انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
دوران کاری شیکل در هالیوود پنج دهه طول کشید.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از د رپ، ریچارد شیکل منتقد قدیمی مجله تایم، نویسنده 37 کتاب و کارگردان مستندهای مختلف درباره سینما، روز شنبه بر اثر عوارض ناشی از چند سکته مغزی در لس آنجلس درگذشت. او 84 ساله بود.

ریچارد شیکل منتقد فیلم و مستندساز درگذشت

دوران کاری شیکل از عصر طلایی هالیوود آغاز شد و پنج دهه طول کشید. او یکی از محترم‌ترین افراد حرفه خود بود.

اریکا شیکل دختر ریچارد شیکل که خود یک نویسنده است، گفت: او یکی از پدران نقد فیلم در آمریکا بود. او صدایی استثنایی داشت. وقتی می‌نوشت یا حرف می‌زد تعابیر را به شکلی قدیمی به کار می‌برد. او هم روی کاغذ و هم در زندگی، رک و موجز بود.

شیکل از 1965 تا 1972 به عنوان منتقد فیلم در مجله لایف کار کرد. او بعد از بسته شدن لایف به مجله تایم رفت و برای 38 سال در آنجا مشغول کار بود. صدای او همچنان متمایز، فصیح و گاهی تند بود، نه تنها هنگام نقد کردن بلکه وقتی از هنر یک منتقد دفاع می‌کرد.   

او سال 2007 در واکنش به مطلبی در لس آنجلس تایمز نوشت: اجازه بدهید بی‌پرده بگویم. حتی یک وبلاگ‌نویس پرکار هم می‌تواند درک کند که نقد – و پسرعموی فروتن او، "مرور" – یک کار دموکراتیک نیست... کاری است که به ذوق و سلیقه منضبط، اطلاعات تاریخی و نظری، و حسی نسبتاً عمیق نسبت به مجموعه آثار یک مؤلف (فیلمساز یا نقاش) و ویژگی‌های دیگر نیاز دارد.

شیکل در دوران کاری خود بیش از 30 مستند ساخت از جمله " Life Goes to the Movies"، "مینه‌لی درباره مینه‌لی: لایزا، وینسنت را به یاد می‌آورد" و "از جنگ‌های ستاره‌ای تا جدای: ساخت حماسه".

او در کتاب خاطرات خود با عنوان "صبح بخیر، آقای زیپ زیپ زیپ: سینما، خاطره و جنگ جهانی دوم" که در 2003 منتشر شد، نگاهی به دوران کودکی خود و عشقش به سینما انداخت.

اطلاعات گسترده شیکل درباره سینما در ضمیمه دی‌وی‌دی‌های بیش از 30 فیلم‌ کلاسیک چون "شرق بهشت"، "در بارانداز" و "تایتانیک" استفاده شده است. او همچنین چند کتاب درباره تاریخ سینما و زندگی‌نامه ستاره‌های سینما از کری گرانت و لنا هورن تا وودی آلن منتشر کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: