انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
در چند روز گذشته یک فیلم کوتاه و مبهم از بدرفتاری یکی از مرزبانان ترکیه با اتباع ایرانی در فضای مجازی منتشر شده که مقامات ایران در آنکارا (بنا به اظهار مقام دیپلماتیک ترکیه) از اخراج آن مامور اهانت‌کننده خبر داده‌اند، درحالیکه طبق اظهارات معاون گردشگری کشورمان، این بدرفتاری فقط به یک مامور محدود نمی‌شود و "گزارش‌های سنگین‌تری" از این مرز رسیده است.

گزارش‌های

به گزارش تابناک فرهنگی مرتضی رحمانی‌موحد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حجم سفرهای زمینی اتباع ایرانی به کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه و لزوم توجه و تمرکز بر شرایط مرزهای زمینی مشترک با این کشورها، اظهار کرد: علاوه‌بر تاکیدی که در این‌باره به ستاد هماهنگی خدمات سفر و دستگاه‌های مرتبط شده، به کشورهای همسایه نیز یادآور شدیم که امنیت و احترام به گردشگران ایرانی شرط توسعه روابط دوسویه گردشگری است. برای ما هیچ فرقی نمی‌کند، این تاکید به همه کشورهای همسایه شده است. آن‌ها باید بدانند برای جذب گردشگر پایدار از ایران باید این مساله را در مرزها رعایت و نظارت کنند.

وی ادامه داد: خبر داریم در داخل ارمنستان اصلاحاتی صورت گرفته، بخش‌هایی از جاده‌های مرزی بهسازی شده و در مراکز پذیرایی نیز برند حلال مطرح شده و این کشور خود را برای پذیرش مسافران بیشتری از ایران آماده می‌کند. جمهوری آذربایجان نیز همینطور، ویزای الکترونیک را در مرز راه‌اندازی کرده‌اند. هرچند هنوز لغو روادید از سوی این کشور کامل، اجرا نمی‌شود، اما تسهیلاتی فراهم شده است.

رحمانی‌موحد افزود: اما درباره‌ی ترکیه، گزارش‌هایی از بدرفتاری‌های مرزی وجود دارد. این برخوردها شامل بی‌ادبی و بی‌احترامی به مسافران و رانندگان ایرانی می‌شود. برای ما راننده و گردشگر فرقی نمی‌کند، چون طبق تعاریف بین‌المللی هر شخصی که به کشور دیگری وارد می‌شود، معنای گردشگر دارد. به هر حال راننده‌ها هم ارز وارد ترکیه می‌کنند.

او درباره‌ی بازگرداندن (دیپورت) اتباع ایرانی از مرزهای ترکیه  تحت تاثیر این بدرفتاری‌ها، گفت: بازگشت مسافر نداشتیم، اما از نمایندگی‌های ایران در مرز بازرگان، گزارش‌های رسمی درباره‌ی این بدرفتاری‌ها دارم. آن‌ها زودتر تلفنی ما را در جریان قرار دادند تا سریع‌تر پیگیر شویم و از ادامه‌ی این رفتارها جلوگیری کنیم. ظاهرا این بدرفتاری‌ها سابقه هم داشته است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: این اتفاق در مرز ما نمی‌تواند رخ دهد و ما در چنین شرایطی نمی‌توانیم اجازه دهیم جریان عادی گردشگری ادامه پیدا کند. به تُرک‌ها و سفیرشان در ایران از طریق وزوارت خارجه، این برخوردها گزارش شده ومراتب اعتراض رسمی ایران اعلام شده است.

وی ادامه داد: ترکیه هنوز زیر چتر ناامنی است. وقوع هر نوع اتفاقی در این کشور پیش‌بینی می‌شود، برای همین به دفاتر خدمات مسافرتی رسما اعلام شده، مسؤولیت حفظ جان مسافران در سفر به این کشور، با خودشان است. این موضوع حتی در قرارداد مسافر و آژانس یادآوری شده است.

رحمانی‌موحد تصریح کرد: به عنوان یک مقام مسؤول باید این نکته را به مسافران ایرانی تاکید کنیم که در ترکیه، فضای امنی وجود ندارد و ایرانی هدف تخریب، ناامنی و آسیب است، یعنی سفر به این کشور به منزله‌ی خطر است. ما این پیام را رسما و بارها از طریق منابع مختلف اعلام کرده‌ایم، اما به احترام روابط همسایگی، خیلی در زمینه‌های ساختاری و اجرایی وارد نمی‌شویم، ولی توصیه‌هایمان به این سمت است.

او سپس در پاسخ به این پرسش که توصیه صریح سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر این است که مردم به ترکیه سفر نکنند؟ گفت: توصیه‌ی ما به مردم این است که مکان‌های امن‌تری را برای سفر انتخاب کنند، مخصوصا در شرایط جاری، اگر اوضاع بهتر شود تعریف جدیدتر را اعلام می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ما به روابط سیاسی کاری نداریم، از جایگاه حوزه‌ی تخصصی خود تاکید می‌کنیم؛ "امنیت" شرط لازم و کافی گردشگری است، وقتی امنیت نباشد مجبورم به گردشگرمان اطلاعات لازم را بدهم که ممکن است از این سفر استفاده‌ی کامل را نبرند و اتفاقاتی رخ دهد، آن‌ها باید آگاه باشند، بنابراین پیشنهاد می‌شود به مقاصد دیگری بروند. نمی‌گوییم خارج نرود، مقاصد دیگر را جایگزین ترکیه کند.

رحمانی‌موحد درباره‌ی وضعیت سایر مرزهای زمینی اظهار کرد: فعال‌ترین مرز زمینی و پرترددترین آن‌ها بازرگان (در ایران) و گوربولاغ (در ترکیه) است که سنگین‌ترین گزارش‌ها به این مرز مربوط می‌شود و در سایر مرزها چنین گزارش‌هایی دریافت نشده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: