عطر تسبیح خدا داشته باشد به کلامی آلوده شود که شیطان را به قهقهه می اندازد.

عصاره کلام حضرت سجاد (ع) نیز همین است که نه دیده و دل و زبان، که حتی پندار هم نباید آلود به بد دیدن و بد پنداری، باید زیبا دید که ان ا... جمیل و یحب الجمال، راه و رسم تولا هم این است.

منبع : روزنامه خراسان جنوبی چاپ بیرجند
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: