انتشار: ۰۲:۱۱ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
رضا کیانیان، حسین پاکدل و حبیب احمدزاده به نمایندگی از هنرمندان حاضر در حرکت فرهنگی اجتماعی «سین هشتم، سرپناه» با شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایسنا، در آغاز این دیدار که عصر روز دوشنبه 4 خرداد ماه برگزار شد، رضا کیانیان حرکت فرهنگی اجتماعی «سین هشتم سرپناه» را که از سوی هنرمندان برای حمایت از بی‌خانمان‌ها شکل گرفته است، تشریح و گزارشی درباره وضعیت بی‌خانمان‌ها ارایه کرد.

این بازیگر سینما و تئاتر با اشاره به آماری مبنی بر وجود 15 هزار بی‌خانمان در تهران افزود: در این میان، 5 هزار بی‌خانمان زن داریم که به مراتب از مردها آسیب پذیرتر هستند و این در حالی است که موسسه خیریه «طلوع بی‌نشان‌ها» برای رسیدگی به بی‌خانمان‌های مرد فعالیت می‌کند.

کیانیان با اشاره به همراه شدن بسیاری از هنرمندان نامدار با حرکت فرهنگی اجتماعی «سین هشتم، سرپناه» اضافه کرد: مردم و هنرمندان این حرکت را آغاز کرده‌اند و حالا نوبت دولت است که همراهی خود را نشان دهد.

او در عین حال تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم قیمومیت داشته باشیم چون هدف اصلی ما این است که توجه افکار عمومی را نسبت به این ماجرا که یکی از معضلات بزرگ شهری است، جلب کنیم چراکه بی خانمانی برای کل جامعه خطرات بی شماری دارد.

کیانیان ادامه داد: بر همین اساس ما می‌خواهیم واسطه‌ای باشیم تا بتوانیم یکسری امکانات را برای اسکان این افراد بگیریم و امیدواریم ازمیان انبوه ساختمان‌های متروکه‌ای که وجود دارد، مکانی برای اسکان آنها اختصاص داده شود. ضمن اینکه از برخی از هنرمندان پیشکسوت می‌خواهیم تا نظارت بر امور را بر عهده بگیرند.

این بازیگر با اشاره بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه برخورد با پدیده بی‌خانمانی اضافه کرد: شاید مردم بعضی محله‌ها دوست نداشته باشند در کنار خانه‌هایشان ساختمانی برای اسکان بی‌خانمان‌ها اختصاص داده شود اما هنرمندان می‌توانند مردم را در این زمینه توجیه کنند تا مردم با این قشر آشتی کنند و آنان را بپذیرند.

او ادامه داد: از سوی دیگر سرمایه‌های انسانی بسیاری داریم که نمی‌دانند باید چه کنند، ولی هنرمندان می‌توانند این سرمایه‌های بالقوه را برای اموری مانند سر و سامان دادن به بی‌خانمان‌ها بالفعل کنند.

کیانیان یادآور شد که موضوع سر و سامان دادن به بی خانمان‌ها به سه وزارتخانه کار، بهداشت و کشور مربوط می شود و پیشنهاد کرد جلساتی با حضور مسئولان این وزارتخانه ها برگزار شود.

در همین زمینه مولاوردی قول داد با توجه به فعالیت ستادی معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده، هماهنگی‌هایی را برای این دیدار انجام دهد.

وی ادامه داد: ما فعالیت ستادی داریم و می‌توانیم دستگاه‌های مختلف را با این جریان هماهنگ کنیم.

مولاوردی همچنین پیشنهاد کرد تا هماهنگی‌هایی را برای دیدار هنرمندان با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری انجام دهد تا هنرمندان بتوانند علاوه بر دیدار با سه وزاتخانه نامبرده، مسایل را با معاون رییس جمهوری هم مطرح کنند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، نبود سرپناه را یکی از مشکلات بزرگ جوامع امروزی دانست و افزود: نبود سرپناه بزرگترین مشکل زنان زندانی بعد از دوره محکومیت است، چراکه بسیاری از آنان از خانواده‌های خود طرد می‌شوند و حتی گاهی بعضی از آنان ناچار می‌شوند به دلیل نداشتن محل زندگی، بار دیگر به زندان برگردند.

مولاوردی ادامه داد: علاوه بر این هنوز نتوانسته‌ایم به گونه‌ای درخور ، خانه‌های امن را برای زنان تحت خشونت ایجاد کنیم.

در این جلسه حسین پاکدل نیز گفت: رسیدگی به امور بی‌خانمان‌ها وظیفه اجتماعی و اخلاقی همه ماست و هنرمندان با ظرفیتی که دارند می‌توانند دیگر اقشار مانند پزشکان یا وکلا و ... را نیز با این حرکت همراه کنند.

او با ابراز تاسف از رشد معضل بی‌خانمان تاکید کرد: کار هنرمندان با اسکان بی‌خانمان‌ها تمام نمی‌شود، چراکه مساله مهمتر همه ما فرهنگ‌سازی است که در آن ، این حساسیت را در مردم ایجاد کنیم تا در قبال کارتن خوابها احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

پاکدل در عین حال خاطرنشان کرد: نمی‌توان این مشکلات را یک روزه حل کرد اما باید به سمت فرهنگ‌سازی برویم.

همچنین حبیب احمد زاده دیگر هنرمند حاضردر این نشست با تاکید بر نقش مهم هنرمندان در اعتماد سازی برای انجام امور اجتماعی خاطرنشان کرد: وقتی مردم ببینند گروه بزرگی از هنرمندان که خود در جریانی ذی نفع نیستند اما برای حل مشکلات اجتماعی خود را به دردسر می‌اندازند و تلاش می‌کنند، راحت‌تر به این گروه مرجع اعتماد می‌کنند. ضمن انکه تشویق می‌شوند تا خود نیز در چنین فعالیتهایی مشارکت کنند.

در پایان این جلسه مقرر شد با هماهنگی شهیندخت مولاوردی جلساتی با معاون اول رییس جمهور و نیز سه وزاتخانه بهداشت، کار و کشور برگزار شود.

تاکنون هنرمندانی مانند جمشید مشایخی، رخشان بنی اعتماد، پرویز پرستویی، علی رفیعی، بهمن فرمان آرا، فاطمه معتمدآریا، حمید جبلی، حبیب رضایی، هما روستا، شمس لنگرودی، نیکی کریمی، فرشته طائرپور، کمال تبریزی، بهرام رادان، عاطفه رضوی، علی زند وکیلی، نگار اسکندرفر، شیرین یزدان بخش، افشین هاشمی، مهناز افشار، سهراب پورناظری، مجید قناد، رضا یزدانی و ... به این حرکت فرهنگی اجتماعی پیوسته‌اند.

همچنین چهره‌هایی مانند احمد مسجد جامعی و سیروس برزو (روزنامه نگار پیشگام در مطبوعات علمی و دارنده جایزه جهانی روزنامه نگاری علمی) با این حرکت همراه شده‌اند.

این هنرمندان بخشی از جوایز یا آثار هنری خود را به نفع بی‌خانمان‌ها هدیه می‌کنند که این آثار توسط حامیان مالی برنامه خریداری و در قالب یک موزه نگهداری می‌شود و درآمد حاصل از آن نیز صرف تهیه و تجهیز ساختمانی برای اسکان بی‌خانمان‌ها خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: