انتشار: ۱۷:۱۱ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵
ششمین دوره مراسم اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برپا شد.
به گزارش تابناک فرهنگی دبیر ششمین جشن کتاب سال سینمای ایران -  در این برنامه که شامگاه 6 اسفند ماه برگزار شد،ضمن خوش آمدگویی به حاضران و هنرمندان اظهار کرد: ششمین دوره جایزه کتاب سال سینمای ایران یک ویژگی مشخص و برجسته نسبت به دوره‌های گذشته دارد، نخست اینکه در این دوره 47 اثر به دبیر خانه ارسال شد و داوران (محمد بزرگ‌نیا ، شهرام جعفری‌نژاد، محمد گذرآبادی، محمد شهبا و مسعود نقاش‌زاده) آثار را داوری کردند.

او افزود: داوران پیشنهاد بسیار خوبی نیز دادند که توسط  شاهسواری و من مورد تایید قرار گرفت و آن اینکه که کتاب‌ها را موضوعی‌تر داوری کنند، به همین دلیل ما جایزه‌ها را افزایش داده‌ایم . یعنی در چهار بخش مباحث نظری و مباحث عملی که این دو بخش در دوره‌های گذشته بوده، فیلم و فیلم‌ساز و کتاب‌های مرجع در این دوره اضافه شده است و همینطور جایزه ویژه هیات داوران و یک جایزه خاص که بنام جایزه ویژه سینمای ایران اهداء خواهد شد.
نبوی گفت: در مجموع به نظر می‌آید همتی که برای بنیان‌گذاری و برپایی این جایزه گذاشته شد توانسته به رشد و گسترش کتاب،تالیف و ترجمه کتاب برای سینمای کشور و ایجاد شوق و انگیزه بکند و همچنین ناشرین را بر سر شوق بیشتری بیاورد و احساس کنند که جایی هست که زحمات یکساله آنها دیده شود.
او در پایان از همه دوستان دبیرخانه که در طول سال زحمت کشیدند و به ویژه از داوران، و همراهی و همیاری سید رضا میرکریمی و منوچهر شاهسواری که در دوره گذشته و هم در این دوره حمایت‌های جدی کردند برای برپایی این جایزه تشکر  و ابراز امیدواری کرد  که دوره‌های بعدی این جایزه پربارتر از این شش دوره برگزار شود.

سپس محمد بزرگ‌نیا، محمد گذرآبادی،  محمد شهبا و  مسعود نقاش‌زاده (داوران این دوره) برای اهداء جوایز روی صحنه آمدند و پس از قرائت بیانیه هیات داوران توسط بزرگ نیا جوایز را به ترتیب زیر به برگزیدگان اهداء کردند:

بخش مباحث نظر :
«فلسفه فیلم» تالیف احمد رضا معتمدی /  انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی
« معماری تصویر» یوهانی پالاسما با  ترجمه علی ابهری / نشر کتاب مس.
 بخش فنون عملی:
« مفاهیم و تکنیک‌های فیلمبرداری» نوشته  محمد رحیمی /نشرساقی
« مکالمات والتر مرچ » نوشته مایکل انداج با ترجمه مصطفی خرقه‌پوش / انتشارات چشمه
 بخش فیلم و فیلمساز:
« زیر پوست قصه‌ها» نوشته  سعید عقیقی/انتشارات روزنه
«سرکلاس با کیارستمی» نوشته پال کرونین با ترجمه سهراب مهدوی/ نشر نظر
 بخش مرجع:
« کتابشناسی سینما» تالیف اصغر یوسفی نژاد/انتشارات روزنه کار
« شهرها و سینما» باربارا منل با ترجمه مشترک نوید پورمحمدرضا و نیما عیسی پور/نشربیدگل

پس از اجرای قطعات موسیقی توسط نیما عظیمی‌نژاد که با آواز او  و سه تار نوازی‌اش انجام گرفت،منوچهر شاهسواری ( مدیر عامل خانه سینما ) به دعوت مجری مراسم روی صحنه آمد و ضمن تشکر از اکبر نبوی و برگزار کنندگان مراسم گفت: خوشحالم که به یمن تلاش دوستان ما در خانه سینما که سال‌های پیش انجام دادند و سنت حسنه‌ای را سالیان پیش بر جای گذاشتند که همانا احترام گذاشتن به کسانی در حوزه نظر ،ترجمه و تالیف است و اینکه همه آنها را ببینند و آنها را جزو حلقه توانایی حوزه سینما بدانند، اینجا هستیم. ما بدون آنها با کسر جدی از دانایی مواجهه می‌شویم.

او افزود: روزگار فعلی روزگاری است که در آن نظر فراوان است و انواع و اقسام این نظرات بدلیل وجود تکنولوژی فراهم می‌شود ولی در واقع هنوز صاحب نظر شدن  هنوز کمی دشوار است و برای صاحب نظر شدن باید از راه‌های پر پیچ و خم عبور کرد. نظرهای کوتاه امروز و دیروز راه به جایی نمی‌برد و برای صاحب نظر شدن باید کمی کمی و کمی خون دل خورد.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه گفت: اجازه دهید تا به بهانه امشب و به بهانه احترام به سینمای ایران من‌ جمله مولفین و مترجم‌های آن در حوزه کتاب عرض کنم که نه در جهان دیروز، نه در جهان امروز نه در جهان فردا بدون نظریه، نه می‌توان زیست کرد نه زیست امکان‌پذیر است، ولی یک فاصله افتاده، فاصله‌ای که ما را دچار توهم دانایی می‌کند و خدا نکند که دچار توهم دانایی و توانایی بشویم و فکر کنیم که یک تنه می‌توانیم جهان را تغییر دهیم  "رادیکالیزم در نظر" به وجود فضا و آدم‌ها و نکته‌هایی منجر می‌شود که اصرار دارند به اینکه جهان همان طوری است که آنها می‌بینند. جهان آنطوری نیست که من می‌بینم و یا شما می‌بینید و یا تک‌تک ما می‌بینیم. جهان جهان است و ما از مناظر مختلف به آن نگاه می‌کنیم.
او خاطرنشان کرد: متاسفم که گاهی اوقات می‌بینم  "رادیکالیزم در نظر" مورد استقبال کسانی واقع می‌شود که ما از آنها انتظار بزرگی و بزرگتری داریم، این سنت خوبی نیست. توجه کنید کسانی که به رادیکالیزم نظر دچار می‌شوند، دچار این ویروس و بیماری می‌شوند، هم افسرده‌اند و هم ناامیدند و هم جهان را تمام شده فرض می‌کنند هرکسی تکه امید کوچکی در دلش باشد حتما جهان فردا را جهان بهتری می‌داند و همه آنها که فکر می ‌کنند هر آنچه الان آنها می‌گویند همان است و لاغیر به یقین وارد آن چرخه‌ای می‌شوند که چاره‌ای نداریم جز آنکه بر آن‌ها آرزوی سلامتی کنیم.

شاهسواری در پایان گفت: یقین دارم که حلقه دانایی و توانایی سینمای ایران همچنان به جلو خواهد رفت. رشد سینمای ایران به معنای محتوایی، رشد سینمای ایران به معنای زیر ساخت‌ها،رشد سینمای ایران به معنای ارتباط با مخاطب و گردش مالی‌اش مدیون این حلقه دانایی و توانایی است که هر کس تکه‌ای از آن را برمی‌دارد و هزینه می‌کند و به یک تولید می‌رساند. تا موقعی که خلاقیت وجود دارد، ناامیدی راه به جایی نمی‌برد، ناامیدان خلاقانی هستند که دیگر امکان خلاقیت ندارند یا بهتر بگویم اساسا درحوزه خلاقیت قدم نزده‌اند که ناامید شده‌اند.

پس از سخنان مدیرعامل خانه سینما،از او،ابراهیم مختاری،محمدرضا مویینی و اکبر نبوی دعوت شد تا با حضور بر سن دو جایزه ویژه هیات داوران را به شرح زیر اهداء کنند:
جایزه ویژه سینمای ایران:
کتاب «رویای صادقه» با تالیف بهزاد رحیمیان/نشر نظر
جایزه ویژه هیات داوران:
کتاب «تکنیک‌های تدوین»  با تالیف احمد ضابطی جهرمی / انتشارات صدا و سیما

همچنین از ناشر برگزیده محمود بهمن‌پور مدیر نشر نظر تقدیر به عمل آمد.

این مراسم با حضور ابراهیم مختاری (رییس)، محمدرضا مویینی (نایب رییس)، بهمن اردلان، سیدمهدی خادم (اعضای هیات مدیره خانه سینما)، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل جامعه اصناف سینمای ایران)، ناصر عنصری (قائم مقام مدیرعامل) پروین صفری، مرتضی رزاق‌کریمی، حسن آقاکریمی، حسن حسن‌دوست، زینت رضا، رضا مقصودی و... (روسای تشکل‌ها و اصناف سینمای ایران) و همچنین سیروس الوند، سیامک شایقی، اصغر یوسفی نژاد، ژیلا ایپکچی، سیدرضا میرکریمی، رمضانعلی حیدری خلیلی، محمدحسن خوشنویس، بزرگمهر رفیعا و.. برگزار شد. /ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: